۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۹:۴۵

در کارگاه آموزشی «تغذیه گیاهی با کود نانو» مطرح شد؛

کاهش مواد مغذی خاک‌ گلستان/ ضرورت استفاده از کودهای عالی کشاورزی

کاهش مواد مغذی خاک‌ گلستان/ ضرورت استفاده از کودهای عالی کشاورزی

گرگان - کاهش مواد مغذی در خاک‌ گلستان و ضرورت استفاده از کودهای عالی در زمین های کشاورزی گلستان از مباحثی بود که در کارگاه «تغذیه گیاهی با کود نانو» مطرح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کارگاه آموزشی «تغذیه گیاهی با کود نانو» با حضور مشاور وزیر و مجری طرح گندم کشور و کشاورزان گلستانی عصر پنجشنبه در گرگان برگزار شد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: طی دو دهه گذشته مصرف کود فسفات به دلیل واردات بیش از اندازه بین کشاورزان مرسوم بود که در همان سال‎ها آزمون خاکی از مزارع کشور گرفته شد و نتایج آن حاکی از مسمومیت بعضی از مزارع و کاهش مواد مغذی و مدنی خاک بود.

محمدرضا عباسی افزود: با افزایش تحریم‎ها ورود کودهای فسفاته به کشور کاهش یافت که نتیجه آن کاهش مصرف این کود توسط کشاورزان بود و با آزمایشی که انجام شد متوجه شدیم میزان فسفر و پتاسیم به‌ شدت در خاک‌های مزارع استان کاهش‌ یافته است.

وی با بیان اینکه در هر تن برداشت گندم ۳۰ کیلوگرم فسفر و ۲۵ کیلوگرم پتاس از خاک برداشته می‎شود، افزود: لازم است این میزان مواد مغذی دوباره برای رشد گیاه به خاک بازگردانده شود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان گلستان با تاکید بر استفاده مصرف پتاسیم در کشاورزی گفت: اگر بخواهیم در برنامه کشاورزی پایداری داشته باشیم باید مصرف پتاس را جزو برنامه‎ها اصلی قرارداد چرا که اگر پتاس کافی به خاک تزریق شود در مواقع کاهش بارندگی، گیاه مقاوم‌تر خواهد بود.

به خاک خیانت می کنیم

وی اظهار کرد: متاسفانه کمتر از ۵۰ درصد نیاز گیاه مواد غذایی به آن تزریق می‎کنیم و این کار یک خیانت به خاک محسوب می‎شود چرا که برای ساخت یک‌ لایه از خاک زمان زیادی لازم است.

عباسی افزود: امسال زنگ خطری برای استفاده از کود پتاس است چرا که بارندگی مناسبی در آذرماه نخواهیم داشت و آیت کود می‌تواند حلال مشکلات ما باشد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه در شهرهای شمالی بحران مواد عالی داریم، گفت: اگر پتاس گیاه تامین باشد آن گیاه در برابر خشکی و کم‌ آبی مقاوم می‌شود و در نتیجه باید افزایش میزان پتاس را در دستور کار خود قرار دهیم.

عباسی خطاب به کشاورزان گفت: تا جایی که می‌توانید برای پایداری کشاورزی و تولید محصولات با کیفیت سعی کنید بقایای محصولات را از زمین خارج نکنید، استفاده از کود زیستی را در دستور کار خود قرار دهید و مصرف کودهای شیمیایی را ۵۰ درصد کاهش دهید.

علت فغر خاک استمرار در تولید محصولات کشاورزی است

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران استان گلستان به‌ عنوان سخنران دیگر این کارگاه گفت: خاک برای اینکه بتواند به‌ خوبی گیاه را درون خود پرورش دهد نیاز به موادی دارد که ممکن است این مواد در خاک وجود نداشته باشد.

علی ایمانی افزود: طی سال‌های گذشته به دلیل استمرار تولید محصولات کشاورزی، خاک ما دچار فقر مواد مغذی شده است چرا که برای بازسازی و تامین نیاز گیاه به آن فرصتی داده نشده است.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از فناوری نانو و تکنولوژی برای بازسازی خاک گفت: در گذشته کشاورزان از قاعده مشخصی استفاده نمی‌کردند و در نتیجه به گیاهان کودی برای تقویت تزریق نمی‌شد که مهم‎ترین دلیل آن بحث صرفه اقتصادی برای کشاورز بود.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران استان گلستان اظهار کرد: برای تغییر نگرش در تغذیه گیاهی و کشاورزان لازم است فرهنگ‌سازی انجام شود چرا که تنها هم‌ و غم این روزهای کشاورزان دریافت کودهای سفید و سیاه است.

ایمانی با اشاره به نقش کشاورزان در تهیه غذای سالم گفت: امروزه دسترسی به غذای سالم بسیار سخت است برای تغذیه گیاه و خاک باید به سمت استفاده از کودها با تکنولوژی و فناوری روز رفت و با فرهنگ سازی تغییر نگرشی برای مصرف بهینه کود بین کشاورزان ایجاد کرد.

کد خبر 3827468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha