۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۴۱

در صحن مجلس مطرح شد؛

هشدار رئیس کمیسیون اقتصاد نسبت به وابستگی بودجه به استقراض

هشدار رئیس کمیسیون اقتصاد نسبت به وابستگی بودجه به استقراض

رئیس کمیسیون اقتصاد گفت: پیش از این نسبت به وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی هشدار می دادیم اما امروز نسبت به وابستگی بودجه به انتشار ابزارهای مالی و استقراض نگران هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه در جریان بررسی عملکرد ۸ ماهه بودجه سال ۹۶ محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصاد گفت: اتکای بودجه به انتشار ابزارهای مالی از مسائل مهمی است که باید بررسی شود. یکی از چالش هایی که در سالهای اخیر در کشور مطرح شده، موضوع اتکای بودجه عمومی کشور به استقراضی است که طی سالهای اخیر باب شده و شکل کاملاً عادی گرفته است. در صورتی که همه ما می دانیم هرگونه انتشار اوراق بهادار یا ابزارهای مالی در ساختار بودجه یک استقراض است.

نماینده مردم کرمان تاکید کرد: آقای لاریجانی شما اشاره کردید نگرانی هایی در قانون بودجه در خصوص اوراق مشارکت وجود داشت که بر این اساس سقفی برای عدم افزایش ابزارهای مالی تعیین شد و همچنین هیئتی برای نظارت بر انتشار اوراق مشارکت تعیین شد.

وی گفت: در گزارشی که دولت منتشر کرده است فقط سرفصل انتشار اوراق مالی ۳۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که این عدد از ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که مجلس پیش بینی کرده بود تا بیش از ۴ میلیارد تومان بالاتر است.

پورابراهیمی گفت: مجموعه کل انتشار اوراق مشارکت در بودجه ۹۶ میزان ۳۴ هزار میلیارد تومان دیده شده بود که در گزارش دولت در خصوص انتشار اوراق این میزان افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: اگر این مسیر ادامه یابد پیش از این نگران اتکای بودجه به نفت بودیم و از این به بعد باید نگران اتکای بودجه به انتشار ابزارهای مالی باشیم. در بودجه سال ۹۷ حتماً باید سقف مجاز انتشار اوراق مشارکت و همچنین هیئتی برای نظارت بر انتشار اوراق مشارکت تعیین شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص پیش بینی های دولت در خصوص درآمدهای مالی گفت: گزارش دیوان محاسبات نشان می داد فرآیند نظام جامع مالیاتی اجرایی نشده که این امر موجب شده میزان وصول مالیات های سال ۹۶ از ارزش افزوده از مالیات های عملکرد افزایش یافته است. باید برنامه ریزی کنیم، باید در راستای حمایت از تولید مالیات عملکرد کاهش یافته و مالیات ارزش افزوده افزایش یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی ادامه داد: در سال ۹۷ با اجرای طرح نظام مالیاتی، درآمدهای مالیاتی افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص منابع بودجه ای کشور گفت: در صحن علنی مجلس بارها پیگیر آزادسازی سهام عدالت بودیم تا مالکیت سهام عدالت به مردم منتقل شود، واگذاری سود سهام عدالت که عدد بسیار ناچیزی است اشتباه است. مجموعه این منابع بین ۳۶۰۰ تا ۴ هزار میلیارد تومان از منابع کشور خورد می شود. به جای اینکه این رقم در توسعه اقتصادی قرار بگیرد از بین می رود.

پورابراهیمی اظهارداشت: بنده و آقای تاج گردون نامه ای به رئیس جمهور نوشتیم و نسبت به این موضوع انتقاد کردیم. آقای لاریجانی هم در جلسه ای با روسای کمیسیون ها این موضوع را تاکید کرد.

کد خبر 4207652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha