۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۸:۵۶

کتاب «واسونک های شیرازی» فقیری منتشر شد/روایتهایی از فرهنگ مردم

کتاب «واسونک های شیرازی» فقیری منتشر شد/روایتهایی از فرهنگ مردم

شیراز- کتاب «واسونک های شیرازی و روایت هایی از فرهنگ مردم فارس» توسط ابوالقاسم فقیری نوشته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «واسونک های شیرازی و روایت هایی از فرهنگ مردم فارس» که توسط استاد ابوالقاسم فقیری نگاشته شده از سوی انتشارات دانشنامه فارس به دست مخاطبان رسید.

در این کتاب، فقیری فرهنگ واسونک خوانی را از ابتدا تا به اکنون به رشته تحریر در آورده و افزون بر بررسی واسونک های شیرازی، شیوه خواندن واسونک، واسونک ها در گوشه و کنار فارس چه نام دارند و ولایت های فارس در ترانه های محلی، به تفکیک واسونک را در ولایت های مختلف سرزمین فارس به جستجو پرداخته است.

فقیری در کتاب «واسونک های شیرازی و روایت هایی از فرهنگ مردم فارس» افزون بر واسونک به خرده فرهنگ های ولایات فارس هم نظری داشته و برای نمونه حتی به چوپانی در فرهنگ مردم فارس پرداخته است.

این نویسنده و پژوهشگر ۷۹ ساله در این کتاب قصه های محلی را فراموش نکرده و حتی در بخش هایی از «واسونک های شیرازی و روایت هایی از فرهنگ مردم فارس» به بازی های محلی، عرقیات گیاهی، خوراکی های بومی، ویژگی های مردم شیراز و باغ رفتن شیرازی ها اهتمام ورزیده است.

فقیری که همواره فرهنگ و تمدن را در خطه فارس موضوع پژوهش ها و آثار مکتوب خود قرار داده در انتهای کتاب «واسونک های شیرازی و روایت هایی از فرهنگ مردم فارس» با عنوان «شیراز از گل بهترو» شعری از بیژن سمندر، شاعر شیرازی را به مخاطب ارایه می دارد.

فقری در دیباچه کتاب «واسونک های شیرازی و روایت هایی از فرهنگ مردم فارس» پیرامون واسونک های شیرازی می نویسد: «واسونک(Vasunak) ترانه هایی است که در مجالس عروسی و سرور و شادمانی می خوانند. خواندن این ترانه ها بیشتر به عهده زن هاست که همراه با خواندن واسونک، کِل(Kel) هم می زنند.»

شناسه کتاب:

عنوان: واسونک های شیرازی و روایت هایی از فرهنگ مردم فارس

نویسنده: ابوالقاسم فقیری

موضوع: شعر عامه فارس

انتشارات: دانشنامه فارس

محل نشر: شیراز

نوبت چاپ: اول، ۱۳۹۵

تعداد صفحات: ۱۶۱ صفحه

طراح جلد: نیکو یکه باش

شمارگان: ۵۰۰ نسخه

قیمت: ۱۲۰۰۰ تومان

شماره کتابشناسی ملی: ۴۳۰۲۰۷۵

شابک: ۷-۱۳-۵۵۵۴-۶۰۰-۹۷۸

کد خبر 3841208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha