۱۵ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۰۶

جمالی نوبندگانی در گفتگو با مهر:

سعودی‌ها درباره جدابودن حج از روابط سیاسی اطمینان داده‌اند

سعودی‌ها درباره جدابودن حج از روابط سیاسی اطمینان داده‌اند

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: از طرف مسئولان سازمان حج و زیارت اعلام شده است که خود سعودی ها اطمینان داده اند که موضوع حج خارج از مناسبات سیاسی دوجانبه است.

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره ملاحظات اعزام زائران ایرانی به حج امسال و با اشاره به نشست اخیر کمیسیون امنیت ملی در این رابطه، اظهار داشت: پیش از این مجموعه نظام به این جمع بندی رسیده است که تا حد امکان، حج به عنوان یک واجب شرعی تعطیل نشود و علت این تاکید نیز، سوء استفاده هایی است که سعودی ها و مرتجعین منطقه کرده و وانمود می کردند که جمهوری اسلامی به دنبال تعطیلی حج است.

وی افزود: تاکید نظام بر این بوده است که اگر بتوانیم به توافقاتی برسیم که طرف مقابل تعهدات روشنی درباره امنیت و عزت حجاج ایرانی بدهد، این فریضه تعطیل نشود.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در پی مذاکراتی که صورت گرفت، عربستانی ها پذیرفته اند که هم احترام و عزت حجاج ایرانی حفظ شود و هم زمینه های آسایش و امنیت آنها فراهم شود.

جمالی نوبندگانی ادامه داد: بعد از همه این مذاکرات، کمیسیون امنیت ملی به این دلیل به موضوع وارد شد که در پی سفر ترامپ به عربستان و شاخ و شانه کشیدن های سعودی ها و اذنابشان علیه ما که نشان می دهد مواضع آنها خصمانه تر شده است، این سوال برای اعضای کمیسیون پیش آمد که این مواضع سعودی ها باعث ایجاد مشکلات بعدی برای حجاج نشود.

دستنبدهای الکترونیک ساخت «صاایران» و برای درج اطلاعات پزشکی زائران است

وی با اشاره به حضور نماینده ولی فقیه و سرپرست زائران ایرانی و نیز رئیس سازمان حج و زیارت در نشست هفته گذشته کمیسیون امنیت ملی، گفت: در این جلسه مباحث مختلفی درباره ملاحظات اعزام حجاج مطرح شد؛ از جمله موضوع نصب دستبند الکترونیک برای زائران نیز مطرح و اعلام شد که این دستبندها ساخت شرکت «صاایران» است و به صورت جی پی اس نیست و نمونه ای از آن هم در کمیسیون ارائه شد.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در این دستبند مشخصات سجلی حاجی و اطلاعات دارویی، آزمایشگاهی و وضعیت صحت و سلامت او درج می شود تا اگر زائر ایرانی حالش بد شد و یا گم شد، بتوانند وضعیت او را ساماندهی کنند و ظاهرا این ربطی به عربستان هم ندارد.

سعودی ها درباره جدا بودن حج از مناسبات سیاسی اطمینان داده اند/ امیدواریم همین گونه باشد

وی اظهار داشت: با توضیحاتی که دادند در نهایت اعلام شد که خود سعودی ها نیز اطمینان داده اند که موضوع حج خارج از مناسبات سیاسی دوجانبه است و حتی درباره مراسم برائت از مشرکان نیز اعلام کرده اند که همان طور که انجام می داده اید، انجام بدهید.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا با این جلسه نگرانی ها و ملاحظات اعضای کمیسیون امنیت ملی با توجه به تهدیدات اخیر سعودی ها برطرف شده است یا خیر، تصریح کرد: نتیجه این بود که می توان با طیب خاطر حجاج را اعزام کرد و امیدواریم که همین گونه باشد.

جمالی نوبندگانی با تاکید بر اینکه ما همه مسائل قابل طرح درباره اعزام حجاج را در این جلسه مطرح کردیم، اظهار داشت: یکی از نکاتی که خود من در این جلسه تاکید کردم این بود که در جریان فاجعه منا پرسنل زبده ایرانی در محل حضور داشتند، اما سعودی ها اجازه کمک رسانی از سوی آنها را ندادند، چه تضمینی هست که این بار هم اتفاقات مشابه رخ ندهد؟

وی ادامه داد: در پاسخ به این سوال من گفتند که سعودی ها اعلام کرده اند که اگر این بار مشکلی از جهت بهداشتی و درمانی پیش آید، حتما از نیروهای ایرانی کمک خواهیم گرفت.

وضعیت پرداخت دیه شهدای منا فعلا مشخص نیست

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین درباره آخرین وضعیت پیگیری مطالبات مربوط به شهدای منا و مسجدالحرام، تاکید کرد: این موضوع یکی دیگر از سوالات ما در کمیسیون بود که درباره موضوع پرداخت «هبه» یا «دیه» مطرح شد.

جمالی نوبندگانی گفت: در این رابطه ظاهرا دو موضوع مجزا وجود دارد؛ در رابطه با حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، شرکت بن لادن مقصر شناخته شده و باید دیه پرداخت کند، بحث هبه هم از آنجایی مطرح شده است که پادشاه سعودی می گوید علاوه بر دیه، مبلغی هم خود من به آسیب دیدگان این حادثه هبه می کنم.

وی افزود: در رابطه با فاجعه منا، متاسفانه سعودی ها تا همین چند وقت اخیر مدعی بوده اند که طبق بررسی های خودشان، خود حجاج عامل ازدحام و بروز حادثه بوده اند؛ اما با تلاش هایی که صورت گرفته، پذیرفته اند که مجددا دلایل این حادثه بررسی شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تا وقتی که بررسی مجددی نشده و آنها نپذیرفته اند که چه کسی مقصر بوده، مسئله دیه فعلا مشخص نیست.

جمالی نوبندگانی درباره مستندات جمع آوری شده از سوی زائران ایرانی درباره دلایل فاجعه منا و تقصیر طرف سعودی در این رابطه نیز تصریح کرد: در جلسه کمیسیون اعلام کردند که به دلیل ارائه همین مستندات بوده است که طرف سعودی پذیرفته که یک بار دیگر علت حادثه بررسی شود.

کد خبر 3996435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • شناس IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      0 0
      قدیما میگفتن توبه گرگ مرگه ولی نمیدونم توبه کفتار چیه
    • نيتبت IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      0 0
      اي واي بر شما چطور فريب اين وهابيها را ميخورين مردم ما داشتن جون ميدادند ،اين عربها كنارشون بودند ولي بهشون كمك نكردند.