۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۹:۳۹

با حضور وزرای ارتباطات ایران و اقتصاد جمهوری آذربایجان؛

کلنگ احداث پل ریلی آستارا- آستارا به زمین زده شد

کلنگ احداث پل ریلی آستارا- آستارا به زمین زده شد

آستارا- پروژه احداث پل ریلی آستارا- آستارا با حضور وزرای مسئول کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان در نقطه صفر مرزی دو کشور کلنگ زنی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عملیات احداث پل ریلی و بین المللی آستارا- آستارا که بر روی رودخانه مشترک مرزی آستاراچای انجام می شود و از مهمترین پروژه های ریلی منطقه و نقطه اتصال کریدورهای بین المللی است، عصر چهارشنبه با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان و دیگر مسئولان عالی رتبه و ذیربط دو کشور برگزار شد.

این پل ریلی که از مهمترین بخش های پروژه اتصال خط آهن جمهوری آذربایجان به ایران است با ۸۰ متر طول در قالب سه دهنه و طبق سند توافقنامه تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی احداث و عملیاتی می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران که ریاست هیات ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان را برعهده دارد در مراسم کلنگ زنی احداث این پل ریلی اظهار کرد: با راه اندازی خط ریلی آستار – آستارا حمل بارهای مربوط به آذربایجان، قفقاز و روسیه از طریق شبکه سراسری خط آهن این کشور وارد جمهوری اسلامی ایران شده و از داخل ایران در قالب دالان حمل و نقل ترکیبی به نقاط مختلف جهان ترانزیت می شود.

محمود واعظی با بیان اینکه بر اساس توافقات حاصل شده بین ایران و آذربایجان، احداث هشت کیلومتر عملیات ریلی تا پل مذکور در خاک این کشور جزو تعهدات دولت آذربایجان است، گفت: احداث دو کیلومتر خط ریلی و نیز ایجاد ترمینال بار در شهرستان آستارا نیز در تعهد دولت ایران قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه با اتصال خط آهن بین المللی رشت به آستارای ایران و در نهایت آستارای آذربایجان کشور در حوزه ترانزیتی دستخوش تحولی بزرگ می شود، افزود: با راه اندازی این مسیر ریلی ترانزیتی به وسیله اتصال مسیر قزوین- رشت و در ادامه رشت- آستارا، انتقال بارهای خلیج فارس به مقصد روسیه، دریای سیاه و اروپا معنی پیدا می کند و کریدور حمل و نقل شمال- جنوب کشور فعال می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بدرقه اعضای ایرانی کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در جریان ورود به خاک آذربایجان از طریق پل مرزی آستارا و همچنین بازدید مسئولان ارشد کشورمان از محل احداث پل ریلی، گذر خط آهن و محل ایجاد ترمینال بار این راه آهن در آستارای ایران از جمله حاشیه های این مراسم بود.

آستارا در شمال غربی گیلان و در مجاورت کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد که خط مرز آن با کشور آذربایجان توسط رودخانه آستاراچای تعیین می شود.

 

کد خبر 3604261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha