۱ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۳۶

ذوالفقاری به مهر خبر داد؛

تدوین کتاب «افسانه‌های پهلوانی ایران» به پایان رسید

تدوین کتاب «افسانه‌های پهلوانی ایران» به پایان رسید

حسن ذوالفقاری از پایان تدوین مجموعه ۲ جلدی «افسانه های پهلوانی ایران» توسط خود و بهادر باقری خبر داد.

حسن ذوالفقاری نویسنده و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: جدیدترین اثرم، «افسانه های پهلوانی ایران» است که با همکاری بهادر باقری آن را به ثمر رساندم. این کتاب حاصل یک طرح پژوهشی مشترک بوده و مدتی است که برای چاپ آماده شده است.

وی افزود: در این اثر، ۶۰ افسانه از افسانه های منظوم و منثور ایران معرفی می شوند. بازه زمانی افسانه ها هم مربوط به پس از شاهنامه تا دوران قاجار است. در کتاب که یک مجموعه ۲ جلدی است، هرکدام از افسانه ها در ابتدا معرفی شده و یک گزارش کوتاه درباره اش ارائه می شود.

این پژوهشگر در ادامه گفت: هر افسانه از منظر زبان و بیان، عناصر داستانی و درون مایه، محتوا، ویژگی های ادبی، جنبه های فرهنگ عامه، اثرگذاری اش بین مردم و ... در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین اطلاعاتی مانند این که افسانه مورد نظر توسط نقالان، نقالی شده یا خیر، نیز از دیگر مسائلی است که در کتاب مورد نظر درباره هر افسانه به آن پرداخته می شود. به علاوه خلاصه و چکیده ای هم از داستان هر افسانه ارائه می شود.

ذوالفقاری گفت: اولین افسانه معرفی شده در کتاب، گرشاسب نامه است. البته باید به این نکته اشاره کنم که افسانه ها، سیر تاریخی ندارند و براساس نام و حروف الفبا مرتب شده اند. کتاب در ۲ بخش اصلی منظوم و منثور تدوین شده و آخرین افسانه هم مربوط به دوران قاجار است. این طرح پژوهشی طی ۸ سال به ثمر رسید و در واقع از ابتدا، یک طرح پژوهشی با وزارت ارشاد بود که قرار بود توسط پژوهشکده هنر و ارتباطات منتشر شود اما به دلیل مشکلات مالی قرار است یک ناشر خصوصی انتشار آن را به عهده بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: خود اثر به لحاظ زبان و بیان و عناصر داستانی و درون مایه و محتوا و از لحاظ ویژگی‌های ادبی اثر جنبه‌های عامیانگی و فرهنگ مردم و اثرگذاری‌اش بین مردم مورد بررسی قرار گرفته است. نقالی می‌شده یا نه؟ نمونه‌ای از اثر هم در آن وجود دارد. گزارش و خلاصه چکیده داستان هم هست. اولین نمونه گرشاسب نامه است. افسانه‌ها سیر تاریخی ندارند و  سیر الفبایی دارند. در دو بخش منظوم و منثور تقسیم‌بندی شده‌اند. آخرین افسانه هم مربوط به عصر قاجار است.

کد خبر 4201349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha