۱۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۰۵

استمرار پیگیری مهر؛

یخ پروژه فولادی لرستان آب می‌شود/ محصولات چینی در راه است

یخ پروژه فولادی لرستان آب می‌شود/ محصولات چینی در راه است

خرم آباد - ۱۳ سال از آغاز عملیات اجرایی پروژه فولادی لرستان می‌گذرد، پروژه‌ای که تاکنون دوبار متوقف شده و حالا استاندار لرستان خبر داده که محصولات چینی برای افتتاح پروژه در راه است.

خبرگزاری مهر - گروه استانها: مجوز اولیه کارخانه فولاد ازنا سال ۸۱ صادر و فعالیت رسمی برای احداث این کارخانه از سال ۸۵ آغاز شده اما تاکنون این صنعت با وجود اعطای تسهیلات و پیگیری های مختلف هنوز به ایستگاه افتتاح نرسیده است.

این واحد صنعتی که یکی از مهم ترین پروژه های استان لرستان در این حوزه محسوب می شود قرار است با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ورق در فاز اول و سالانه ۷۰۰ هزار تن فولاد در فاز دوم وارد چرخه فعالیت شود.

ایجاد اشتغال ۱۷ هزار نفری با افتتاح مجتمع فولاد ازنا

ماجرای این پروژه که این روزها در آستانه ۱۳ سالگی قرار دارد از این قرار است که فولاد ازنا تاکنون دوبار دچار توقف طولانی مدت شده و دوباره با تزریق تسهیلات احیا شده است.

فولاد ازنا در سال ۹۰ به رغم دارا بودن پیشرفت فیزیکی حدود ۶۰ درصدی متوقف شد تا پس از سه سال رکود در سال ۹۳ مجدد فعال شود، هر چند این فعالیت کج دار و مریز تاکنون تنها منجر به افزایش ۲۰ درصدی پیشرفت فیزیکی شده است.

این پروژه صنعتی از آن جهت برای لرستان و لرستانیها ارزشمند است که بهره برداری از آن می تواند به طور مستقیم هزار و ۲۰۰ شغل در یکی از بیکارترین استانهای کشور ایجاد کرده و به طور غیرمستقیم برای نزدیک به ۱۷ هزار نفر نان آور باشد.

جلوگیری از خروج سالانه ۸۰۰ میلیون دلار ارز از کشور

از سوی دیگر مجتمع فولاد و ذوب آهن ازنا در صورت بهره برداری کامل می تواند از خروج سالانه ۸۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده و به این لحاظ نیز از مهم ترین واحدهای صنعتی کشور محسوب می شود.

هوشنگ بازوند استاندار لرستان در رابطه با مجتمع فولاد و ذوب آهن ازنا با بیان اینکه مشکلات مربوط به افتتاح این مجتمع بعد از دو سال پیگیری مداوم حل شده است به مهر اظهار داشت: این مجتمع بعد از هشت سال تعطیلی به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه «ال سی» های مجتمع فولاد ازنا قبل از توافق برجام از سوی بانک صنعت و معدن بازگشایی شد گفت: هم اکنون که بیش از دو هفته از توافق برجام نیز می گذرد و تجهیزات مورد نیاز این مجتمع برای راه اندازی بارگیری شده است.

تجهیزات مورد نیاز مجتمع فولاد ازنا از کشور چین بارگیری شد

استاندار لرستان با بیان اینکه تجهیزات مورد نیاز مجتمع فولاد ازنا از کشور چین بارگیری شده و در قالب محموله ای حرکت کرده است گفت: همچنین باید با کمک سایر دستگاههای اجرایی لرستان سایر مشکلات این مجتمع را برطرف کنیم.

وی با اشاره به مشکلات این مجتمع در زمینه زیرساختهای آب و برق عنوان کرد: باید در این زمینه نیز جلسه ای برگزار کنیم و از شرکتهای زیرساخت استان بخواهیم که این مشکلات را حل کنند.

این سخنان در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز استاندار لرستان در آخرین اظهار نظر خود در اردیبهشت ماه سال گذشته با تاکید بر ضرورت فعال کردن کارگاه از سوی مدیر عامل این کارخانه به عنوان کار فرما و پیمانکار گفته بود که این اقدام باید در اسرع وقت صورت گیرد و نباید کار فرما این کارخانه بگذارد بی اعتمادی که در این زمینه به وجود آمده نسبت به گذشته بیشتر شود.

وی خطاب به مدیر عامل و اعضا هیئت مدیره کارخانه فولاد ازنا گفته بود که باید دیوار بی اعتمادی که در این زمینه به وجود آمده از میان برداشته شود و کارفرما و پیمانکار کارخانه فولاد ازنا موظف است برنامه زمانبندی لازم برای بهره برداری از پروژه را اعلام کند.

از این ضرب الاجل استاندار لرستان و وعده متولیان امر بیشتر از یکسال می گذرد ولی همچنان به نظر می رسد مردم لرستان برای بهره برداری از این صنعت مهم باید تا سال ۹۵ صبر کنند.

کد خبر 3039866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha