۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۱۷

معاون مهندسی و توسعه شرکت آبفای کشور؛

پیک مصرف اب در استانهای مرکزی و جنوبی ادامه دارد

پیک مصرف اب در استانهای مرکزی و جنوبی ادامه دارد

معاون مهندسی و توسعه شرکت آبفای کشور گفت: پیک گرما حداقل تا ۲۰ مرداد در کشور حاکم است، اما پیک گرما و مصرف آب در استان‌های مرکزی و جنوب کشور ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، شاهین پاک روح  با بیان اینکه اثرات خشکسالی بر آب های زیرزمینی و سطحی موجب شده شرایط سختی از نظر آبی در کشور حاکم شود، گفت: در شرایط فعلی تغییرات اقلیمی و خشکسالی که بیش از ۱۵ سال از آن در کشور می گذرد باید بپذیریم خشکسالی یک واقعیت است نه پدیده. ۳۳۴ شهر کشور درگیر تنش آبی است که حدود ۳۵ میلیون جمعیت کشور را شامل می شود و حدود ۶ هزار روستا در کشور با جمعیتی حدود ۲ میلیون نفر با تانکر آبرسانی می شوند؛ از این­ شهرها­،​ تعدادی کمتر از ۱۰ درصد تنش آبی دارند تعدادی کمتر از ۲۰ درصد و حدود ۱۷ میلیون از جمعیت شهری بیش از ۲۰ درصد تنش آب دارند.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آبفای کشور با اشاره به اینکه سرانه آب تجدید پذیر به حد اقل رسیده است گفت: در چنین شرایطی سازگاری با محیط باید ایجاد کنیم. سرانه آب در کشور ما به ازای هر نفر ۱۴۰۰ متر مکعب بود که قطعاً این عدد امسال خیلی کمتر شده است. تنش آبی معادل ۱۰ درصد است که اگر این میزان در مصرف آب صرفه جویی شود تنش آبی را با شرایط بهتری سپری می کنیم.

پاک روح با اشاره به اینکه طرح های زیادی در زمینه تأمین آب و مدیریت در دست اجرا داریم، افزود: خیلی از این طرح ها به بهره برداری رسیده مانند ۸۰۰ حلقه چاه جدید حفر و به بهره برداری رسیده و در زمینه مدیریت تقاضا نیز مدیریت فشار آب و مشارکت خوب مردم در صرفه جویی توانستیم کمبود آب را مدیریت کنیم. در برخی از شهرها میزان مصرف آب ۴۰ تا ۵۰ درصد به دلیل ­استفاده از کولرهای آبی افزایش یافته است در حالی که میانگین مصرف کولرهای آبی با حدود ۶ تا ۸ درصد کارکرد در روز حدود ۲۵۰ لیتر در شبانه روز یعنی به اندازه مصرف یک شهروند است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آبفای کشور افزود: به طور مثال در کرمان که میزان تبخیر بیشتر است حدود ۷۰۰ لیتر در روز کولرهای آبی مصرف می کنند و این میزان مصرف در اقلیم هایی مانند فلات مرکزی وجود دارد.

کد خبر 4369511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha