۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۱۹

«چشمان پوست» به کتابفروشی‌ها رسید

«چشمان پوست» به کتابفروشی‌ها رسید

کتاب «چشمان پوست» با مقاله‌ای تحلیلی بر فلسفه موریس مرلوپونتی و معماری اثر یوهانی پالاسما با ترجمه علیرضا فخرکننده توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، «چشمان پوست با مقاله‌ای تحلیلی بر فلسفه موریس مرلوپونتی و معماری» عنوان کتابی از یوهانی پالاسما است که به تازگی با ترجمه علیرضا فخرکننده به عنوان اولین کتاب مجموعه «فلسفه بدن» نشر چشمه منتشر شده است. این کتاب حاوی مطالبی درباره معماری و فلسفه معماری است و به بررسی هر دو مساله مذکور از زاویه فلسفه پدیدارشناسی می پردازد.

این کتاب دو بخش اصلی دارد که در بخش اول، نویسنده سیری تحلیلی و تاریخی از حواس ارائه می کند و در آن، دست به یک نقد دامنه دار از استیلای کلان نگره های بینایی محوری، ذهن گرایی کانتی و دوپاره انگاری دکارتی در سنت فلسفه غرب، می زند. پالاسما در این اثر، همچنین با نگاهی آسیب شناسانه به ویژگی های غالب در دو پدیده مدرنیته و پسامدرنیته به طور عام؛ و به طور خاص در ارتباط با معماری، کوشیده تا بنیان های یک معماری حس بنیاد، تن محور و انسان گرا را طرح‌ریزی کند.

در دومین بخش کتاب، نویسنده با تمرکز موردی‌بر حواس و رابطه میان آن‌ها، کوشیده تا ذات چندحسی و بافت‌مند هر یک از حواس و همچنین در هم تنیدگی و همپوشانی‌های ساختاری آن‌ها را به روشنی نشان بدهد. کتاب «چشمان پوست» یوهانی پالاسما از دل رساله «مسائلی پیرامون ادراک» شکل گرفته و برآمد. این کتاب بحثی روشن‌تر و فشرده‌تر در نشان دادن ابعاد پدیدارشناسانه تجربه انسان در معماری پیش رو می گذارد.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

آلوار آلتو در معماری خود توجه آگاهانه ای به تمام حواس داشت. نظر او در مورد اهداف حسی اش در طراحی مبلمان به وضوح بیانگر این توجه اوست: «یک قطعه از مبلمان که بخشی از سکونت گاه هر روزه یک فرد را تشکیل می دهد نباید درخشش آزارنده ای در بازتاب نور داشته باشد؛ همچنین نباید از لحاظ صدا، جذب صدا و دیگر مولفه‌ها نامطلوب باشد.

شیئی مانند صندلی که چنین تماس نزدیکی با انسان دارد، نباید از مواردی ساخته شود که رسانایی گرمایی بالایی دارند.» روشن است که آلتو توجه بیشتری به برخورد میان شی ء و بدن کاربرد آن دارد، تا صرف زیبایی شناسی دیداری آن. معماری آلتو نمایانگر یک حضور پیکرمند و لمسی است. ساخت های معماری او نابه جایی و بی نظمی، روبه رو گذاری ها و دیدهای غیرمستقیم و نامتقارن، بی قاعدگی و ضرب آهنگ های گوناگون را در پیکره خود می گنجاند تا تجربه های بدنی، عضلانی و لمسی را برانگیزد...

این کتاب با ۱۴۳ صفحه مصور، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۰۰ هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 2887181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha