با حضور رئیس سازمان اوقاف؛

مراسم رونمایی از گنبد حرم علوی در روز میلاد پیامبر برگزار می شود

مراسم رونمایی از گنبد حرم علوی در روز میلاد پیامبر برگزار می شود

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برای شرکت در مراسم رونمایی از گنبد حرم علوی به عراق سفر می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برای شرکت در مراسم رونمایی از گنبد مطلای حرم مطهر حضرت امیر المومنین علی (ع) ودیدار با مسئولان عراق   فردا جمعه ۲۶  آذر ماه به این کشور  سفر می کند.

حجت الاسلام محمدی رئیس شورای سیاست گذاری ستاد بازسازی عتبات عالیات به منظور شرکت در آیین رونمایی از گنبد مطلای حرم مطهر امیر المومنین (ع) که  با  حضور مسئولان ایرانی وعراقی وهمزمان با۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت با سعادت پیامبر اعظم حضرت ختمی مرتبت (ص) و امام جعفر صادق (ع) در نجف اشرف برگزار می شود شرکت می کند.

بر اساس این گزارش با  اتمام عملیات مرمت، طلاکاری و نصب خشت‌های تاریخی حرم مطهر علوی،  این گنبد های منور آماده بهره برداری و رونمایی شده  است.

این گزارش می افزاید : هرچند برنامه‌ریزی‌های اولیه برای رونمایی از گنبد مرمت شده در روز عید غدیر بود اما این برنامه  تا ۱۷ ربیع الاول یعنی روز میلاد مسعود نبی مکرم اسلام(ص) به تعویق افتاد تا شاید این نیز همچون مناره‌های حرم، نشانی از ارادت مولای متقیان به رسول اعظم و نمادی برای مسلمانان باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: یکی از ویژگی‌های گنبد حرم مطهر علوی ارزش تاریخی آن است ، گنبد و خشت‌های مسی آن که با روکش طلا آبکاری شده‌اند از آثار ارزشمند هنر و معماری ایرانی و اسلامی با قدمتی در حدود ۳ قرن محسوب می‌شود.

با گذشت قرن‌ها از ساخت این گنبد، ورقه‌های مسی خشت‌ها و روکش طلای آنها براساس عوامل مختلف دچار فرسایش و تخریب شده بود از این رو تولیت حرم مطهر امیر المومنین (ع) مسئولیت پروژه ترمیم خشت‌ها را به ستاد بازسازی عتبات عالیات سپرد.

یکی دیگر از اقداماتی که طی اجرای این پروژه صورت گرفته بازسازی تاج تاریخی گنبد و نصب مجدد آن بود. این پنجه وخورشیدی با الگو قرار گرفتن از عکسی قدیمی توسط مهندسان ستاد بازسازی عتبات طراحی و در تهران ساخته شد.

این تاج طلایی که از نمادهای بجا مانده از عصر نادری می‌باشد، شامل یک دست به نشانه‌ پنج تن آل عبا و چهارده شعاع نور به نشانه‌ چهارده معصوم(ع) است. در کف این دست آیه مبارکه «یدالله فوق ایدیهم» نیز حک شده است.                   

کد خبر 3851241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha