۷ شهریور ۱۳۸۵، ۱۲:۰۱

عضو اتحاديه جهاني علماي مسلمان در گفتگو با مهر:

مسجد بستري براي تحكيم و تعميق وحدت مسلمانان است/ تلاش براي تقريب و وحدت از مهمترين وظايف مسلمانان در دنياي امروز است

مسجد بستري براي تحكيم و تعميق وحدت مسلمانان است/ تلاش براي تقريب و وحدت از مهمترين وظايف مسلمانان در دنياي امروز است

عضو اتحاديه جهاني علماي مسلمان با اشاره به اينكه وظيفه مسلمانان معرفي نقش و رويكرد مساجد است و پيروان اسلام در مسجد گردهم مي آيند تا وحدت و همبستگي خود را مستحكم تر كنند، گفت: تمام مسلمانان بايد براي تحكيم و تثبيت وحدت و همچنين همبستگي و انسجام خود تلاش كرده و از تفرقه و جدايي كه با اوامر الهي در تعارض است، دوري كنند.

دكتر محمد هيثم الخياط متفكر سوريه، نماينده سازمان بهداشت جهاني و عضو اتحاديه جهاني علماي مسلمان در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينكه اولين مسجد توسط حضرت محمد (ص) بنا شد، گفت: مسجد مكاني مقدس است كه مسلمانان در آن گردهم مي آيند تا در مورد مسائل مختلف و متعدد و مصالح يكديگر بحث و گفتگو كنند.

وي به نقش مساجد در دوران حضرت محمد (ص) اشاره كرد و ياد آور شد: در آن دوران از امور ساده گرفته تا امور بسيار مهم و اساسي در مسجد انجام مي گرفت و پايگاهي بود كه مسلمانان در آن فعاليتهاي خود را ساماندهي مي كردند، حتي برخي ازمراسم و جشنها نيز در مساجد برگزار مي شد.

عضو اتحاديه جهاني علماي مسلمان با بيان اينكه از ديرباز نمازهاي يوميه و نماز جمعه در مساجد اقامه مي شد، تصريح كرد: به منظور تحقق امور اسلامي مسجد مكان مناسبي به شمار مي رفت و آن بنايي بود كه عبوديت و انجام مسائل زندگي و روزمره در آن نقشي اساسي داشت.

متفكر سوري با تأكيد مجدد بر اينكه مسجد نقشي اساسي در حل مسائل و مشكلات مسلمانان بر عهده داشت تا جائيكه با گردهم آمدن در آن پيمان وحدت و همبستگي خود را مستحكم تر مي كردند، گفت: انجام امور معنوي در مساجد چون عبادت خدا و حمد و ثناي او از سوي مسلمانان منجر به برقراري ارتباطي نزديك ميان انسان و خدا و انسان با انسانهاي ديگر مي شود كه در اين ميان اين شخص و ديگر كساني كه در كنار او به اقامه نماز ايستاده اند، تنها خدا را عبادت مي كنند و او را مورد حمد و ستايش قرار مي دهند و در مصائب و مشكلات خود تنها از خدا ياري مي خواهند .

نماينده سازمان بهداشت جهاني با اشاره به اينكه مسلمانان بايد تلاش كنند تا نقش و رويكرد اساسي مساجد به خوبي معرفي شود، ياد آور شد: معرفي دقيق مسجد منجر به معرفي و شناساندن درست اسلام و مسلمانان به جهانيان مي شود، چرا كه در چارچوب فعاليتهاي مسجد است كه دعوت به سوي حق و به درگاه احديت صورت مي گيرد و با تجديد عهد با مسجد، اين خانه بي رياي الهي، مي توان جهت ادامه فعاليتهاي سازنده مساجد تلاش كرد .

وي در ادامه به مسئله وحدت و اهميت آن ميان مسلمانان در كشورهاي اسلامي و غير اسلامي اشاره كرد و گفت: وحدت و تقريب ميان مسلمانان چه در كشورهاي اسلامي و چه در كشورهاي غير اسلامي بايد وجود داشته باشد و آن از امور بسيار مهم عصر معاصر در شرايط فعلي است . از سوي ديگر قرآن نيز به اين مهم توجه ويژه اي كرده است، زيرا از نظر قرآن بهترين ملت، ملتي است كه به صورت امتي واحد وصف شوند.

دكتر محمد هيثم الخياط افزود: همه مسلمانان بايد براي تحكيم و تثبيت وحدت، همبستگي و انسجام خود تلاش كرده و از تفرقه و جدايي كه با اوامر الهي در تعارض است، دوري كنند.

عضو اتحاديه جهاني علماي مسلمان تأكيد كرد: بايد براي وحدت و تحقق آن كه از اهداف تعاليم الهي به شمار مي رود و خداوند بلند مرتبه نيز به آن امر كرده است، كوشيد و به بهترين عمل كه خير بشريت را به دنبال دارد، اقدام كرد.

وي تصريح كرد: به رغم اينكه مسلمانان در كشورهاي خود از حقوقي برخوردار هستند اما بايد تلاش كرد تا حقوق مسلمانان در كشورهاي غير اسلامي نيز اعاده شود و اين امر مستلزم تمركز و تأكيد بر اين مسئله است.

وي با تأكيد بر اهميت وحدت ميان علماي مسلمان افزود: علماي مسلمان با وجود اختلافات كوچكي كه دارند بايد اتحاد و انسجام خود را حفظ كنند تا اتحاد اين گروه انديشمند بستري مناسب براي وحدت و همبستگي ميان ديگر مسلمانان را ايجاد كرده و روح همبستگي، انس و الفت ميان آنها را اشاعه دهند. بنابراين بر هر دو گروه چه علما و چه ديگر مسلمانان ضرورت دارد كه از آنچه  زمينه ساز انحراف آنها مي شود، دوري كرده و تنها به ريسمان محكم الهي چنگ زده و انسجام خود را حفظ كنند.

کد خبر 372678

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha