۱ بهمن ۱۳۸۵، ۱۱:۴۷

از سوی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ؛

ویژه برنامه های شهرداری به مناسبت ماه محرم و صفر اعلام شد

ویژه برنامه های شهرداری به مناسبت ماه محرم و صفر اعلام شد

ویژه برنامه های شهرداری تهران در خصوص ایمنی مساجد، تکایا و حسینیه ها و همچنین نحوه همکاری با اماکن مذهبی در برگزاری مراسم سوگواری سالار شهیدان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، احمد نوریان با تاکید بر اینکه حقیقت عزاداری ، احیای اندیشه اهل بیت (ع ) و فرهنگ عاشورا است ، عنوان کرد: حضرت ابا عبدالله (ع) برای احیای شریعت و حفظ دین و کیان اسلام قیام کرد و با عمل به تکلیف خود، زیر بار ظلم نرفت و حماسه همیشه جاوید عاشورا را در تاریخ بشریت رغم زد و ایثار ، شهادت ، شجاعت و جانبازی در راه خدا ، خلوص در عمل و عشق را معنی کرد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: ما افتخار می کنیم که شیعه و پیرو آن بزرگوار هستیم، ملت ما تحت رهبری خمینی کبیر به امام حسین (ع ) اقتداء کرده و انقلابی عظیم، متاثر از عاشورا - به تعبیر حضرت امام پرتوی از عاشورا - را شکل دادند و در برابر تجاوز گران و ظالمان جهان ایستادند وامروز با صلابت تر از هر زمان در خدمت نظام مقدس اسلامی و رهبر عظیم شان آماده فداکاری هستند.

نوریان با اشاره به صدور دستورالعمل بزرگداشت ایام سوگواری محرم و صفر، برای شهرداریهای مناطق 22 گانه به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر، اظهار داشت: این دستورالعمل در زمینه اطلاع رسانی و تبلیغات محیطی ، چهره آرائی و فضاسازی شهری ، خدمات رسانی به مردم ، برپایی نشست ها و مراسم مذهبی ، کمک و مساعدت به هیئات و اماکن مذهبی ، برپایی ایستگاه های فرهنگی و صلواتی و... صادر شده است.

به گفته معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ، اجرای نمایش های آئینی با موضوع محرم و حماسه حسینی ، برپایی نمایشگاه های عکس ، کتاب و محصولات فرهنگی ، برگزاری همایش و شب شعر در خصوص قیام حسینی ، برگزاری نشست های مذهبی ، اجرای مسابقات فرهنگی اعم ازکتابخوانی، عکاسی ، مقاله نویسی، خاطره نویسی و همکاری با مساجد در برگزاری مراسم معنوی زیارت عاشورا وعزاداری از جمله اقدامات تدارک دیده شده برای این ایام است.

نوریان تصریح کرد: در ایام تاسوعا و عاشورا نیز با توجه به تعطیلی احتمالی برخی از مراکز درمانی و بهداشتی ، تعدادی پایگاه سلامت ، توسط شهرداری تهران و هلال احمر در سطح شهر برپا خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به مجموعه برنامه های پیش بینی شده در سطح مناطق 22 گانه شهر تهران ، اذعان داشت: مسابقه مقاله نویسی "محرم حسینی تا انقلاب حسینی "، همایش بررسی وجوه اشتراک انقلاب اسلامی با حماسه عاشورا، نمایشگاه عکس خاطرات عزاداری ماه محرم، ایجاد پایگاه های عرضه محصولات فرهنگی ، اجرای نمایش های آئینی در میادین اصلی سطح مناطق، مسابقه خاطره نویسی در مدارس، مسابقه عکس تصویر انقلاب - تصویر عاشورا، برپایی نمایشگاه های محرم، مسابقه نقش زنان در محرم، حرکت دسته های عزاداری دانش آموزان در سطح منطقه و... نمونه ای ازویژه برنامه های مناطق است.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که مدیریت شهری برای متناسب سازی فضاهای تبلیغی و اطلاع رسانی با ایام محرم چه اقدامی کرده است ، گفت: سازمان زیباسازی 23 هزار متر مربع از فضا های تبلیغاتی و اطلاع رسانی سطح شهر را جهت فضاسازی معنوی متناسب با این ایام در اختیار نهادها و سازمان های فرهنگی و شهرداری های مناطق قرار داده است.

به گفته نوریان ، این فضاها شامل 6 هزار متر آویز ، 1680 متر مربع فضاهای پرتابل ، 2200 متر مربع بیلبورد ، 2400 متر فضاهای تبلیغاتی تجاری و... می شود.

وی با اشاره به وجود 5 نمایشگر بزرگ شهری در سطح تهران ، تصریح کرد: بر اساس هماهنگی های صورت گرفته توسط سازمان زیباسازی ، هر نمایشگر 300 بار در ایام محرم به پخش تیزر ، کلیپ و ویژه برنامه ها خواهد پرداخت و در ضمن بخشی از برنامه های نمایشگرهای کوچک واقع در داخل پارکها نیز به این امر اختصاص خواهد یافت.

نوریان با اشاره به هماهنگی مطلوب بین سازمان های تبلیغات ، امور مساجد و شهرداری تهران در بزرگداشت ایام محرم و حمایت از هیئت های مذهبی ، اذعان داشت: در همین راستا به منظور نشر معارف عاشورایی ، امسال هماهنگی و تعامل نزدیکی بین هیئات ، مساجد و روحانیون وجود دارد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران همچنین در خصوص نحوه حمایت و پشتیبانی مدیریت شهری از هیئات ، مساجد و تکایا در ایام محرم، اظهار داشت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به منظور توسعه فرهنگ عاشورایی با برگزاری چهارمین دوره نمایشگاه عطر سیب به 10 هزار مسجد، هیئت مذهبی و حسینیه ، اقلام فرهنگی و تجهیزات مورد نیازشان را اهدا خواهد کرد.

وی افزود: هیئت ‌های مذهبی که دارای شناسنامه از سازمان تبلیغات اسلامی هستند با به همراه داشتن معرفی نامه و مراجعه به چهارمین نمایشگاه عطر سیب، اقلام مذکور را دریافت خواهند کرد.

نوریان اضافه کرد: به هیئت‌های فعال مدارس وسایلی به مبلغ 50 هزار تومان، هیئت‌‌های موردی 100 هزار تومان‌، هیئت‌های محلی 150 هزار تومان و مساجد و حسینیه‌ها 200 هزار تومان اهدا می شود.

وی در ادامه افزود: انتشار و رونمایی از کتاب هایی با موضوع محرم و فرهنگ عاشورایی، برگزاری همایش آسیب شناسی آیین های عزاداری محرم، تولید سی دی های نغمه های عاشورایی ، تعزیه شعر عاشورایی ، برگزاری تعزیه در فرهنگسراها، نمایشگاه نگار گذر عکس عاشورایی و ...از جمله برنامه های سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران در ایام محرم است.

نوریان در خصوص اقدامات مدیریت شهری در ایمن سازی مساجد و تکایا و پیشگیری از بروز حوادث در ایام محرم گفت: سازمان آتش نشانی با توجه به فرا رسیدن ماه محرم و برگزاری مراسم عزاداری ، از تمامی اماکن مذهبی شامل مساجد ، حسینیه ها و تکایا ، بازدید کرده و ضمن تجهیز این اماکن به وسایل اطفای حریق، دستور العمل و توصیه های ایمنی لازم برای پیشگیری از هر گونه حادثه احتمالی در مساجد ، حسینیه ها و تکایا ارسال کرده است .

وی در پایان اظهار داشت: سازمان آتش نشانی آمادگی دارد ، تکایا و مساجد تازه تاسیس را به سیستم های اطفای حریق مجهز سازد.

کد خبر 437597

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha