۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۲۹

دوئل در میدان انتخابات فرانسه/«سارکوزی» به مصاف «ژوپه» می رود

دوئل در میدان انتخابات فرانسه/«سارکوزی» به مصاف «ژوپه» می رود

نظرسنجی ها نشان می دهد که نتیجه رای گیری در انتخاب «سارکوزی» یا «ژوپه» به عنوان نامزد منتخب ائتلاف احزاب محافظه کار و راست میانه فرانسه، تا حد زیادی تعیین کننده مستاجر بعدی کاخ الیزه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، رقابت ریاست جمهوری فرانسه امروز چهارشنبه همزمان با چشم انتظاری نامزدهای ائتلاف احزاب محافظه کار و راست میانه برای اعلام نامزد نهایی، شتاب بیشتری به خود می گیرد.

روند کار به این ترتیب است که امروز اسامی هشت نامزد راست گرای مشتاق به کسب عنوان ریاست جمهوری فرانسه اعلام می شود حال آنکه نامزد نهایی در ادامه مسیر و در دو مرحله رای گیری که در تاریخ ۲۰ و ۲۷ ماه میلادی نوامبر برگزار می شود، انتخاب خواهد شد.

با همه این اوصاف، آنگونه که از نظرسنجی ها بر می آید، رقابت واقعی نه میان هشت نفر از اعضای ائتلاف راست میانه که تنها  بین دو نفر یعنی «نیکلا سارکوزی» و «آلن ژوپه» به ترتیب رئیس جمهور و نخست وزیر اسبق فرانسه خواهد بود.

به باور بسیاری از کارشناسان، نتیجه دوئل این دو نفر، تعیین کننده مستاجر بعدی کاخ الیزه در رقابت ریاست جمهوری فرانسه خواهد بود که در ماه می سال ۲۰۱۷ میلادی برگزار می شود.

تا به این جای امر، هویت ملی و اسلام از موضوعات اصلی مطرح شده از سوی نامزدهای انتخاباتی محافظه کار بوده است- مقولاتی که یادآور اظهارات «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا است.

سارکوزی چهره ای بی پروا و تفرقه انگیز در صحنه سیاسی فرانسه به شمار می رود حال آنکه در مقابل ژوپه خود را به عنوان سیاستمداری با توانایی ایجاد اتحاد و انسجام معرفی می کند.

با این حال، هر هشت نامزد ائتلاف محافظه کار و راست میانه، درباره موضوع اقتصاد اتفاق نظر دارند و خواهان کاهش مالیات و انعطاف پذیری بیشتر در ساعات کار هفتگی (۳۵ ساعت) هستند.

همه کشمکش های داخلی ائتلاف مورد نظر در حالی ادامه دارد که «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فعلی فرانسه از حزب حاکم سوسیالیست همچنان در اعلام نظر نهایی خود برای ورود به صحنه انتخابات تعلل می ورزد.

این در حالیست که انتظار می رود حزب راست افراطی «جبهه ملی» به رهبری «مارین لوپن» در دور اول انتخابات که در آوریل ۲۰۱۷ برگزار می شود به پیروزی برسد حال آنکه شانس موفقیت وی برای پیروزی در دور دوم چندان زیاد نیست.

در این میان، اگرچه ژوپه ۷۱ ساله از همان ابتدا شانس زیادی برای پیروزی داشت، نظرسنجی ها نشان می دهد که سارکوزی با شعارهای آتشینی که در نکوهش حملات تروریستی یک سال گذشته فرانسه داشته، تا حد زیادی فاصله با وی را کم کرده است.

سارکوزی ۶۱ ساله که از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ ریاست جمهوری فرانسه را بر عهده داشت وعده داده که جنگی بی رحمانه را علیه افراط گرایان به راه خواهد انداخت.

با این حال ژوپه که در دوران ریاست جمهوری «ژاک شیراک» برای دو سال نخست وزیر فرانسه بود و حتی در زمان ریاست جمهوری سارکوزی، سمت وزیر خارجه دولت وی را بر عهده داشت، او را به دامن زدن به آتش نفاق متهم می کند به ویژه آنکه سارکوزی از طرفداران منع قانونی استفاده از «بورکینی» یا همان لباس شنای اسلامی بود.

به گفته برخی کارشناسان، انتخاب بین سارکوزی در مقام یک جنگ افروز و ژوپه در مقام فردی عاقل تر و عملگرا تر نشان دهنده تفکر واقعی حاکم بر فرانسه خواهد بود.

نتیجه نظرسنجی  موسسه «هریس» نشان می دهد که رقابت بین سارکوزی و ژوپه در نخستین دور از رای گیری بسیار فشرده خواهد بود حال آنکه در دور دوم، ژوپه با اختلاف ۵۲ به ۴۸ درصد بر سارکوزی برتری خواهد یافت.

سارکوزی به دلیل ضعف اقتصادی که در سال های ریاست جمهوریش برای فرانسه به ارمغان آورد، همچنان مغضوب بسیاری از مردم فرانسه است.

کد خبر 3775127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha