۲ مهر ۱۳۹۴، ۱۶:۱۹

شفیعی در گفتگو با مهر؛

دولت عربستان مسئول تمام حوادث رخ داده در مکه و مدینه است

دولت عربستان مسئول تمام حوادث رخ داده در مکه و مدینه است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به حادثه منا گفت: هر کسی که اداره مکه و مدینه را به عهده می‌گیرد، مسئول حوادث رخ داده در این مناطق است و اکنون نیز دولت عربستان مسئولیت این اماکن را برعهده دارد.

نوذر شفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به حوادث دو هفته اخیر در مکه معظمه و به ویژه حادثه امروز منا و جان‌باختن جمع زیادی از حجاج، اظهار داشت: هر چند برخی مسائل و حوادث به صورت اتفاقی حادث می شود و نمی توان آن را به فرد یا جریان خاصی نسبت داد، اما این نکته رافع مسئولیت دولت عربستان در این زمینه نیست و نمی توان به صرف اتفاقی بودن این حوادث، گفت که دولت عربستان مقصر نیست.

وی افزود: هر کسی اداره مکه و مدینه را به عهده می گیرد، مسئول تمام حوادث رخ داده در این مناطق است و در حال حاضر نیز دولت عربستان مسئولیت اداره این اماکن مقدسه را برعهده دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ضعف مدیریتی باعث بروز حوادث اخیر شده است، تصریح کرد: این حوادث جنبه سیاسی ندارد، بلکه جنبه اجتماعی و حقوقی دارد و انتظار این است که دولت عربستان صعودی نسبت به اماکنی که در کنترل آنها است برای امنیت مسلمانان، تمهیدات لازم را بیاندیشد و اگر احساس می کند که ظرفیت کافی برای مناسک حج وجود ندارد، از کشورهای اسلامی بخواهد که ظرفیت اعزام را کاهش دهند.

شفیعی در عین حال اظهار داشت: البته این مساله را خود دولت عربستان باید درخواست کرده و سپس مدیریت کنند؛ مسئولان حج کشورمان و مسئولان عربستانی و سایر کشورهای اسلامی نیز باید به طور مشترک تدبیری برای اجرای بهتر و روان‌تر مناسک حج بیاندیشند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین تاکید کرد: مسئولان وزارت خارجه و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مناطق مختلف عربستان باید با دقت ابعاد حقوقی این اتفاقات را بررسی و پیگیری کنند.

کد خبر 2923587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha