۷ اسفند ۱۳۸۴، ۱۱:۳۱

/ "مهر" بررسي مي كند /

اعلام نرخ واقعي تورم تنها راهكار افزايش حداقل حقوق بازنشستگان

اعلام نرخ واقعي تورم تنها راهكار افزايش حداقل حقوق بازنشستگان

اكثر اقشار جامعه به خصوص بازنشستگان ، امروزه به لحاظ نرخ تورم بالا ، قادر به تامين نيازهاي اوليه و اساسي خود نيستند. اين در حالي است كه هر ساله آنچه را بانك مركزي به عنوان نرخ تورم براي تعيين حداقل حقوق اعلام مي كند متناسب با مشكلات مالي مردم به خصوص قشر بازنشسته نيست و همگان نسبت به آن اعتراض دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر ، افزايش سالانه تورم در جامعه باعث شده درآمدهاي بازنشستگان نتواند در حل مشكلات اقتصادي اين قشر موثر واقع شود و همواره در تامين نيازهاي به حق خود با مشكل مواجه هستند.

در جامعه كنوني ، ضعف نظام مالي حاكم بر ادارات باعث كاهش قابل توجه حقوق و درآمد ماهيانه بازنشستگان شده است. از سوي ديگر نرخ تورم هر ساله بين 13 تا 15 درصد اعلام مي شود ، در حالي كه عدم توانايي مردم به خصوص بازنشستگان براي تامين مايحتاج نشان از نرخي بالاتر از آنچه كه اعلام مي شود ، دارد.

حداقل حقوق بازنشستگان و كارگران هر سال بر اساس توافق ميان نمايندگان جامعه كارگري ، كارفرما و دولت و همچنين بر اساس نرخ تورمي كه بانك مركزي جمهوري اسلامي اعلام  مي كند ، تعيين مي شود. در حالي كه به درستي مشخص نيست نرخ تورم اعلام شده تا چه اندازه دقيق و اصولي  است. 

در حال حاضر نرخ تورم در اكثر كشورها يك رقمي است ، در حالي كه در ايران نرخ تورم 2 رقمي است و هيچ گاه نيز به صورت واقعي اعلام نمي شود.

حداقل حقوق 122 هزار تومان در شرايط امروز ، با افزايش تورم ساليانه ، كفاف هزينه هاي زندگي بازنشستگي را نمي دهد و در حالي كه دولت نيز به اين امر واقف است اما اقدام مناسبي در جهت افزايش حداقل حقوق بازنشستگان كه سالها در جهت عزت و سربلندي  كشور خدمت كرده اند ، انجام نمي دهد.

گرچه بر اساس شنيده ها و اظهار نظر برخي كارشناسان ، افزايش چنداني در حداقل حقوق كارگران و بازنشستگان در سال آينده نخواهيم داشت اما به طور مسلم تعيين حداقل حقوق بر اساس نرخ واقعي تورم ، خواسته تمامي اقشار كارگر و بازنشسته است تا شايد اين امر كمكي در حل مشكلات معيشتي آنان باشد.

بيش از يك ميليون بازنشسته و چند مليون كارگر با حداقل حقوق و نرخ تورم بالا گذران زندگي مي كنند. در حالي كه اين امر مغاير با شعار عدالت اجتماعي در جامعه است و دولت بايد به دنبال فكر اساسي براي اين قشر ضعيف در جامعه باشد .

 

  

 

کد خبر 295266

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha