۲۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۲۹

از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛

بسته کتاب مرحوم حجت‌الاسلام فلسفی منتشر شد

بسته کتاب مرحوم حجت‌الاسلام فلسفی منتشر شد

مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سالگرد درگذشت حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی بسته کتابی با موضوع زندگی و زمانه و مبارزات این عالم روحانی منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر،  مرکز اسناد انقلاب اسلامی همزمان با ۲۷ آذر ماه سالروز درگذشت این روحانی مبارز بسته کتاب حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی را منتشر کرده تا مورد مطالعه علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گیرد. در این بسته کتاب‌هایی با عنوان خاطرات و مبارزات حجت‌الاسلام فلسفی، حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی به روایت تصویر ، خطیب توانا و زبان گویای اسلام و  ویژه‌نامه بزرگداشت یکصدمین سال تولد حجت‌الاسلام شیخ محمدتقی فلسفی معرفی شده است.

 کتاب خاطرات و مبارزات حجت‌الاسلام فلسفی اثری است که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

در مقدمه کتاب آمده است: مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دام‌ظله، در مرداد ماه سال ۱۳۷۳ طی نامه‌ای به جناب آقای فلسفی- که در آغاز کتاب آورده شده- از ایشان خواستند تا خاطرات خود را بازگو نمایند و پس از استخراج از نوار، تنظیم و سپس توسط خودشان تنقیح شود. نظر به اینکه مرکز اسناد انقلاب اسلامی ضبط خاطرات ایشان را به انجام رسانده بود، از این رو از حجت‌الاسلام علی دوانی دعوت شد تا با توجه به آشنایی و دوستی خود با حجت‌الاسلام فلسفی و نیز سوابق قلمی ممتد در نگارش شرح حال علمای اسلام، تنظیم آن را تقبل نماید.

حجت‌الاسلام فلسفی در ابتدای کتاب «یادداشتی بر خاطرات»   خود می‌نویسد و با توجه به اسناد و مدارک یادآور می‌شود:  از آنجایی که در طول ۷۰ سال‌ گذشته، نامه‌ها و تلگرام‌های مهم و بعضا مربوط به حوادث با اهمیت را در نزد خود نگاه داشته‌ام لازم بود این اسناد در متن خاطرات مورد استفاده قرار بگیرند.

این کتاب در ۱۰۰۰ صفحه و ۱۲ فصل جمع‌آوری شده است در این کتاب مرحوم فلسفی به بیان مهم‌ترین خاطرات خود از  جمله دوران کودکی و جامعه قبل از کودتای رضاخانی، ‌ مخالفت شهید مدرس با کودتا و همچنین روی کار آمدن رضاخان و مهم‌ترین اقدامات او از جمله کشف حجاب، فاجعه مسجد گوهرشاد، مخالفت علما با اقدامات رضاخان تا عزل او به دست انگلیسی‌ها می‌پردازد.

مقطع بعدی خاطرات مرحوم فلسفی شامل دوران پهلوی دوم است. در این مقطع مرحوم فلسفی به بیان خاطرات خود از احزاب آن دوره مثل حزب توده، حزب دموکرات، کودتای ۲۸ مرداد و روابط آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق، اقدامات گروه فداییان اسلام واکنش علما به این احزاب همچنین مهم‌ترین اقدامات آیت‌الله بروجردی و برخورد ایشان با مقامات رژیم پهلوی می‌پردازد. بخش دیگری از خاطرات مرحوم فلسفی در رابطه با شکل‌گیری نهضت امام خمینی، انجمن‌های ایالتی و  ولایتی، ماجرای فیضیه، پانزده خرداد و دستگیری حضرت امام توسط رژیم پهلوی است.

مقطع بعدی خاطرات مرحوم فلسفی شامل خاطراتی از ورود از حضرت امام به ایران و خاطرات بعد از انقلاب و همچنین نگاهی به عوامل و زمینه‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی است. در آخر نیز مهم‌ترین تصاویر و اسناد مرتبط با فصول کتاب برای استفاده بیشتر در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

کتاب «خاطرات و مبارزات حجت‌الاسلام فلسفی» توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ۳۰۰۰ شماره در سال ۱۳۷۶ روانه بازار کتاب شد. این اثر در ۱۰۰۰ صفحه و با قیمت ۲۱۰۰ تومان و در چاپ چهارم با قیمت ۷۰۰۰ تومان در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

کتاب حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی به روایت تصویر  گوشه‌هایی از زندگی و فعالیت‌های این واعظ شهیر را مبتنی بر تصاویر و اسناد به جای مانده از او گردآوری کرده است.

به همین جهت در تدوین این مجموعه از تصاویر موجود در گنجینه اسناد مرکز اسناد انقلاب اسلامی، آرشیو اسناد و کتابخانه ملی ایران، آلبوم‌های شخصی افرادی که با آن مرحوم تصاویری داشتند، آلبوم تصاویر خانواده مرحوم فلسفی و چند حلقه فیلم سخنرانی‌های آن مرحوم پس از انقلاب بهره گرفته شد.

برای این مجموعه مدخل‌پژوهی در نظر گرفته شده است که شامل یک دوره فشرده از زندگی و مبارزات مرحوم فلسفی است و به دلیل اختصار به بسیاری از مسائل اشاره کلی شده و هدف از تألیف مدخل‌پژوهی آشنایی کلی مخاطب با موضوع تصاویر است.

این کتاب در ۵ فصل تهیه شده که در فصل اول پیشینه خانوادگی مرحوم فلسفی بیان شده است. در فصل دوم از تولد تا آغاز ملی شدن صنعت نفت بررسی شده است. فصل سوم به زندگی وی از نهضت ملی شدن نفت تا وفات آیت‌الله بروجردی پرداخته است. فصل چهارم نیز مبارزات وی تا پیروزی انقلاب اسلامی را بازگو کرده و نهایتا در فصل پنجم از پیروزی انقلاب اسلامی تا وفات شیخ محمدتقی فلسفی را روایت می‌کند و در هر فصل نیز عکس‌ها و اسناد مربوط به طور کامل گنجانده شده است.

کتاب حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی به روایت تصویر توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده و با ۲۳۶ صفحه در ۲۰۰۰ نسخه و قیمت ۳۵۰۰ تومان چاپ و روانه بازار نشر شده است.

کتاب زبان گویای اسلام مجموعه‌ای از  برترین مقالات بزرگداشت حجت‌الاسلام‌ محمدتقی فلسفی است که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. این همایش که برای بررسی نقش وعظ و خطابه در تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی در یکصدمین سالگرد تولد حجت‌الاسلام فلسفی برپا شد، فرصت مناسبی بود تا ابعادی ناگفته از شخصیت، ویژگی‌ها و مبارزات نابغه‌ سخن مورد توجه قرار گیرد و بر اساس مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش و سفارش مقالاتی به محققان تاریخ انقلاب اسلامی، مجموعه مقالات در چهار بخش آماده انتشار شد.

در بخش اول موضوعاتی چون «منبر و خطابه، ویژگی‌ها و کارکردها»، «ویژگی‌های منبر و خطبا از نظر مقام معظم رهبری»، «سیر تاریخی منبر»، «الزامات واعظ و خطبا»، «نقش وعاظ در گسترش فرهنگ دینی»، «جواز عمامه در دوره رضا شاه» از مطالب مورد بررسی شده در این بخش است.

ویژگی و خصوصیات و اندیشه مرحوم حجت‌الاسلام فلسفی از جمله شیوه تبلیغ وی، شخصیت، اندیشه‌ها همچون «حق فرزند از نظر مرحوم فلسفی»، «دموکراسی از نظر حجت الاسلام فلسفی» عناوین مقالات بخش دوم است.

بخش سوم به مبارزات حجت‌الاسلام فلسفی طی حیات وی از دهه بیست تا پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص یافته است. در این بخش مقالاتی به شرح زیر درج شده است: «مبارزات حجت الاسلام فلسفی علیه حزب توده»، «سخنرانی‌های فلسفی در مسجد آذربایجانی‌ها و سید عزیزالله» و «حجت‌الاسلام فلسفی در زندان»، «فلسفی سخنگوی دیانت» و «مبارزات فلسفی به روایت اسناد.»

خاطرات و نامه‌هایی از مرحوم حجت‌الاسلام فلسفی نیز در بخش چهارم گردآوری شده است. هر چند خاطرات درج شده در این قسمت بخش اندکی از خاطرات ارسال شده به دبیرخانه همایش است، با این حال زوایایی از حیات و مبارزات وی را روشن می‌کند.

کتاب زبان گویای اسلام  در ۴۶۵ صفحه و در ۱۰۰۰ نسخه با قیمت ۳۵۰۰ تومان توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

کتاب خطیب توانا زندگی و مبارزات حجة‌الاسلام شیخ محمدتقی فلسفی علیه رژیم پهلوی را بررسی می‌کند. این اثر از مجموعه دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان به قلم روان و ساده برای مخاطب نسل سوم و چهارم انقلاب به نگارش درآمده است.

در پیشگفتار این کتاب آمده است: یکی از اقشاری که نقش اساسی در آگاهی دادن به جامعه دینی، آن هم با الگوگیری از عاشورا و واقعه کربلا دارد وعاظ مساجد و به اصطلاح منبری‌ها هستند. از دهه بیست به بعد تاریخ ایران شاهد ظهور یکی از سخنورترین وعاظ به نام شیخ محمدتقی فلسفی است.  

کتاب حاضر در هفت فصل جمع‌آوری شده است و در آن به ولادت تا زمان رحلت حجهالاسلام فلسفی اشاره شده است.

فصل اول آن به دوران تولد و تربیت او در دامن پدر و مادری مقید و مذهبی و آغاز تحصیل و ورود به حوزه علمیه و گرفتن جواز عمامه از علمای بزرگ اشاره دارد. در فصل دوم خاطراتی از سخنرانی‌ها و مواعظ او را شامل می‌شود. فصل سوم به نمایندگی او از طرف آیت‌الله بروجردی و مبارزه‌اش علیه بهائیت و حزب توده می‌پردازد.

در فصل چهارم به تخریب چهره فلسفی توسط بعضی از روزنامه‌ها و طرفداران ملی شدن صنعت نفت و حمایت‌های ضمنی آقای فلسفی از فدائیان اسلام و پادرمیانی برای آزادی تعدادی از ملی‌گراهای زندانی اشاره شده است. فصل پنجم، به نقش‌آفرینی وی در دوران نهضت اسلامی و مخالفت‌هایش با رژیم پهلوی پرداخته است.

فصل ششم، از زندانی شدن حجت‌الاسلام فلسفی، سفرهای تبلیغی مرحوم فلسفی و دفاع وی از امام خمینی و تبلیغ به نفع نهضت اسلامی را در بر می‌گیرد. در فصل هفتم و آخرین فصل نیز به منبرهای حجت‌الاسلام فلسفی پس از انقلاب تا درگذشت وی اشاره شده است.

کتاب خطیب توانا توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ۱۵۴ صفحه و ۲۵۰۰ شماره با قیمت ۸۰۰ تومان چاپ و منتشر شده است.

ویژه‌نامه بزرگداشت یکصدمین سال تولد حجت‌الاسلام شیخ محمدتقی فلسفی زبان گویای اسلام و نابغه سخن جستارهایی است از اندیشه، شخصیت، مبارزات و حیات سیاسی اجتماعی واعظ نامدار حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی که در بزرگداشت وی تدوین و تنظیم شده است.

این اثر دارای شش بخش اصلی است که بخش اول آن روایت دیگران از شخصیت حجت‌الاسلام‌ فلسفی است. در بخش دوم با عنوان نابغه سخن فن خطابه و نطق گویای وی در آیینه خاطرات مورد تحلیل قرار گرفته است.

بخش سوم این ویژه‌نامه به مبارزات او در قالب اسناد و گزارشات می‌پردازد و در بخش چهارم بطور جداگانه به فعالیت‌ها و اقدامات علیه بهائیت اشاره دارد.  اسناد سخن می‌گویند و کتابشناسی گزیده عناوین دو بخش آخری است که در این ویژه‌نامه به رشته تحریر در آمده است.

 ویژه‌نامه بزرگداشت یکصدمین سال تولد حجت‌الاسلام شیخ محمدتقی فلسفی  در ۲۰۶ صفحه با قیمت ۳۵۰۰ تومان توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

علاقمندان می‌توانند برای تهیه بسته کتاب حجت‌الاسلام‌ فلسفی به فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در خیابان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه یا با شماره تلفن‌ ۲۲۲۱۱۱۷۴ تماس بگیرند و یا به پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی به آدرس www.irdc.ir رجوع کنند.

کد خبر 4175455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha