۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۵، ۱۱:۱۵

عملكرد شوراي عالي انقلاب فرهنگي تشريح شد

عملكرد شوراي عالي انقلاب فرهنگي تشريح شد

نشست شوراهاي اقماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي با حضور دبيران شوراها در غرفه شورا در نمايشگاه كتاب برگزار شد و دكتر بلخاري دبير شوراي هنر به تشريح عملكرد اين شورا پرداخت.

به گزارش خبرگزاري "مهر"، وي در پاسخ به سؤالي در ارتباط با مصوبه اخير شوراي عالي انقلاب فرهنگي اظهار داشت: "مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مورد نمايش آثار سمعي و بصري خارجي يك سري ابهاماتي دارد و مفاهيم و مسائلي نظير سكولاريزم و فيمنيسم در آن به صورت كلي مطرح شده است كه مي‌توان از آنها تعابير مختلف و متفاوتي داشت."

دبير شوراي هنر در سخنان خود از تشكيل يك تيم كارشناسي در اين شورا براي بحث و بررسي مجدد و دقيق‌تر اين مصوبه خبر داد و هدف از آن را شفاف و روشن ساختن اين مصوبه دانست. وي افزود: "موضوع سينماي ملي هم حتماً در نظر گرفته خواهد شد و سعي مي‌شود تا كاملاً جامع و عام باشد."

دكتر بلخاري همچنين از انجام كاري مشترك با شوراي فرهنگي اجتماعي زنان در عرصه سياست‌هاي زن و سينما خبر داد و آن را از جمله كارهاي اصلي شوراي هنر برشمرد. وي با اشاره به فعاليت‌هاي مختلف شوراي هنر در عرصه‌هاي مختلف هنري از تدوين منشور موسيقي در جمهوري اسلامي ايران توسط يك گروه تخصصي خبر داد.

دبير شوراي هنر شوراي عالي انقلاب فرهنگي آسيب‌شناسي وضعيت تئاتر كشور را هم از جمله كارهاي مهم و در حال انجام شوراي هنر برشمرد و جمع‌آوري اطلاعات و بررسي مسئله و در نهايت استخراج نتايج حاصل را از جمله اولويت‌هاي مهم در انجام اين آسيب‌شناسي دانست و اظهار اميدواري كرد در آينده‌اي نزديك با توجه به وسيع بودن قلمرو هنر شاهد اصلاح سياست‌هاي قبلي و تدوين سياست‌هاي نوين و روزآمد در اين عرصه باشيم.

دكتر بلخاري فعاليت شوراي هنر در عرصه هنرهاي تجسمي و تدوين منشور معماري اسلامي و بررسي ارتباط آن با معماري مدرن را مورد تأكيد قرار داد. دبير شوراي هنر شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پايان افزود: "با تأسيس بنياد بازي‌هاي رايانه‌اي ايران كه هفته گذشته در صحن شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد درصدد هستيم با نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به ساخت بازي‌هاي رايانه‌اي به دو گونه كاملاً متفاوت يكي ساخت بازي‌هاي رايانه‌اي پيرامون مسائل ملي و مذهبي و ديگري مقابله با بازي‌هاي رايانه‌اي وارداتي بپردازيم."

دكتر ايماني دبير شوراي فرهنگ عمومي شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيرامون شوراي فرهنگ عمومي و عملكرد آن و نحوه تعامل با شوراهاي فرهنگ عمومي استان‌ها و شهرستان‌ها گفت: "اين شورا مرجع اصلي سياستگذاري كلان فرهنگ عمومي است و در اين شورا تصميماتي كه جنبه ملي داشته باشد اتخاذ مي‌گردد."

وي وظيفه و كاركرد مهم شوراهاي فرهنگ عمومي استان‌ها را بررسي مسائل فرهنگي منطقه‌اي و ايجاد وحدت رويه ميان دستگاههاي مختلف فرهنگي استان‌ها عنوان كرد. دكتر ايماني در همين رابطه از تصويب آئين‌نامه شوراي فرهنگ عمومي شهرستان‌ها خبر داد و يكي از اهداف تأسيس اين شوراها را حفظ تنوع فرهنگي و جلوگيري از تشتت مسائل فرهنگي برشمرد.
وي در اين رابطه افزود: "در صورت بررسي نشدن دقيق مسائل فرهنگي منطقه‌اي، خرده فرهنگ‌ها و فرهنگ اقوام كه توسط شوراهاي فرهنگي شهرستان‌ها صورت مي‌پذيرد ما شاهد آن خواهيم بود كه مصوبات ابلاغي از سوي مركز، قدرت تأثيرگذاري خود را از دست خواهند داد و به تبع آن ما نخواهيم توانست از مزاياي تنوع فرهنگي استفاده ببريم."

دبير شوراي فرهنگ عمومي در پاسخ به انتقادهايي مبني بر اجرا نشدن مصوبات شوراي فرهنگ عمومي استان‌ها توسط دستگاههاي اجرايي گفت: "شايد يكي از دلايل اين امر روشن نبودن جايگاه و نقش اين شوراها و يا فعاليت نكردن ملموس و سازنده آنها باشد." وي در اين رابطه با توجه به روند رو به رشد و افزايش شتاب عملي اين شوراها در طي يكسال گذشته اظهار اميدواري كرد اين وضعيت هر چه سريعتر بهبود پيدا كند.

دكتر ايماني دبير شوراي فرهنگ عمومي در خصوص مهندسي فرهنگي كشور از سوي اين شورا اظهار داشت: "اين شورا مي‌تواند يك نقش خوب و شايسته در اين حيطه داشته باشد. تأكيد ما هم دراين خصوص آن است كه صرفاً متكي بر سياستگذاري كلان نباشيم و بيشتر تلاش هايمان را روي مسائل ملموس تر اجتماعي متمركز كنيم. شوراي فرهنگ عمومي عملاً وارد بحث مهندسي فرهنگي شده است و در نظر دارد به صورت ويژه اين مسئله را دنبال كند."

دكتر ايماني موضوع نامگذاري ايام را از جمله كارهاي مهم و حساس شوراي فرهنگ عمومي دانست و پيرامون فرايند و مراحل مختلف آن گفت: "يكي از ملاك‌هاي مهم در اين رابطه پيشنهاد دستگاههاي اصلي است و اولين كار هم درخواست دستگاههاي اجرائي چه دستگاههاي دولتي يا دستگاهها غيردولتي برخوردار از يك تشكل فراگير است."

وي در اين رابطه افزود: "درخواست دستگاهها پس از دريافت وارد كميسيون خاص دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي كه متشكل از كارشناسان و متخصصان ويژه است مي‌گردد و براساس پارامترهاي مختلف و متعدد همچون اهميت و نقش و ميزان تأثيرگذاري آن در كل جامعه مورد بررسي و سنجش قرار مي‌گيرد و در صورتي كه افزايش روزهاي خاص به كم شدن ارزش‌ روزهاي مهم بخواهد منجر شود از انجام آن جلوگيري مي‌گردد."

دبير شوراي فرهنگ عمومي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در خصوص روز ملي انرژي هسته‌اي افزود: "ما هنوز در مراحل اوليه‌اش هستيم و با دستگاههاي مسئول مذاكراتي را انجام داده‌ايم. اين روز به عنوان يكي از وقايع مهم است و در نامگذاري آن بحث‌هاي مختلفي وجود دارد كه آيا نامگذاري روز ملي انرژي هسته‌اي بر اساس زمان شروع فعاليت و تحقيقات هسته‌اي باشد يا براساس زمان به نتيجه رسيدن آن كه ما سرگرم بررسي آن هستيم."

رئيس شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان هم به تشريح اهم وظائف و فعاليت‌هاي شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان پرداخت. خانم نوبخت در سخنان خود اظهار داشت: "چون شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان بخشي از شوراي عالي انقلاب فرهنگي است حوزه فعاليت و وظائف شوراي عالي در حقيقت همان حوزه فعاليت و وظائف شوراي زنان هم هست. ماهيت وظائف شوراي عالي انقلاب فرهنگي اصالتاً و ماهيتاً همان امور فرهنگي است: سياستگذاري در امور فرهنگي، رصد فرهنگي برنامه‌ريزي فرهنگي و مهندسي فرهنگي. مسؤوليتي كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي شوراي فرهنگي اجتماعي زنان به عنوان مسئول امور زنان تعيين كرده داشتن همان رويكرد فرهنگي به امور و مسائل زنان است و در واقع سياستگذاري، برنامه‌ريزي، نظارت و هماهنگي در اين خصوص از جمله مسئوليت‌‌هاي شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان است."

رئيس شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان در خصوص مصوبات اين شورا گفت: "در مصوبات دسته بندي هم موضوعي است و هم صنفي. مثلاً وقتي ما منشور حقوق و مسؤوليت‌هاي زنان در نظام جمهوري اسلامي ايران را تدوين كرديم و به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم رسيد طبيعي است كه منشور يك نگاه جامع دارد و تمامي اقشار زنان كل جامعه را دربر مي‌گيرد. يا بهينه سازي اوقات فراغت زنان يك نگاه جامع دارد و در آن دانش‌آموزان، دانشجويان و زنان خانه‌دار همه ديده و لحاظ ‌شده‌اند. اما برخي از مصوبات هم هست كه ناظر بر تدوين سياست‌ها و ضوابط و برنامه‌ها براي يك گروه خاص است. مثل بهينه سازي مشاركت زنان در آموزش عالي. لذا سندها هم نگاه عام دارند و هم نگاه خاص. يا مثلاً سياست سلامت زنان در نظام جمهوري اسلامي كه بيشتر عام است. هم در عرصه تحقيق و پژوهش و هم در عرضه تدوين در شوراي زنان به آن پرداخته مي‌شود."

وي در خصوص موضوع حجاب در جامعه با بيان ديدگاهها و مسائل مختلف در اين زمينه اظهار كرد: "علي‌الظاهر موضوع حجاب يك موضوع جزئي است، اما در حقيقت يك موضوع گره خورده به مسائل فرهنگي و اجتماعي و حتي اقتصادي جامعه است پس عليرغم ظاهرش كه به نظر مي آيد موضوعي ساده‌ باشد موضوع ساده‌اي نيست. هم در سياستگذاري هم در برنامه‌ريزي و هم در اجراء كه موضوعي جامع، چندجانبه و پيچيده است. اينكه چند سال بعد از استقرار نظام جمهوري اسلامي وضعيت ما چگونه است، تحليل من اين است كه ما دچار بحران در اين زمينه نيستيم، اقدامات خوبي هم انجام داديم و يك وضعيت نامطلوب هم داريم؛ آنجايي كه وضعيت نامطلوب داريم، به ضعف كاركرد فرهنگي برمي‌گردد. اگر مثلاً دختران نوجوان ما در مسئله حجاب ابهام و سئوال دارند معلوم است كه ما كار اصلي فرهنگي را در آموزش و پرورش انجام نداديم. يعني نتوانستيم همه دانش آموزان مان را اقناع بكنيم. بايد ضعف ها پيدا كنيم و كارهاي فرهنگي انجام بدهيم."

وي در پايان در خصوص سندچشم انداز و جايگاه زنان در آن افزود: "در شوراي زنان تصميم گرفته شده است كه اسناد موضوعي و مقطعي را يك جا جمع كنيم و با يك نگاه جامع بررسي كنيم و براساس سند چشم انداز سند برنامه ملي را در افق بيست ساله يعني 1404 براي عموم زنان تدوين كنيم. البته منظور اين نيست كه بخواهيم از صفر شروع كنيم. با مركز امور زنان و امور خانواده هم تفاهم كرديم كه مشتركاً اين طرح را پيگيري كنيم و در پايان شش ماهه نخست سال 1385 اميد داريم سند را به صورت تدوين شده ارائه كنيم."
کد خبر 322986

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha