۱۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۰۶

پورابراهیمی:

وضعیت مؤسسه کاسپین در جلسه امروز کمیسیون اقتصادی جمع بندی می شود

وضعیت مؤسسه کاسپین در جلسه امروز کمیسیون اقتصادی جمع بندی می شود

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: امروز در کمیسیون اقتصادی قرار است وضعیت مؤسسه کاسپین با حضور رئیس کل بانک مرکزی و مسئولان ارشد کشور بررسی وجمع‌بندی می کنیم و گزارش آن را به مردم ارائه می کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی محمدرضا پورابراهیمی در نطق میان دستور سخنرانی کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم اصلاح حوزه نظام بانکی کشور، تصمیمات در بانک مرکزی و مجموعه اقدامات در این خصوص گفت: این موضوعات باید اولویت اصلی در کشور باشد.

پورابراهیمی اظهار داشت: چندین سال است که با پدیده مؤسسات غیرمجاز و یا بازار غیرمتشکل پولی مواجه هستیم، تمام اقداماتی که دولت در بحث کاهش نرخ تورم در کشور انجام داده است باید اثرش را در کاهش نرخ سود سپرده‌ها و به تبع آن در کاهش نرخ تأمین مالی نشان می‌داد اما متأسفانه عملیاتی نشد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر از یکسو تورم تک‌رقمی شده است، اما نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی در یک رقابت ناسالم بین بازار متشکل پولی و بازار غیرمتشکل «که به دلیل ضعف نظارتی بانک مرکزی در اقتصاد کشور ایجاد شده است» شرایط خاصی را در اقتصاد ایجاد کرده است که آثار و تبعات منفی آن در اقتصاد کشور مشخص است.

پورابراهیمی افزود: آقای رئیس‌جمهور اگر تمام زحمات در کاهش نرخ تورم خودش را در کاهش نرخ تأمین مالی در اقتصاد کشور نشان ندهد، آثار و تبعات حل مشکلات اقتصادی و بهبود فعالیت‌های اقتصادی در کشور نمایان نخواهد شد.

وی از روحانی درخواست کرد: با اولویت تعیین اعضای تیم اقتصادی کابینه که نیروهای توانمند، جوان، بانشاط، متخصص و عالم به موضوعات تخصصی در موضوع اقتصادی هستند، موضوع بحث تعیین تکلیف مصوبات شورای پول و اعتبار در کاهش نرخ تسهیلات بانکی را تعیین کند تا بر اساس همین تصمیم، آثار کاهش تورم در اقتصاد کشور نمایان شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه امروز بنگاه‌های اقتصادی به دلیل رقابت ناسالمی که در حوزه بانکی اتفاق افتاده است، با نرخ‌های بالای ۲۵ درصد تأمین مالی می‌کند، نرخ تورم تک رقمی با تأمین مالی بالای ۲۵ درصد به جز نابودی بنگاه‌های اقتصادی، هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی گفت: در مورد مؤسساتی که امروز چالش ایجاد کرده‌اند، مثل مؤسسه کاسپین و سایر مؤسسات، لازم است بانک مرکزی با رویکردی متفاوت از گذشته، نظارت جدی‌تر و عملیاتی‌تری انجام دهد.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: امروز در کمیسیون اقتصادی قرار است وضعیت مؤسسه کاسپین با حضور رئیس کل بانک مرکزی و مسئولان ارشد کشور بررسی شود؛ انتظار ما این است که مسئولیت حل این کار با نظارت و دقت جدی بانک مرکزی عملیاتی شود. امروز انشاءالله جمع‌بندی خواهیم کرد و گزارش آن را به مردم ارائه می‌کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مبنای عمل در حل مشکلات اقتصادی، اجرای فرامین مقام معظم رهبری در حوزه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است؛ امروز ابلاغیه ۲۴ ماده‌ای مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب تصمیم‌گیران اقتصادی خواهد بود. از دولت هم می‌خواهیم با توجه به اقداماتی که در چهار سال اول انجام دادند، برنامه‌ریزی جدی را برای اجرای این سیاست‌ها که به عنوان مسیر و حرکت کشور است، در دستور کار قرار دهد.

وی تأکید کرد: ما آینده اقتصادی کشور را مثبت ارزیابی می‌کنیم، انشاءالله گره‌های اقتصادی با همین رویکرد برطرف خواهد شد.

پورابراهیمی از همه مسئولان انتخابات تشکر کرد و گفت: اشکالات و مواردی در مورد انتخابات مطرح است، تعدادی از صندوق‌ها بازشماری شده‌اند و اشکالاتی پیش آمده است، از استاندار محترم و ریاست هیأت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای کرمان درخواست می‌کنم که با دقت بیشتر نتایج را بررسی کند؛ امیدواریم مرّ قانون اجرا شود و مبنای عمل در تصمیم‌گیری پیرامون انتخابات شهر و روستا باشد.

کد خبر 3997106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha