۱۳ تیر ۱۳۹۷، ۹:۳۳

نگاهی به فعالیت‌های کتابخانه گوتا در حوزه نسخ خطی

نگاهی به فعالیت‌های کتابخانه گوتا در حوزه نسخ خطی

کتابخانه تحقیقاتی گوتا با در اختیار داشتن یکی از بزرگترین مجموعه‌های نسخ خطی دوران مدرن نخستین و پس از آن، برای بسیاری از محققان نسخ خطی نامی آشناست.

به گزارش خبرنگار مهر، کتابخانه تحقیقاتی گوتا که در دانشگاه ارفورت آلمان قرار دارد، پس از کتابخانه‌های برلین و مونیخ و در کنار کتابخانه هرتسوگ آگوست در ولفن‌بوتل، از مهم‌ترین ذخایر تاریخی قرن شانزدهم تا هجدهم میلادی است.

بر اساس این گزارش که رایزنی فرهنگی ایران در آلمان آن را تهیه کرده و برای انتشار در اختیار مهر قرار داده است، در این مجموعه در حدود ۷۹۴۰ نسخه خطی از دوران قرون وسطی و دوران مدرن نخستین به زبان‌های لاتین، آلمانی، یونانی، فرانسوی و ایتالیایی نگهداری می‌شود. این آثار در حوزه‌های دین و الهیات، سرگرمی و آموزش، کتاب‌های تاریخی و سفرنامه‌ها است.

همچنین بیش از ۱۱ هزار نامه از مکاتبات مربوط به سال ۱۸۲۰ میلادی و سال‌های بعد از آن در این مجموعه وجود دارد. علاوه بر این، ۱۳۰ نسخه خطی از آثار نویسندگان، دانشمندان، کتابداران و انجمن‌های فرهنگی و ۱۴۰۰ نسخه خطی متعلق به خاندان معروف باخ و همچنین نسخ خطی مربوط به تاریخ موسیقی تورینگن در این کتابخانه وجود دارد.

از سال ۲۰۱۴ تا به حال، این کتابخانه روی پروژه «تاریخ اصلاحات و منابع تاریخی متعلق به کاخ فریدن اشتاین در اوایل قرن هجدهم میلادی» کار می‌کند. قصر فریدن اشتاین، بزرگترین کاخ دوره آغاز سبک باروک است. تمرکز این پروژه بر روی ۳۹۰۰ سند از نامه‌نگاری‌های ارنست سولومون از متکلمان مسیحی لوتری با ۶۰۰ شخصیت در سراسر اروپا است. این پروژه همچنین بر روی نسخ خطی مربوط به تاریخ اصلاحات کلیسا و تاریخ جنبش پروتستان کار می‌کند. پس از اتمام پروژه، اطلاعات به صورت کاتالوگ منتشر خواهد شد.

همچنین از سال ۲۰۰۵ پروژه «فهرست‌بندی نسخ‌خطی در حوزه موسیقی کتابخانه تحقیقاتی گوتا» در دستور کار کتابخانه قرار دارد. این پروژه با تمرکز بر تاریخ موسیقی تورینگن انجام می‌شود. منابع کار در این پروژه شامل دست‌نوشته‌های مربوط به تئوری موسیقی، نسخ‌خطی مربوط به خاندان باخ و همچنین نسخ‌خطی متعلق به آهنگسازان تورینگن است.

پیش از این نیز در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، کتابخانه روی پروژه «ثبت نسخه‌های خطی شرقی» کار کرده است. در این پروژه که با همکاری دانشگاه لایپزیگ صورت گرفت، ۳ هزار نسخه خطی از شرق در کتابخانه گوتا جمع‌آوری و ثبت شد.

کد خبر 4337480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha