۱۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۲۰

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اعلام کرد:

نصب نقشه عملیاتی حریق، شرط صدور پایان کار

نصب نقشه عملیاتی حریق، شرط صدور پایان کار

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به طراحی جعبه ای تحت عنوان نقشه عملیاتی حریق گفت: از اول اسفند یکی از شروط صدور پایان کار نصب جعبه مذکور خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی حجت   با بیان اینکه سطح ناامنی ساختمان ها را می توان از حیث سیستم سازه، استانداردهای آتش نشانی و نحوه استفاده از بنا مورد سنجش قرار داد، اظهار کرد: در ماه های گذشته شهرداری تهران به بیش از ۲۰۰ ساختمان بلندمرتبه تذکر کتبی در خصوص ایمن سازی ارسال کرده است و تمام تلاش ما این است به تدریج دامنه شناسایی ساختمان های ناامن را توسعه دهیم.

وی با یادآوری این نکته که شورای شهر، شهرداری تهران را ملزم به تهیه لایحه "برنامه عملیاتی نوسازی ساختمان های بلندمرتبه ناایمن" کرده است، افزود: در راستای تهیه این لایحه مکاتباتی با سازمان آتش نشانی و مناطق داشته ایم تا آخرین وضعیت ساختمان های پرخطر را به معاونت اعلام کنند.

معاون شهردار تهران گفت: در ماه های گذشته مناطق ۲۲ گانه در مجموع ۶ هزار و ۷۸۰ مورد تذکر کتبی به ساختمان های ناامن ارسال کرده اند و از مالکان خواسته اند تا نسبت به ایمن سازی ملک خود اقدام کنند. براساس آمارهای آتش نشانی در حال حاضر مناطق ۱۵، ۱۲، ۲۰ و ۱ به ترتیب بیشترین تعداد ساختمان های پرخطر را دارند و پراکندگی ساختمان های بلندمرتبه پرخطر در منطقه ۱ بیشتر از سایر مناطق است.

حجت با بیان اینکه بر اساس بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون، شهرداری تنها موظف است موارد خطر را با مالکان ساختمان اعلام کند، عنوان کرد: در صورتی که  مالک حضور نداشته باشد یا شرایط بحرانی باشد، شهرداری به موضوع ورود می کند و اقدامات مربوط به ایمن سازی را انجام می دهد.  

وی در واکنش به اظهارات یکی از اعضای شورای شهر تهران مبنی بر فقدان اطلاعات کافی در مورد تعدادی از برج های تهران گفت: اطلاعات ما در مورد برخی از برج ها محدود است به این معنی که در مورد نوع اسکلت و اینکه ملک چه زمانی ساخته شده است، اطلاعات کامل نداریم. دلیل این امر هم آن است که مجری، البته نه مجری روی کاغذ که مجری واقعی، باید شناسنامه ساختمان را تهیه می کرد اما از آن جا که تاکنون این موضوع الزامی نبود، طرح عملیاتی نشد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در سال های گذشته وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به الزام تهیه شناسنامه ساختمان اقدام می کرد، اظهار داشت: با وجود اینکه شهرداری در این خصوص وظیفه قانونی بر عهده ندارد، با احصای ساختمان های ناامن و ارسال تذکر کتبی به آن ها در تلاش هستیم تا اولین گام ها را برای تهیه شناسنامه ساختمان برداریم.

حجت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به همکاری معاونت شهرسازی و معماری با سازمان آتش نشانی برای تهیه جعبه نقشه عملیاتی حریق خاطرنشان کرد: به تازگی جعبه ای را تحت عنوان نقشه عملیاتی حریق (Fire Action Plan) تعریف کرده ایم. در این جعبه تمامی نقشه های معماری، محاسباتی، زونکن کارگاهی، نقشه های الکتریکال و مکانیکال و به طور کلی تمام آن چه که شناسنامه ساختمان تلقی می شود، قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه در خصوص جنس، رنگ و جرئیات جعبه مذکور توافق های لازم با سازمان آتش نشانی صورت گرفته است، گفت: اول اسفند ابلاغیه به مناطق ارسال می کنیم و طی آن دریافت پایان کار ساختمان ها منوط به نصب جعبه عملیاتی حریق می شود. صحت نصب نیز باید توسط مهندس ناظر و مامور بازدید تایید شود.

صدور مجوز ساخت پلاسکو در صورت ارائه اسناد و مدارک از سوی مالک

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پایان در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت ساخت پلاسکوی جدید گفت: همان طور که پیش تر اعلام شد در صورت ارائه اسناد و مدارک ملک و انجام کارهای مقدماتی، شهرداری این آمادگی را دارد تا در اسرع وقت نسبت به صدور مجوز ساخت اقدام کند.   

کد خبر 4220214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha