۱۱ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۱

نشست نقش سیاسی زنان در واقعه عاشورا؛

تصویر زن در کربلا باید بازخوانی شود/تاکید بر مشارکت سیاسی زنان

تصویر زن در کربلا باید بازخوانی شود/تاکید بر مشارکت سیاسی زنان

مشاور معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: باید تصویری که از جایگاه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی زن در کربلا وجود دارد، بازخوانی و این الگو برای زنان امروز جامعه ما تدوین شود.

به گزارش خبرنگار مهر، منصوره شایسته در نشست «نقش سیاسی زنان در واقعه عاشورا» که در موسسه مطالعات و تحقیقات زنان برگزار شد، ضمن تبیین جایگاه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زنان حاضر در واقعه کربلا، گفت: در جریان حادثه عاشورا، خط‌کشی وجود ندارد. واقعه عاشورا حرکتی کاملاً حساب‌ شده و تعقلانه است که رنگ و بوی احساسی قوی نیز دارد.

وی افزود: پس از واقعه عاشورا، زنانی که اقدام به خطبه‌خوانی کردند از جمله حضرت زینب(س) به گونه‌ای سخنرانی کردند که انقلابی برپا می‌شد. سخنرانی حضرت زینب(س) در شام افراد را منقلب می‌کند، به طوری که یزید ابراز پشیمانی می‌کند و ابن‌زیاد را مقصر حادثه کربلا معرفی می‌کند.

مشاور معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: باید تصویری که از جایگاه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی زن در کربلا وجود دارد، بازخوانی و این الگو برای زنان امروز جامعه ما تدوین شود. در مدینه، کوفه و شام سخنان حضرت زینب(س)‌ غوغا می‌کند و بطوریکه ایشان را به مصر تبعید می‌کند.

شایسته با بیان اینکه اگر تصویری که از زن در ساختار اجتماعی خانوادگی احتیاج داریم، بخواهیم ترسیم کنیم، دو ابزار در اختیار داریم، گفت: اولین ابزار ما، تاریخ و سیره معصومین(ع) است و دومین ابزار ما، قرآن است، زیرا سیره را نمی‌توان به دلخواه تفسیر کرد.

وی ادامه داد: انسان در حوزه اجتماعی، مسئول امر به معروف و نهی از منکر و برپایی قسط است، اما امر به معروف و نهی از منکر بیشتر ناظر به حاکمان است؛ بنابراین زنی که حضور سیاسی و اجتماعی ندارد، چگونه ممکن است صحیح و غلط را تشخیص دهد که بخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند.

مشاور معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد: مولفه‌های مشارکت سیاسی در مرحله نخست، شرکت در انتخاب حاکمین است. در نظام جدید اروپا بیشتر از دو قرن نیست که زنان حق رأی دارند؛ در حالی که قرآن، بیعت زنان را به رسمیت شناخته است. در جامعه خودمان نیز اگر زنان مشغول زندگی شخصی و شغلی خود باشند، چگونه می‌توانند حاکمان را انتخاب و از آنان حمایت کنند.

شایسته اظهار داشت: تمام متون دینی ما برای اداره جامعه، ویژگی‌هایی را مطرح کردند، اما هیچ‌کدام بر زن یا مرد بودن افراد تاکیدی نداشتند و جایی ذکر نشده است که تصمیم‌گیری، خاص مردان است.

وی با بیان اینکه تفاوت‌های ذاتی میان مردان و زنان نباید از نظر دور باشد، ادامه داد: یک جامعه کامل، جامعه‌ای است که بار عقلانی و بار احساسی آن از طریق مشارکت مردان و زنان، متوازن باشد.

در ادامه حجت‌الاسلام ورعی استاد فقه سیاسی با تاکید بر اینکه قشر زنان قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خود را باید در چارچوب امور اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نشان دهند، گفت: وقتی مشارکت زنان به طور جدی ایجاد شود، بسیاری از سدها خود به خود برداشته می‌شود.

کد خبر 2989862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha