۱۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۱۳

گفتگوی مهر؛

کتابخوانی سبب تغذیه روحی افراد و کاهش ناامنی در جوامع می شود

کتابخوانی سبب تغذیه روحی افراد و کاهش ناامنی در جوامع می شود

ورامین- سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تاکید بر کتابخوانی و مطالعه افراد جامعه گفت: کتابخوانی سبب تغذیه روح و روان افراد و کاهش ناامنی در جوامع می شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- زینب السادات هاشمی: یکی از مکان های بسیار مناسب و ایده آل برای کتاب خواندن، به خصوص برای شروع مطالعه و آشتی با کتاب، کتابخانه است، جوی که در کتابخانه وجود دارد انسان را به مطالعه بیشتر تشویق می کند.

علاوه بر آرامش کتابخانه ها که بسیار موثر است، اینکه همه افراد مشغول خواندن کتاب هستند، بسیار تاثیرات مثبت در شما خواهد گذاشت.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر اساس قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی مصوب ۱۳۸۲ متولی قانونی اداره کتابخانه‌های عمومی در ایران است، پیش از تصویب این قانون کتابخانه‌های عمومی کشور تحت عنوان هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌شد، اما بعد از تصویب این قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی به صورت نهاد غیردولتی و مستقل آغاز به فعالیت کرد.

روز ۱۷ اسفند ماه در تقویم رسمی کشور به نام سالروز تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی و روز کتابخانه گردی تعیین شده است، برای اولین بار در این روز طرح ملی کتابخانه گردی به صورت همزمان در ۴۶۷ کتابخانه عمومی سراسر کشور اجرا  شد، کتابخانه «قطب الدین رازی ورامینی» در شهرستان وامین نیز یکی از کتابخانه هایی است که این طرح را به طور جدی و پر شور به اجرا درآورد و حضور مسئولین و مردم در این طرح گواه این امر است.

سید حسین نقوی حسینی یکی از مسئولینی است که هم زمان با اجرای این طرح با حضور در کتابخانه «قطب الدین رازی» از طرح سراسری کتابخانه گردی و همچنین کتابخانه بازدید به عمل آورد.

همین حضور و نیز روز کتابخانه های عمومی کشور، بهانه ای شد، تا با وی در خصوص اهمیت کتاب و کتابخوانی به گفتگو بنشینیم.

* شما از آن دست مسئولینی هستید که به دلیل وقت کم فرصت مطالعه و کتابخوانی ندارید؟ و یا همچنان ارتباط خود را با کتاب حفظ کردید؟

بنده در زمان دانشجویی و نیز تدریس در دانشگاه به جهت اضطرار زیاد کتاب می خواندم و گاهی اوقات ۱۰ ساعت در همین کتابخانه «قطب الدین رازی ورامینی» مشغول مطالعه بودم.

در حال حاضر نیز کتاب هایی که در راستای انجام وظایفم باشد، مطالعه می کنم، چرا که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس لازم است، اطلاعات روزانه و دقیق داشته باشد، تا بتواند، به روز اظهار نظر و صحبت کرده و در راستای ظایف خود عمل کند.

* به نظر شما حضور مسئولین و افراد سرشناس در کتابخانه های عمومی چه تاثیراتی بر روی ترویج این فرهنگ در کشور دارد؟

حضور مسئولین و کسانی که مورد توجه مردم هستند، حتما ۲ اثر بسیار مهم دارد؛ اول آن که سبب دلگرمی همه کسانی می شود، که در حوزه کتاب و کتابخوانی زحمات شبانه روزی می کشند و این حضور می تواند فضا را برای این امر آماده تر کند و عزیزانی که زحمات آنها دیده نمی شود و یا شاید صدای آنها کمتر شنیده می شود را مشتاق تر و پر انرژی تر سازد.

دومین اثر نیز این است که باعث توجه مردم به حوزه کتاب و کتابخوانی می شود.

وقتی مردم می بینند مسئولین و افراد تاثیرگذار و مشهور شهری که در آن زندگی می کنند، به کتابخانه سر می زند، توجهشان به حوزه کتاب و کتابخوانی بیشتر می شود و قطعا تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

* به نظر شما تاثیرات طرح هایی مانند طرح «کتابگردی» در علاقمندی افراد جامعه به کتابخوانی چگونه خواهد بود؟

می توانم قضاوت کنم، که ساعاتی که ما به  کتاب و کتابخوانی در ۲۴ ساعت اختصاص می دهیم، بسیار کم است و در بسیاری از شهروندان نیز این زمان ممکن است صفر و یا نزدیک به صفر باشد و این اتفاق خوبی نیست.

این نوع برنامه ها مانند طرح «کتابگردی» می تواند کمک کند، تا زمان بیشتری از ۲۴ ساعت شبانه روز ما در سبد کتابخوانی قرار بگیرد و توجه بیشتری به کتاب شود.

* کتابخوانی و اصولا مطالعه چه اثراتی در منش و رفتار اجتماعی اعضای جامعه دارد؟

امروز حوزه روانشناسی رفتاری ثابت کرده که کتابخوانی و مطالعه سبب تغذیه روح و روان افراد می شود، در جامعه ای که مطالعه وجود داشته باشد، ناامنی کم تر خواهد بود، به طوری که در خیلی از جوامع مطالعه و کتابخوانی قبل از خواب به عنوان یک آرامش روحی و فکری در برنامه مردم قرار دارد.

کتاب خواندن آگاهی و اطلاعات عمومی و اجتماعی افراد یک جامعه را بالا می برد و اگر مطالعه نباشد، طبیعی است که از فضای عمومی جامعه جهانی و جامعه خود اطلاعاتی پیدا نخواهیم کرد.

اگر یک جامعه با کتاب آشتی کند و سرانه مطالعه در آن جامعه افزایش یابد، قطعا جامعه با گفتگو، ارتقای فرهنگی و اجتماعی و دیگر اتفاقات خوب و مثبت مواجه خواهد شد و به همین دلیل مقام معظم رهبری همواره بر ترویج فرهنگ کتابخوانی تاکید دارند.

کد خبر 4247088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha