۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۵

همزمان با برگزاری اختتامیه جشنواره تئاتر کودک؛

نکوداشت «بهرام دوست قرین» در همدان برگزار شد

نکوداشت «بهرام دوست قرین» در همدان برگزار شد

همدان - همزمان با برگزاری آیین اختتامیه جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان نکوداشت «بهرام دوست قرین» در همدان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با برگزاری آیین اختتامیه جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان نکوداشت «بهرام دوست قرین» در همدان برگزار شد.

بهرام دوست قرین در سال ۱۳۶۵ و در سن ۱۳ سالگی وارد انجمن سینمای جوان شد و دوره فیلم‌سازی را سپری کرد و هر چند به علت پایین بودن سن از دادن گواهی پایان دوره به وی ممانعت به‌عمل آمد اما وی یک‌سال بعد وارد دوره نمایش عروسکی گردید که این دوره سرآغاز فعالیت نمایشی وی شد.

دوست قرین بیش از ۴۰ عنوان نمایش به روی صحنه برده که غالب این تولیدات نمایش کودک و نوشته برادرش «عباس دوست قرین» است و به همین دلیل غالبا او را به عنوان کارگردان نمایش کودک می‌شناسند.

همچنین بسیاری او را به عنوان تاثیرگذارترین فرد در شیوه اجرایی تئاتر کودک بعد از انقلاب می‌دانند؛ چنانکه در کتاب ادبیات مقدماتی فارسی مخصوص تدریس در دانشگاه‌ها از او به عنوان بنیان‌گذار سبک نوین در تئاتر کودک ایران نام برده شده است.

وی با ساخت نمایش «الف ب پ تنبل» سر آغازی در استفاده ابزاری از دکور ایجاد کرد و سپس با ساخت نمایش «روز قشنگ سارا» سبکی نوین در کارگردانی را پایه گذاشت و انقلابی در تئاتر کودک ایجاد کرد که هنوز هم تولیدات تلویزیونی و صحنه‌ای آثار کودک از این سبک پیروی می‌کنند.

از دیگر کارهایی که دوست قرین کارگردانی کرده می‌توان به «رنگ، رنگ، نقاشی»، «درخت و پروانه»، «تنبل زیر درخت زردآلو»، «دفاعیه»، «الاغ آوازه‌خوان»، «سرگذشت لاله‌ها»، «لولومیا»، «خاله سوسکه»، «خاطره»، «افسانه میمون‌ها»، «روایت رویش»، «ازکجا به‌کجا»، «پرنده و نقاش»، «رویای کودکانه»، «گنجشک شاه»، «پرواز کاغذی»، «گل‌بهار»، «خورشید زیبا»، «درسی برای مینا»، «کوفته نکوفته»، «مرد فرنگی، سیاه زنگی» و ده‌ها نمایش دیگر اشاره کرد.

بهرام دوست ‌قرین هم‌چنین طی سال‌های اخیر  جوایز متعددی را از جشنواره‌های مختلف کسب کرده که دریافت عنوان بهترین کارگردانی چندین دوره جشنواره سراسری تئاتر امید، دریافت کارت سبز یونیسف از جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی، کسب عناوین مختلف در جشنواره‌های تئاتر دفاع مقدس، جشنواره سراسری فجر از مهم‌ترین آن‌ها است.

مراسم بزرگداشت این هنرمند در آیین اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد.

کد خبر 4467480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha