۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۴۴

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان:

روزهای آلوده اصفهان شرایط لازم برای تعطیلی مدارس را نداشت

روزهای آلوده اصفهان شرایط لازم برای تعطیلی مدارس را نداشت

اصفهان – مدیرکل محیط زیست اصفهان گفت:در طول هفته‌ای که شهر اصفهان با آلودگی هوا روبه رو بود شرط مصوب برای تعطیلی مدارس یعنی رسیدن به عدد ۱۵۰ در شاخص کیفی هوا و افزایش شاخص آلودگی را نداشت.

حمید ظهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آلودگی ۱۰ روزه اصفهان در هفته‌های اخیر، اظهار داشت: در سال‌های اخیر به تدریج شاهد روند کاهشی آلودگی هوای اصفهان بوده‌ایم و برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان که از دو سال پیش آغاز شده بر کیفیت هوای اصفهان تاثیر چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به اینکه اجرای برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان از دو سال پیش آغاز شده است، اظهار داشت: تغییر سوخت‌های بنزین و گازوئیل از یورو ۳ به یورو ۴ و پلمپ بخش مازوت‌سوز نیروگاه‌های اصفهان از جمله این اقدامات بوده است که در این راستا شاهد حذف مصرف روزانه ۱۵ میلیون لیتر مازوت و گوگرد بودیم.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: پایش مستمر شبانه‌روزی و تشدید برخورد با صنایع آلاینده، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مدیریت ترافیک در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان مدنظر بوده است.  

وی اضافه کرد: باید توجه کنیم که اصفهان تحت شرایط خاص اقلیمی قرار دارد و بر این اساس زمانی که چند روز متوالی هوا ساکن و با پدیده وارونگی هوا مواجه باشیم انباشت آلاینده‌ها را در این شهر شاهد خواهیم بود اما تمام تلاش ما این است که با اجرای کامل طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان روز به روز شهروندان محترم اصفهانی هوای سالم‌تری را تنفس کنند.

مقایسه میانگین شاخص آلودگی تهران با تنها یک ایستگاه سنجش اصفهان در برخی رسانه‌ها

ظهرابی با اشاره به اینکه مقایسه میانگین شاخص کیفی هوای تهران با آلوده‌ترین ایستگاه‌های اصفهان اقدامی غیرعلمی و نادرست بود که توسط برخی رسانه‌ها انجام شد، ابراز  داشت: میانگین شاخص کیفی در واقع میانگینی از وضعیت تمامی ایستگاه‌های سنجش آلودگی است و بر این اساس مقایسه این شاخص با یک ایستگاه در اصفهان کاری اشتباه بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه میانگین شاخص کیفی هوای تهران بیش از ۱۵۰ بوده است، افزود: در روزهای آلوده برخی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی در تهران عدد ۲۰۰ را رد کرده بود که به معنای شرایط اضطرار است و بر این اساس مقایسه چنین شرایطی با تنها یک ایستگاه در اصفهان غیرمنصفانه بود.

وی با بیان اینکه براساس دستورالعمل «شرایط خاص آلودگی هوا» در صورتی که شاخص کیفیت هوا بالاتر از ۲۰۰  باشد وضعیت اضطرار حاکم شده و مدارس تعطیل می‌شود، گفت: شهر تهران از سال گذشته ملاک تعطیلی مدارس را بر اساس  شاخص کیفیت هوای بالای ۱۵۰ و پیش‌بینی روند فزآینده آلودگی آن قرار داد که استان اصفهان نیز همین را ملاک را در نظر گرفته است.

اختلاف آلوده ترین نقطه شهر اصفهان با کمترین شاخص بیش از ۲۰ واحد نبوده است

ظهرابی با بیان اینکه در طول هفته‌ای که شهر اصفهان با آلودگی هوا روبه رو بود به جز یک روز در تمام روزها شاخص کیفیت هوای شهر اصفهان زیر ۱۵۰ بود، بیان داشت: با این شرایط یکی از شرایط مصوب برای تعطیلی مدارس یعنی رسیدن به عدد ۱۵۰ در شاخص کیفی هوا و روند افزایش شاخص آلودگی تحقق نیافته بود.

وی اضافه کرد: از سویی باید توجه کنیم که شاخص کیفی ۱۵۰ تهران به این مفهموم است که تعدادی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی این شهر میانگین شاخص کیفی بیش از ۲۰۰ و تعدادی از ایستگاه های مناطق خوش آب و هوا نیز عدد کمتر از ۱۰۰ را ثبت کرده است و اختلاف آلوده ترین نقطه شهر اصفهان با ایستگاهی که کمترین شاخص کیفی هوا را ثبت نموده بیش از ۲۰ واحد نبوده است.

کد خبر 3831244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha