۲۴ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۰۷

نخست وزیر اسکاتلند:

تا پایان سال درباره همه پرسی استقلال تصمیم می‌گیریم

تا پایان سال درباره همه پرسی استقلال تصمیم می‌گیریم

وزیر اول اسکاتلند اعلام کرد که تا پایان سال جاری وقتی وضعیت برگزیت روشن تر شد در خصوص برگزاری همه پرسی استقلال تصمیم گیری می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «نیکلا استرجن» وزیر اول اسکاتلند گفت: تا پایان سال جاری یعنی وقتی وضعیت برگزیت و جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا روشن شد می توانیم درباره برگزاری همه پرسی استقلال تصمیم بگیریم.

رهبر حزب استقلال اسکاتلند در ادامه افزود: فکر می کنم تا پائیز امسال وضعیت برگزیت مشخص شود و تا آن زمان می توان درباره برگزاری همه پرسی استقلال تصمیم گیری کرد. یک حس مشترک برای برگزاری دومین همه پرسی استقلال در پاییز سال ۲۰۱۸ میلادی وجود دارد. پیشنهاد برگزاری این همه پرسی یک حق برای اسکاتلندی ها به شمار می آید.

استرجن در یک هشدار مستقیم به «ترزا می» نخست وزیر بریتانیا گفت که او در این خصوص بلوف نمی زند. وی همچنین با حمله دولت بریتانیا گفت: چه کسی فکر می کند که برگزیت و همه مسایل آن یک بازی است.

این اظهارات واکنشی به سخنان تند ترزا می در جمعه هفته گذشته در اجلاس حزب محافظه‌کار اسکاتلند در شهر گلاسکو بود.

می در سخنانش در گلاسکو، ضمن دفاع از وحدت و یکپارچگی بریتانیا (انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی)، نیکلا استرجن را به دلیل آنچه آن را استفاده ابزاری او از برگزیت برای پیشبرد نظرات استقلال‌طلبانه‌اش خواند، مورد حمله قرار داده بود.

نخست‌وزیر بریتانیا در سخنانش استرجن را متهم کرد که علاوه بر بازی سیاسی با مساله برگزیت، به دنبال در هم پیچاندن حقیقت به‌ منظور رسیدن به استقلال است.

وی با بیان اینکه سیاست یک بازی نیست، خطاب به استرجن گفت: داشتن دیدگاه ناسیونالیستی صرف که تمرکز آن بر روی استقلال به هر قیمتی است، سبب می‌شود که اسکاتلند در مدت کوتاهی به حراج گذاشته شود.

اولین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند در روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴میلادی (۲۷ شهریور ۱۳۹۳) برگزار شد که در جریان آن ۵۵درصد از رأی‌دهندگان به ماندن در انگلیس و ۴۵ درصد به ترک بریتانیا رأی دادند که این نتیجه منجر به استعفای «الکس سالموند» از رهبری حزب ملی‌گرای اسکاتلند و سروزیری اسکاتلند شد.

کد خبر 4199431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha