۲ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۵۱

جاذبه‌های گردشگری خراسان شمالی؛

کاستان؛ با چشمه‌هایی افسونگر/ نگینی گمشده درخراسان شمالی

کاستان؛ با چشمه‌هایی افسونگر/ نگینی گمشده درخراسان شمالی

بجنورد - کاستان؛ یکی از روستاهای گردشگری خراسان شمالی در شهرستان مانه و سملقان، با دارا بودن جنگل‌های انبوه، غارهای طبیعی و چشمه‌هایی افسونگر، مکانی دیدنی و جذاب برای گردشگران محسوب می شود.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: روستای کاستان با جمعیتی حدود هزار نفر در ۵۰ کیلومتری شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان واقع شده و با وجود داشتن طبیعتی زیبا و بکر، آنچنان که باید و شاید برای گردشگران شناخته شده نیست.

وجود دره‌ها و کوه‌های مرتفع، جنگل‌های انبوه، رودخانه‌های خروشان، آبشار زیبا، غارهای فراوان، اماکن تاریخی و ...این روستا را به یکی از روستاهای دیدنی و منحصر به فرد خراسان شمالی تبدیل کرده است.

اما آنچه که سبب مهجور ماندن این روستای زیبا شده، نبود راه دسترسی مناسب در بخشی از مسیر حرکت به سمت این روستا است که علی رقم شروع طرح بهسازی و آسفالت از حدود شش سال پیش، هنوز ۱۶ کیلومتر فاصله بین روستای زرد تا این روستا آسفالت نشده است.

البته بهسازی انجام شده در این مسیر و اتمام پل‌های آن امکان تردد در این محور را تسهیل کرده و در حال حاضر با وجود خاکی بودن، راه دسترسی تقریبا مناسبی محسوب می‌شود.

اصلاح جاده روستای کاستان سبب شده تا خیل گردشگرانی که پیش از این به دلیل راه نامناسب، قید سفر به این روستا را می‌زدند، در فصول بهار و تابستان کوله بار سفر بسته و جسم و جان خود را به خنکای طبیعت بکر چشمه سالان و زوی جندان و سولی قباخ بسپارند.

آبشار زیبای واقع در دره موسوم به زوی جندان از جمله آبشارهای زیبای شهرستان مانه و سملقان محسوب می‌شود که از کوهپایه قورخود سرازیر می‌شود و با دارا بودن آبی گوارا و معدنی، از طریق لوله کشی، آب مورد نیاز اهالی روستا را تامین می‌کند.

در این دره انواع درختان گردوی وحشی، داغداغان، عرعر، سرخه ولیک و سیاه ولیک، افرا و ... سر به فلک کشیده‌اند و در برخی قسمت‌ها با رسیدن سرشاخه ها به یکدیگر تونل‌های سبز بسیار زیبایی بر فراز راه باریکی که تنها با پای پیاده امکان تردد در آن است، به وجود آورده‌اند.

همچنین در این روستا غارهای طبیعی زیبایی از جمله سولی قباخ و آرمادلو و غارهای زوی جندان وجود دارد و جالب آنکه بر اساس گفته اهالی این روستا هنوز پای انسانی امروزی به برخی از غارهای موجود در این روستا نیز نرسیده است.

چشمه‌های این روستا افسونگران واقعی هستند، افسونگرانی که سبب می‌شوند اگر گردشگری تنها یک بار در کنار این چشمه ساران بنشیند، شیفته شود و با وجود مشکلات راه دسترسی بارهای دیگر نیز به این روستا بازگردد.

چشمه‌های دره زوی جندان، کهنه قلعه، سولی قباخ، خان چشمه، سارترنولی، سارآق مزار، آق‌سو، اورته برن، حسن بک، اورنچه چشمه، رمضان چشمه، کورچشمه و ... از جمله این چشمه‌ها محسوب می‌شوند که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.

همچنین مرقد امامزاده هادی (ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) در این روستا از زیارتگاه‌های شاخص شهرستان مانه و سملقان است و اهالی این روستا نیز روایات فراوانی از کرامات و معجزات این امامزاده دارند.

بر اساس اظهارات مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی روستای کاستان به عنوان روستاهای جدید هدف گردشگری در این استان شناسایی شده و پرونده آن برای تایید در کارگروه ویژه به تهران ارسال شده است.

کد خبر 3583670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha