۲۵ تیر ۱۳۸۵، ۱۰:۰۵

/ بازار كتاب /

سيماي فرهنگي ازبكستان مكتوب شد

سيماي فرهنگي ازبكستان مكتوب شد

" سيماي فرهنگي ازبكستان " تصويركننده وضعيت تاريخي ، فرهنگي و ادبي اين كشور به همت رايزني فرهنگي ايران در ازبكستان منتشر شد.

 

به گزارش مهر، كتاب در بيست و هشت فصل تنظيم و نوشته شده است كه بخشي از آن آشنايي با جمهوري ازبكستان، تاريخ، دين و مذهب، تعليمات ديني، سيستم معنويت، عرفان و تصوف، زبان ازبكي و لهجه ها، نهاد خانواده، باورهاي اجتماعي، آموزش و پرورش و ... مطالعات و يافته هاي اجتماعي از اين كشور را در بر گرفته است.

بخش هاي ديگر كتاب را كه با رويكردي فرهنگي و هنري همراه است فصل هايي از قبيل تاريخچه ادبيات ازبكستان، ادبيات فارسي تاجيك در ازبكستان كنوني، سنت ها و مراسم ها و جشن هاي ازبكي، آئين هاي روزمره ازبكان، بنيادهاي فرهنگي و اجتماعي، فرهنگستان ها و موسسه هاي آموزش عالي، كتابخانه ها، گنجينه نسخ خطي، موزه هاي دولتي، مطبوعات و راديو و تلويزيون و ... شامل مي شود.

دكتر عباسعلي وفايي در مقدمه كتاب با اشاره به گذشته بالنده و فرهنگ ساز اين خطه و شهرهايي چون سمرقند و بخارا آورده است : " چه بسيار دانشمندان و شاعراني كه از اين شهر تاريخي (بخارا) زاد يافته اند و باليده اند و چه بسيار كساني كه از ديگر جاها به اين شهر ساز سفر ساخته اند و انديشه و معرفت توخته اند. مدارس و مكاتب بخارا از ديرباز نامي آشنا داشته اند: مدرسه الغ بيگ، مدرسه ميرعرب، مدرسه عبدالله خان و ... بسيار كسان را به خوان فرهنگ و دانش دعوت كرده پرثمر ساخته اند..."

ظهورعالمان و فاضلان ادب و هنر، عارفان و صوفيان اهل طريقت، شاعران شيرين سخن و ... در اين منطقه باعث شده است تا دولت و جامعه ازبكستان در طول سال هاي اخير در راستاي احياي نام و آثار و نيز تبليغ تعاليم و آموزه هاي صوفياني چون حكيم ترمذي، عبدالخالق غجدواني، احمد يسوي، بهاالدين نقشبند و ... اقدام هاي فراواني صورت دهند.

در اين كتاب علاوه بر تاريخ اجتماعي و فرهنگي سرزمين ازبك ها، اطلاعات جالب توجهي پيرامون گويش ها، لهجه ها، زبان ها و خط، نسخ خطي و كتابخانه ها، كتب درسي، جشن ها و آداب و رسوم آئيني و ديني و ميهني به همراه تصاويري متعدد ارائه شده است.

" سيماي فرهنگي ازبكستان " از سوي گروه نويسندگان به سرپرستي دكتر عباسعلي وفايي به همت رايزني فرهنگي سفارت ايران در ازبكستان در 709 صفحه و شمارگان هزار نسخه روانه پيشخوان شده است.

کد خبر 353526

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha