۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۱۹

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان:

مالچ پاشی در خوزستان به هیچ وجه انجام نمی شود

مالچ پاشی در خوزستان به هیچ وجه انجام نمی شود

اهواز - مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: در خوزستان به هیچ وجه مالچ پاشی نمی کنیم چون این کار برای شن زار باید انجام شود ولی ما برای بیابان های منشأ گرد و غبار کار این کار را انجام می دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد مطیعی ظهر امروز چهارشنقبه در نشست خبری اظهار کرد: در استان خوزستان ریزگردها بیش از ۱۰ سال زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و یک این امر، پدیده جدیدی به شمار می رود این در حالی است که تا قبل آن هجوم شن زارها را به تأسیسات نفتی و غیره داشتیم که از سال ۱۳۴۲ کارهای تثبیت شن انجام می شد.

مطیعی بیان کرد: در استان خوزستان ۳۵۰ هزار هکتار شن زار، تپه ها و کفه های شنی و همین میزان هم کانون های ریزگرد داریم. البته برخی مواقع هفت منطقه در خوزستان به عنوان کانون ریزگرد شناسایی شده است. کانون اول هورالعظیم با ۵۳ هزار هکتار، حد فاصل شلمچه تا جفیر، شمال شرق اهواز، جنوب شرق اهواز (حدفاصل جاده اهواز ـ ماهشهر تا شادگان) با ۱۱۳ هزار هکتار، امیدیه، هندیجان و ماهشهر است.

وی تصریح کرد: سیاستی که وزارتخانه اعمال کرد دو وظیفه را بر عهده ما گذاشت. یکی مرطوب سازی اراضی برای رشد پوشش گیاهی و دیگری نیز تقویت پوشش گیاهی با کاشت درخت و نهال کاری است. اجرای کار توسط خود مردم یکی از سیاست های ما است چون توسعه پایدار فقط توسط خود آنها رقم می خورد. مجریان طرح و بهره برداران را خود مردم دانسته ایم تا به یک موفقیت خوب دست پیدا کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با اشاره به اینکه تقویت پوشش گیاهی را در پنج هزار هکتار انجام داده ایم، گفت: مصوبه دولت که بر عهده وزارت کشاورزی قرار داده شده، تثبیت ۴۲ هزار هکتار از عرصه های بیابانی خوزستان است. سه هزار و ۷۰۰ هکتار در هشت منطقه استان را در سال ۹۴ و در سال گذشته نیز یک هزار و ۲۰۰ هکتار انجام شده است. به صورت کلی پنج هزار هکتار هم در جنوب شرق اهواز انجام و میزان کار انجام شده طی سال های ۹۴ و ۹۵ بیش از ۱۰ هزار هکتار است.

مطیعی تأکید کرد: باید به طرف مدیریت سرزمینی حرکت کنیم و این کارها تنها پنج درصد از اراضی بحرانی ریزگردها را دربر می گیرد. کنترل ریزگردها با انجام مجموعه کارها محقق می شود و پوشش گیاهی به تنهایی حل کننده مشکل نیست.

وی بیان کرد: بحث اقلیم و تغییر شرایط آب و هوایی خاص کشور ما نیست و در کمربند خشک و نیمه خشک قرار داریم. در استان خوزستان شاهد ۳۰ درصد بارندگی های سنوات قبل بوده ایم به همین دلیل باید با حرف های مستند، آمار بدهیم چون کاهش بارندگی امسال کاملا مشهود است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: بر اساس منویات مقام معظم رهبری برای ریزگردها، توافقاتی صورت گرفته تا همه حتی بسیج نیز در امر بیابان زدایی همکاری داشته باشد. مقرر شده از هفت هزار هکتار تعهد ما در سال جاری، چهار هزار هکتار را در اختیار سپاه قرار دهیم که یک هزار و ۵۰۰ هکتار را انجام داد و سه هزار هکتار را در اختیار مردم قرار دادیم که سه هزار و ۲۰۰ هکتار انجام دادند.

مطیعی توضیح داد: در اراضی کاملا تخریب شده و هورها نباید کشت انجام داد و فقط امکان آب اندازی وجود دارد. در خوزستان به هیچ وجه مالچ پاشی نمی کنیم چون این کار برای شن زار باید انجام شود ولی ما برای بیابان های منشأ گرد و غبار کار انجام می دهیم.

کد خبر 3969166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha