۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۴

وی‌. اس. نایپل در ۸۵ سالگی درگذشت

وی‌. اس. نایپل در ۸۵ سالگی درگذشت

وی‌. اس. نایپل نویسنده و برنده جایزه ادبی نوبل در ۸۵ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از گاردین، وی‌. اس. نایپل، نویسندۀ بریتانیایی برندۀ نوبل، در ۸۵سالگی در منزلش در لندن درگذشت.

ویدیادار سوراجپراساد نایپل زادۀ ترینیداد بود و طی پنج دهه بیش از سی کتاب منتشر کرد. آثار او بسیار متنوع است؛ از رمان‌های طنز گرفته تا سفرنامه و زندگی‌نامه. بسیاری از منتقدان رمان خانه‌ای برای آقای بیسواس را که نایپل در سال ۱۹۶۱ نوشت، مهم‌ترین اثر او می‌شمارند. او این رمان را بر اساس زندگی پدرش، سیپرساد، که گزارشگر روزنامۀ گاردین ترینیداد بود، نوشت. این رمان به ترجمۀ مهدی غبرایی به فارسی نیز منتشر شده است.

نایپل در شهر کوچک چاگواناس در ترینیداد زاده شد. شش‌ساله بود که با خانواده‌اش به پایتخت ترینیداد، پورت آو اسپین، نقل مکان کرد. بعدها بر اساس این اتفاق اولین رمانش را با نام خیابان میگل نوشت که در ۱۹۵۹ منتشر شد.

او در ۱۹۴۸ برندۀ بورسیه‌ای دولتی شد و برای تحصیل زبان انگلیسی به آکسفرد رفت. نایپل در آکسفرد با پاتریشیا هیل آشنا شد و در ۱۹۵۵ با او ازدواج کرد.

او در تمام دوران حرفه‌ای خود صریح‌اللهجه بود، به‌خصوص در نقد تونی بلر و همچنین رمان مشهور ای. ام. فورستر با نام گذری به هند.

در میان مؤمنان (۱۹۸۱) و فراسوی ایمان (۱۹۹۸) از جمله آثار مشهور او است که در آن‌ها به بنیادگرایی اسلامی می‌پردازد.

نایپل در سال ۲۰۰۱ برندۀ جایزۀ نوبل شد. آکادمی سوئد اعلام کرد که جایزۀ نوبل به دلیل «داشتنِ چشم‌اندازی پیوسته در روایت و موشکافی بدون نقص در آثارش که خواننده را به درک ملت‌های سرکوب شده در تاریخ سوق می‌دهد» به نایپل اعطا شده است.

او دو بار به ایران سفر کرد؛ یک بار در سال ۱۳۵۸، پس از انقلاب و بار دیگر در اردیبهشت ۱۳۷۶٫ بهرنگ رجبی چند سال پیش گزارش‌های او از سفرش به ایران را ترجمه و در سایت تاریخ ایرانی منتشر کرده است.

کد خبر 4372123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha