۱ اردیبهشت ۱۳۸۵، ۱۱:۱۳

امنيت انرژي اروپا در مخاطره؛

هشدار گازپروم به كشورهاي اروپايي در رابطه با عرضه انرژي

هشدار گازپروم به كشورهاي اروپايي در رابطه با عرضه انرژي

غول گازي روسيه، گازپروم، كه بزرگترين صادركننده گاز به اروپا است با صدور بيانيه‌اي شديداللحن به كشورهاي اروپاي غربي در رابطه با سياسي كردن مسائل انرژي و دخالت در تمايل اين شركت به سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي پايين‌دستي هشدار داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي مهر به نقل از ريانووستي، پس از مذاكرات "آلكسي ميلر" مديرعامل شركت گازپروم روسيه با سفيران كشورهاي اتحاديه اروپا، شركت گازپروم اقدام به صدور بيانيه نمود و نسبت به سياسي كردن عرضه انرژي به كشورهاي اروپاي غربي شديدا هشدار داد.

اين بيانيه با تقبيح تلاش‌ كشورهاي اروپايي براي محدود ساختن حضور گازپروم در بازار اروپا نسبت به سياسي ساختن مسائلي همچون عرضه گاز كه داراي ماهيت اقتصادي است، هشدار داد و كشورهاي اروپايي را از عواقب ناخوشايند چنين اقداماتي بر حذر داشت.

گازپروم كه بزرگترين شركت گازي جهان و بزرگترين تامين‌كننده انرژي اروپا محسوب مي‌گردد همچنين به كشورهاي اروپايي هشدار داد در صورتي كه دامن زدن به مسائل سياسي، روابط اين شركت و اروپا را به مخاطره اندازد، اين شركت بي‌درنگ به سوي مناطق ديگر تشنه انرژي همچون چين روي خواهد آورد.

بسياري از تحليل‌گران و كارشناسان اقتصادي معتقدند، هشدار گازپروم در پاسخ به شايعاتي است كه از تلاش دولت انگلستان براي بلوكه ساختن اقدام گازپروم براي خريد شركت انرژي انگليسي Centrica حكايت مي‌كرد.

گازپروم اخيرا از تمايل خود براي متنوع ساختن حوزه‌كاري‌اش و حضور در بخش‌هاي پايين‌دستي انرژي كشورهاي اروپاي غربي از جمله انگلستان و ايتاليا سخن گفته بود.

با وجود اقدامات اخير اين شركت براي آزادساختن ساختار سازماني، نگراني‌ها نسبت به روابط نزديك آن با كرملين همچنان وجود دارد و بسياري از كشورهاي اروپايي نسبت به وابستگي بيشتر به واردات گاز از شركت روسي گازپروم بدبين هستند.

مناقشه ميان شركت گازپروم و اروپا زماني تشديد شد كه اين شركت اوايل سال‌جاري ميلادي صادرات گاز خود به چندين كشور اروپايي را به بهانه افزايش مصرف داخلي قطع كرد و متعاقبا خواستار افزايش شديد قيمت گاز خود شد.

از آن پس،‌ كشورهاي اروپايي خطر وابستگي انحصاري به گاز روسيه را درك كرده‌اند و براي متنوع ساختن امنيت انرژي خود تلاش فراواني نموده‌اند كه كشورهاي غني انرژي همچون ايران، در زمره گزينه‌هاي اروپا قرار گرفته‌اند.

کد خبر 314692

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha