۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۰۹

امام جمعه اهل سنت بندرعباس:

حفظ تمامیت ارضی خط قرمز است/اهل سنت همواره به ایران وفادار است

حفظ تمامیت ارضی خط قرمز است/اهل سنت همواره به ایران وفادار است

بندرعباس -امام جمعه اهل سنت بندرعباس گفت: حملات کور تروریستی مبتنی بر خواسته ها و شعار قومی نشان می دهد که عده ای وحدت ملی این سرزمین را نشانه رفته اند.

سید عبدالباعث قتالی در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به حادثه تروریستی اخیر در اهواز گفت: حمله به خوزستان ، حمله به کل ایران است . هنگامی که یک بخش از یک کشور مورد حمله و تجاوز قرار می گیرد ، در واقع کل آن کشور مورد تجاوز قرار گرفته است . همینطور که کشته شدن هر شهروند ایرانی ، در واقع درد و رنجی بزرگ برای کل ملت ایران است و همه در این غم شریک هستند.

امام جمعه اهل سنت بندرعباس عنوان کرد: این گونه حرکات چه به لحاظ شرعی و چه به لحاظ عقلی امری محکوم است . خصوصا اینکه افراد غیر نظامی و گاها زنان و کودکان قربانی ترور و خشونت کور می شوند.

رئیس شورای روحانیت اهل سنت خاطرنشان کرد: امنیت و وحدت ملی کشور را نباید دست کم گرفت . برای تداوم این امنیت باید تلاش کرد و بعضا برای حفظ این امنیت باید از برخی خواسته ها و مطالبات خود دست کشید .زیرا این امنیت و این موجودیت در ذات خود امری مهم و نعمت بزرگی است.

این عالم برجسته اهل سنت جنوب کشور افزود: چیزی که ما را دور هم جمع کرده است این خاک ، این سرزمین و ایران است . این کشور از اقوام و مذاهب مختلف تشکیل شده است که حرمت و حقوق هر یک از آنها باید محترم شمرده شود ، اما نباید به بهانه قومیت یا مذهب یا هر عنوان دیگر به بخش هایی از این سرزمین تجاوز  شود و به آن حمله شود ، چرا که حفظ تمامیت ارضی خط قرمز هر کشور و هر ملتی است . همه ما ساکن یک کشتی هستیم که سوراخ شدن هرگوشه آن سبب غرق شدن همه خواهد شد.

سید عبدالباعث قتالی اظهارداشت: اگر ایران و این سرزمین را ملاک قرار دهیم ، همه ما از هر قوم و مذهب در این سرزمین جایگاهی داریم . اما اگر هر قوم و مذهبی خود را از دیگران برتر و جدا بداند ، این برتری بینی سرآغاز حمله به تمامیت و وحدت این سرزمین و این کشور است.

امام جمعه اهل سنت بندرعباس گفت: اهل سنت برای قرنها پاسدار مرزهای این کشور بوده است . تاریخ اهل سنت در ایران همواره با جنگ و کشمکش  در مقابل تجاوز بیگانگان رقم خورده است و طی آن اهل سنت ایران در مرزهای این کشور همواره مقابل تجاوز بیگانگان ایستاده است.

سید عبدالباعث قتالی افزود: اکثریت قریب به اتفاق اهل سنت ایران را قوم فارس یا از اقوام اصیل ایرانی مثل بلوچ و کرد تشکیل می دهند که زبان آنها شاخه ای کهن از زبان فارسی اصیل است و در طول قرنها این میراث فرهنگی و زبانی را برای خود حفظ کرده اند .زبان مادری خود بزرگترین دلیل پایبندی این اقوام به سرزمین ایران است.

امام جمعه اهل سنت بندرعباس خاطرنشان کرد: پیوند اهل سنت و ایران پیوندی اصل است و این پیوند در چارچوب حفظ وحدت ملی ایران تعریف می شود . لذا اهل سنت همواره در طول تاریخ تلاش کرده ایرانی بماند و به ایران وفادار باشد و هرگاه به آن فرصت دهند به ایران خدمت کند.

قتالی با اشاره به ترورهای اخیر در اهواز گفت: با توجه به اهمیت موضوع نیاز به افزایش تدابیر امنیتی در مقاطع و مراسم های حساس باید در کشور جدی گرفته شود. درکنار این موضوع باید زمینه برای توسعه و رفع نابرابری در برخی مناطق محروم فراهم شود تا دشمنان این فرصت را پیدا نکنند که از محرومیت ها و نا رضایتی های پنهان سوء استفاده کنند و در نهایت در جامعه ایجاد شکاف کنند.

کد خبر 4411468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha