تحلیلگر بحرینی در گفتگو با مهر:

سلب تابعیت «شیخ عیسی قاسم» بحرین را وارد بحران می‌کند

سلب تابعیت «شیخ عیسی قاسم» بحرین را وارد بحران می‌کند

تحلیلگر و فعال بحرینی گفت: آل خلیفه اقدام به حمله ای امنیتی و بدون حد و مرز و بازداشت رهبران سیاسی و دینی خواهد کرد تا بدین صورت از واکنش ها به اقدام خود جلوگیری به عمل آورد.

«عباس بوصفوان» تحلیلگر و فعال بحرینی در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با سلب تابعیت شیخ «عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین توسط سران رژیم آل خلیفه و تأیید آن توسط پادشاه بحرین اظهار داشت: تلاش سران بحرین برای بیرون راندن شیخ عیسی قاسم، واقعا مسأله خطرناکی است و از سرکوب خونینی حکایت دارد که آغاز شده اما پایانش مشخص نیست. در صورتی که سران زورگوی آل خلیفه تصمیم به افزایش تعدی به شیخ قاسم گرفته باشند، این موضوع نیازمند ریختن خون هایی از تحصن کنندگان در برابر منزل وی است.

این تحلیلگر بحرینی در ادامه سخنان خود در این راستا افزود: اگر همه گزینه ها روی میز باشد، به خشونت کشاندن تحصن موجب صدمه دیدن، آزار رساندن و اذیت شدن شیخ عیسی قاسم خواهد شد؛ کمترین حالت صدمه دیدن وی نیز احتمال به کارگیری گازهای اشک آور و خفگی شیخ قاسم است. در همین راستا باید اشاره کرد که از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون شماری از کودکان، پیران و زنان به دلیل استفاده گسترده نظامیان آل خلیفه از گازهای اشک آور به شهادت رسیده اند.

وی همچنین در رابطه با علل این اقدام آل خلیفه نیز بیان داشت: برنامه بیرون راندن شیخ عیسی قاسم از بحرین فقط به برخورد با تحصن کنندگان در برابر منزل شیخ محدود نمی شود و در صورت انجام چنین اقدامی از سوی آل خلیفه شماری از مردم قربانی خواهند شد. برنامه آل خلیفه فراتر از این است؛ آل خلیفه اقدام به حمله ای امنیتی و بدون حد و مرز خواهد کرد تا بدین صورت از واکنش ها به اقدام خود جلوگیری به عمل آورد. همچنین دستگاه امنیتی نیز به بازداشت رهبران سیاسی، دینی و رسانه ای مبادرت خواهد کرد.

بوصفوان در همین زمینه اضافه کرد: امکان دارد آل خلیفه گستاخانه تر اقدام کند و به صورت غیرقانونی افرادی را در زندان ها و یا خیابان ها به قتل برساند؛ درست همانگونه که در سال ۲۰۱۱ میلادی رفتار کرد. هدف آل خلیفه از اینگونه اقدامات نیز کنترل اعتراضاتی است که در پی تعرض آنها به شیخ عیسی قاسم به راه خواهد افتاد.

وی در ادامه تصریح کرد: درست است که غربی ها از آل خلیفه خواسته اند در مقابل دوربین ها خویشتن داری کند و اقدام به خونریزی نکند اما تجربه نشان داده است که احتمال وقوع یک فاجعه وجود دارد و این موضوع نگرانی ها را بر می انگیزد. شرایط کنونی مانند شرایط دردناک عراق است، در زمانی که سید «محمد باقر صدر» توسط «صدام حسین» قربانی شد.

این فعال بحرینی در رابطه با شیخ عیسی قاسم عنوان کرد: حمایت از آیت الله شیخ عیسی قاسم علاوه بر شخص ایشان و جایگاه رفیعشان، برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع در بحرین نیز است؛ بحرینی که باید آن را جزیره دردها و آلام نامید. تامین حمایت از شیخ عیسی قاسم و لغو سلب تابعیت ایشان اقدامی ضروری است تا بدین صورت از کشانده شدن وضعیت بحرین به نقطه ای که خواسته هیچ کس نیست، جلوگیری شود.

بوصفوان در همین رابطه افزود: این اقدام به صورت مطلوب انجام نخواهد شد. زیرا با وجود اینکه سران آل خلیفه از عدم فعالیت جنبش «الوفاق» به دلیل زندانی بودن شیخ «علی سلمان» رهبر آن آگاهی داشتند، باز هم این جنبش را منحل اعلام کردند. درست است که راهکار سیاسی جامع که در آن حقوق مردم به آنها بازگردد، مورد خواست است اما در حال حاضر باید از توقف درگیری ها از سوی آل خلیفه سخن گفت. همچنین باید در داخل کشور و همچنین در منطقه و جهان در این خصوص اقدام کرد تا فتیله بحرانی که احتمال سوزاندن بحرین را دارد، خاموش گردد.

کد خبر 3700757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha