برای فرونشاندن بحران سیاسی کره جنوبی؛

«پارک» بخشی از قدرت خود را به پارلمان بخشید

«پارک» بخشی از قدرت خود را به پارلمان بخشید

رئیس جمهوری کره جنوبی برای نجات دادن دولت سئول از بحران سیاسی، با واگذاری بخشی از اختیارات خود به پارلمان و نخست وزیر منتخب نمایندگان، موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، «پارک گئون های» رئیس جمهوری کره جنوبی در تلاش برای پایان دادن به بحران سیاسی که گریبان دولت وی را گرفته است، گامی دیگر به تحقق خواسته های اپوزیسیون نزدیک شد و گفت چنانچه پارلمان گزینه ای به غیر از «کیم بیونگ جون» را برای احراز پست نخست وزیری در نظر دارد، وی هم مخالفتی نخواهد داشت.

گفتنی است که پارک هفته گذشته، برای آرام کردن موج اعتراضات مردمی که وی را به دلیل مداخله یکی از دوستانش در امور دولتی به خیانت و عدم استقلال رای در اداره کشور متهم می کنند، در ترکیب کابینه دولت تغییراتی ایجاد و نخست وزیر را که بیشتر حکم یک چهره نمادین در ترکیب سیاسی کشور دارد، برکنار کرد.

نخست وزیر تنها مقام دولتی سئول است که برای آغاز رسمی فعالیت خود نیازمند تایید پارلمان است و به گفته تحلیلگران، تصمیم پارک به چشم پوشی از حق خود به معرفی نامزدی برای احراز این پست، به منزله موافقت ضمنی وی با تفویض بخشی از اختیاراتش به نخست وزیر در جهت اداره کابینه خواهد بود.

لازم به ذکر است که پیش از بحران سیاسی که از یک هفته پیش آغاز شد، پارک پیشنهاد تغییر قانون اساسی کشور در راستای تمدید دوره ریاست جمهوری را مطرح کرد.

در سال ۱۹۸۷ میلادی با پایان یافتن حکمرانی ارتش، ریاست جمهوری کره جنوبی به یک دوره پنج ساله محدود شد حال آنکه پارک این محدودیت را مانع پیشرفت کشور معرفی می کند.

به گفته وی، تداوم تصمیمات اتخاذ شده، نتیجه گیری از آنها و در عین حال پیگیری یک سیاست خارجی منسجم در طول ریاست جمهوری که به یک دوره محدود باشد، دشوار است.

البته، علیرغم اجماع نظر در خصوص لزوم تغییر قانون اساسی کره جنوبی، مخالفان طرح تمدید دوره ریاست جمهوری ترجیح می دهند تغییرات مورد نظر را به سمت ایجاد نظام پارلمانی که در آن نخست وزیر از اختیارات اجرایی بیشتری نسبت به رئیس جمهور برخوردار باشد، هدایت کنند و تصمیم اخیر پارک به تفویض حق انتخاب نامزد نخست وزیری به پارلمان می تواند، اپوزیسیون را به تحقق خواسته خود بیش از پیش نزدیک کند.  

کد خبر 3818392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha