به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین رجبی دوانی ظهر سه شنبه در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود ضمن بیان موضوعاتی درباره مسیر اسلام در ظهور ولایت فقیه و همچنین شئون آن در جامعه، ابراز داشت: پیامبران پیش از اسلام مدت زمانی را برای اشاعه احکام الهی در جامعه داشتند و پس از ظهور پیامبر بعدی، پیغام آور پیشین منسوخ و ادامه رسالت آگاهی مردم بر عهده پیامبر جدید واگذار می شد اما با ظهور حضرت محمد (ص) به عنوان خاتم الرسل، پس از ایشان پیغامبری ظهور نکرد و لذا این اصل که اسلام توانست یک هزار و ۴۰۰ سال بماند و منسوخ نشود یکی از علایم حقانیت این دین مبین است چرا که اگر حق نبود، خدای متعال دین دیگری را پس از آن می آورد.
وی افزود: اسلام دینی است که پاسخگوی مردم یک هزار و ۴۰۰ سال پیش، مردم قبل و مردم بعد از آن محسوب می شود که این مهم در بین ادیان الهی متمایز کننده اسلام است اما باید دقت داشت که بالاخره حضرت محمد(ص) نیز مانند همه ابناء بشر مدت زمانی عمر داشت و پس از ایشان می بایست ادامه راه اسلام میسر می شد که تدبیر این مهم در دین اسلام ولایت است.
ولایت فقیه به دنبال سعادت بشری است
مشاور تاریخی فیلم مختارنامه، با بیان اینکه دین اسلام می بایست پس از رسول الله (ص) نیز ادامه می یافت، گفت: برخی مشرکان می گفتند که اسلام تنها قائل به شخص پیامبر(ص) است و در نبود ایشان از هم می پاشد همانطور که بسیاری در داخل و خارج از ایران، این مهم را درباره انقلاب ایران می گفتند که جنبش مردمی کشورمان تنها متکی به امام خمینی(ره) است و پس از وفات ایشان کشور دوباره به ورطه نابودی می افتد که جایگزینی مقام معظم رهبری، آب پاکی را بر دست همه این معاندان ریخت و نه تنها انقلاب شکست نخورد بلکه در این ۳۷ سال قوی تر نیز شد.
رجبی دوانی با بیان اینکه خداوند منان با ولایت فقیه ادامه حیات اسلام پس از محمد(ص) را تضمین کرد، ابراز داشت: ولایت اهل بیت(ع) حاکمیت بر مردم نیست همچنین که این مقوله مهم، سلطه بر جوامع نیز معنا نمی شود چرا که شان ولایت بیشتر از قرار داشتن در حد یک حاکم جامعه محسوب می شود چرا که در زمان ظهور اسلام قدرت های منطقه یا به شکل پادشاهی، مانند ایران اداره می شدند، یا به شکل کنسولی، مانند سنای یونان و یا به شکل قبیله ای مانند اعراب، اما اسلام با ولایت فقیه نسخه منحصر به فردی از نظام جامعه مداری را ارائه داد که در آن سعادت بشری مبنای برنامه ریزی قرار گرفت.
وی افزود: بقای اسلام و سعادت بشری دو پایه و اساس شکل گیری ولایت پس از وفات رسول الله بود که این مقوله قطعا با مدل های حکومت داری کشورهای منطقه در آن زمان تفاوت های بسیاری دارد.
سوره مائده به ولایت فقیه اشاره دارد
مدرس دانشگاه تهران با اشاره به آیات سوره مائده به عنوان سند قرآنی ولایت فقیه، گفت: خداوند در این سوره صاحبان ولایت و اهداف تشکیل آن را بیان می کند و در آن می خوانیم صاحب اصلی ولایت تنها خود خداوند است و در طول حیات رسول الله، ایشان و پس از وفات ایشان، کسانی که ایمان آوردند، نماز را به پا داشتند و در حال رکوع زکات و صدقه را نیز پرداخت کردند لذا تمام منابع حتی در اهل سنت معتقدند که این روایت اعطا کردن انگشتری در هنگام نماز و اجرای دو فریضه عبادی نماز و صدقه به صورت همزمان نشانه ای بارز از علی(ع) در قرآن است.
رجبی دوانی با بیان اینکه بسیاری معتقد هستند که منظور خداوند در جانشینی حضرت محمد(ص)، علی(ع) است، تصریح کرد: کسانی که ولایت خداوند، پیامبر(ص) و علی(ع) را بپذیرند با القابی مانند حزب الله در قرآن نامیده می شوند و خداوند در قرآن می فرماید همانا حزب الله همواره پیروز است لذا باید گفت در این بین امت اسلامی به تنهایی نمی تواند ارزشی داشته باشد چرا که وهابیت، القاعده و داعش نیز در واژه امت اسلامی می گنجند اما منظور خدای متعال از ولایت، طبق آیات قرآن، تبدیل امت اسلامی به امت واحده حزب الله است.
وی افزود: برای ولایت فقیه شئونی لازم است که نخستین آنها مرجعیت است چرا که قرآن کریم دارای دو دسته آیات است آیاتی که محکم و واضح به معنا اشاره دارند و آیاتی که متشابه هستند و باید از درون آنها مفهوم را بیرون کشید لذا ولایت فقیه باید قدرت و توانایی درک این آیات الهی را داشته باشد.
ولایت فقیه محور وحدت است
کارشناس تاریخ صدر اسلام درباره سایر شئون ولایت فقیه در جامعه اسلامی نیز گفت: ولایت فقیه باید محور وحدت باشد و این محوریت دومین شان ولایت فقیه پس از مرجعیت است که خداوند در قرآن می فرماید به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید که در این زمینه نیز بسیاری از تفاسیر اهل بیت(ع) و ولایت فقیه را همان ریسمان الهی می دانند که محوریت اتحاد و همدلی در جامعه اسلامی هستند.
رجبی دوانی سومین شان ولایت را مدیریت جامعه دانست و ابراز داشت: ولایت فقیه می بایست علم، دانش و توان مدیریت و حکومت برجامعه را داشته باشد تا بتوانیم مدیریت و توانایی را در زمره شئون ولایت فقیه در جامعه اسلامی برشماریم.
وی افزود: چهارمین شان ولایت فقیه اقامه عدالت است که در حاکمیت ولایت فقیه معنا پیدا می کند علی(ع) تنها امامی است که پس از پیامبر(ص) توانست چند سالی حکومت کند و حتی بدترین دشمنان او نیز امروز به درایت و عدالت علی(ع) اعتراف می کنند و سیاست های او را عادلانه می پنداشتند.
عدل از شئون ولایت فقیه است
مدرس دانشگاه تهران درباره عدالت علی(ع) که الگویی برای همه مردم بودند، گفت: در زمان خلیفه دوم و پس از ایجاد صندوقی به نام بیت المال، هزینه هایی که از غنایم و درآمدها به خزانه بیت المال ریخته می شد، به طور کاملا غیر عادلانه و با تبعیضاتی مانند مرد و زن، قریش و غیر قریش، سران قبایل و بردگان سیاه و ... تقسیم می شد حال آنکه عدل علی(ع) به طوری بود که سرانه درآمد یک برده سیاه حبشی با یک صاحب منصب قریشی یکسان بود و آن حضرت حتی برای ایرانیان و زنان نیز مبلغی مشابه دیگران از بیت المال خرج می کردند.
رجبی دوانی پنجمین و آخرین شان و وظیفه ولایت فقیه در جامعه را سعادت بشری دانست و ابراز داشت: بهترین حکومت ها در عالیترین سطوح به دنبال این هستند که در جامعه امنیت را ارتقاء بخشند اما ولایت فقیه در سایه این ارتقاء به دنیال سعادت اخروی مردم جامعه نیز است.
وی افزود: نمی گوئیم که مردم را باید به زور به بهشت برد اما باید زمینه ها و بستر سعادت بشری برای رفتن به بهشت برین توسط حکومت ولایت فقیه مهیا شود همانگونه که علی(ع) در برابر فتنه ای و در برابر شورشی عظیم ایستادند و در حالی که شورشیان صندوق بیت المال بصره را غارت و همه کارکنان آن را کشتند، زمانی که با شورشیان روبرو شدند بازهم جنگ را آغاز نکردند و برای ارشاد و سعادت آنها نیز نماینده فرستادند و وقتی شورشیان نماینده علی(ع) را کشتند آنگاه تصمیم به مقابله با آنها گرفتند.
نظر شما