۱۷ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۵۷

شماره جدید ماهنامه «اردو دایجست»/ ارتش پاکستان و تروریسم

 شماره جدید ماهنامه «اردو دایجست»/ ارتش پاکستان و تروریسم

شماره جدید ماهنامه اردو زبان «اردو دایجست» در بخشهای مختلف سیاسی، فرهنگی، ورزشی و ادبی در شهر لاهور پاکستان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این ماهنامه در نوامبر سال ۱۹۶۰ میلادی به سرپرستی دکتر الطاف حسن قریشی کار خود را آغاز کرد و در سال ۱۹۷۲ میلادی در سطح بین المللی برای خود جایگاهی ویژه در میان اردو زبانان کسب نمود.

فراهم آوردن اطلاعات علمی متنوع و ارزنده و افزایش علاقه به زبان اردو در بین نوجوانان و جوانان از جمله اهداف تعریفی این نشریه اعلام شده است.

نشریه معتقد است که ارائه موضوعات مختلف علمی در زبان اردو این احساس را در بین مردم به وجود آورند که زبان اردو توانایی آن را دارد که موضوعات متنوعی را در دامن خود گردآوری نماید.

از جمله موضوعاتی که در این نشریه مطرح شده است می توان به موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، نظامی، ورزشی و ادبی اشاره نمود.

در شماره آوریل این ماهنامه الطاف حسن قریشی در مطلبی با عنوان «عناصر اساسی در امنیت کراچی» به این نکته اشاره کرده است که از زمانی که الطاف حسین، حزب حرکت ملی را در کراچی به وجود آورد تحت رهبری او در کراچی اقدامات تروریستی مختلفی انجام می شود. الطاف حسین این اقدامات تروریستی را از لندن جایی که محل اقامت وی است سازماندهی می کند.

به اعتقاد نویسنده دولت نواز شریف همراه با ارتش پاکستان عملیاتی برای پاکسازی این عناصر ترویستی انجام داد و موفق شد تعدادی از آنها را دستگیر و روانه زندان کند. اما مسئله مهم اینجاست که این گروهای مافیایی مانند قارچ در کراچی رشد و نمو پیدا کرده اند و براندازی آنها نیاز به زمان طولانی دارد.

وقتی در کراچی ارتش عملیات پاکسازی انجام داد یکی از عناصر وابسته به حزب حرکت ملی بنام صولت مرزا به اعدام محکوم شد و الطاف حسین از ارتباط این شخص با حزب خود طفره رفت.

قریشی نویسنده این مقاله در ادامه به عملیات پاکسازی سال ۱۹۹۲میلادی اشاره می کند و اختلافات آن زمان احزاب مذهبی پاکستان چون جمعیت علمای پاکستان و جمعیت اسلامی را مورد نقد و بررسی قرار داده و شخصیت الطاف حسین را در زمانه دانشجویی به طور واضح به تصویر کشیده است.

در بخش دیگر این ماهنامه محمد توفیق به بررسی علل ناکامی تیم کریکت پاکستان در مسابقات جهانی سال ۲۰۱۵ میلادی پرداخته است. شایان ذکر است  که کریکت یکی از پر طرفدار ترین بازیها در بین مردم پاکستان می باشد.

در بخش دیگر این ماهنامه اشعار و کارهای اولین زن شاعر پاکستانی ادا جعفری مورد بررسی قرار گرفته است و در ادامه اشعاری را در مورد این زن شاعر آورده است.

نکته حائز اهمیت اردو دایجست در بخش ادبی آن اینست که در این بخش داستانهای کوتاه و رمانهای اردو به صورت ماهانه آورده شده است. داستانهای کوتاه ارایه شده در بخش ادبی مجله حاوی نکات آموزنده و عبرت آموزی هستند.

درشماره مذکور محمد عبد الله قریشی به قطعات اردوی شاعر مشرق، محمد اقبال لاهوری اشاره نموده است که علامه اقبال زوال و گذشته تاریخی مسلمانان را از زبان یک برگ زرد بیان می کند. با توجه به تحقیقی که عبدالله قریشی در این باره انجام داده است علامه اقبال این قطعات اردو را به دستور مولوی نظام الدین بدایونی سروده است. بدایونی مجلس و محفلی در اوت سال۱۹۱۵میلادی  به مناسبت عید فطر در منزل خود بپا داشت اما شاعران مشهوری چون اکبر الله آبادی و علامه اقبال نتوانستند در آن محفل حضور داشته باشند از این رو آنها اشعار خود را پست کردند و بدین ترتیب این قطعات درآن محفل خوانده شد.

کد خبر 2909704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha