۱۵ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۴۹

گرانی نفس‌ها را بریده است؛

مرغ از سفره مردم همدان پر کشید/ نرخ در آستانه ۱۳ هزار تومان

مرغ از سفره مردم همدان پر کشید/ نرخ در آستانه ۱۳ هزار تومان

همدان - قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار همدان ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان شده تا با توجه به ثابت ماندن قدرت خرید شهروندان و افزایش بیش از ۲ برابری قیمت‌ها، رفته‌رفته از سفره مردم همدان حذف شود.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: نیمه دی‌ماه و آغاز هفته‌ای جدید است؛ لیست تهیه مایحتاج هفتگی را در داخل کیف می‌گذارد و راهی بازار همدان می‌شود و پس از گذشت چند دقیقه به میدان مرکزی شهر می‌رسد.

ابتدای خیابان شهدا و بازار سر گذر و میانه خیابان باباطاهر و راسته سبزه‌میدان همدان بازارهای مناسبی برای خرید آنچه در لیست نوشته‌شده هستند که در انتخاب بین این دو؛ مسیرش را به محوطه سر گذر کج می‌کند.

مغازه‌های ابتدایی این خیابان فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی و گوشت مرغ و ماهی و میگو است که در برخی از آن‌ها گوشت بوقلمون نیز عرضه می‌شود؛ قیمت‌ها را بررسی می‌کند؛ مرغ هر کیلوگرم ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان..

چهره‌اش در هم فرو می‌رود و به مسیر ادامه می‌دهد تا شاید با مقدار پولی که همراه خود آورده اجناس دیگری را خریداری کند.

آنچه عنوان شد داستان این روزهای بیشتر شهروندان همدانی است که هرروز باقیمت‌های عجیب‌وغریب مواد پروتئینی در همدان روبرو می‌شوند و هر چه اعتراض می‌کنند صدایشان به‌جایی نمی‌رسد.

فروردین‌ماه امسال قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در بازار همدان ۶ هزار و ۸۰۰ تومان بود

راه دوری نمی‌رویم؛ فروردین‌ماه امسال قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در بازار همدان ۶ هزار و ۸۰۰ تومان بود، پس‌ازآن در ماه‌های تابستان قیمت به هر کیلو ۸ تا ۹ هزار تومان رسید و درحالی‌که رئیس اتحادیه مرغ فروشان همدان قول ارزانی مرغ در مهرماه را داده بود؛ مهر و آبان نیز با نوسان قیمت گوشت مرغ سپری شد و در آخرین روزهای آبان ماه قیمت این ماده پروتئینی به کیلویی ۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

وارد دی‌ماه که شدیم رفته‌رفته قیمت گوشت مرغ پرواز کرد تا اینکه امروز و درحالی‌که ۱۵ روز از دی‌ماه را سپری کرده‌ایم قیمت هر کیلوگرم مرغ در همدان طبق آنچه رئیس اتحادیه مرغ فروشان همدان اعلام می‌کند به هر کیلو ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده اما آنچه در فروشگاه‌های عرضه گوشت مرغ حاکم است رقمی متفاوت از رقم اعلامی این مسئول است.

یکی از شهروندان همدانی که برای خرید با بازار سر گذر همدان آمده است در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه انتظار می‌رفت امروز شاهد کاهش قیمت گوشت مرغ در همدان باشیم، عنوان کرد: هفته گذشته از اخبار سراسری شنیدیم که اعلام شد قیمت مرغ باید هر کیلوگرم ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شود اما در بازار همدان این‌گونه نیست.

گوشت قرمز که از سفره مردم جمع شد و حالا نوبت به گوشت مرغ رسیده است

وی بابیان اینکه گوشت قرمز که از سفره مردم جمع شد و حالا نوبت به گوشت مرغ رسیده است، گفت: حتی دیگر توان خرید ماهی نیز نداریم و قیمت‌ها به طرز وحشتناکی بالا رفته است.

وی بابیان اینکه ماهی شوریده که سال گذشته همین موقع ها به کیلویی ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان فروخته می‌شد به کیلویی ۵۰ تا ۶۰ تومان رسیده است، گفت: توان خرید از مردم گرفته‌شده است.

قیمت گوشت مرغ از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲ برابر شده است

یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز بابیان اینکه طی ماه‌های گذشته رفته‌رفته قیمت اجناس و کالاها رو به افزایش رفته است و روزبه‌روز نیز بر قیمت‌ها اضافه می‌شود، گفت: قیمت گوشت مرغ از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲ برابر شده است.

اکرم مونسی بابیان اینکه قیمت گوشت قرمز نیز افزایش قابل‌توجه داشته است، گفت: بعد از گران شدن قیمت گوشت قرمز بیشتر غذاهایی که در منزل برای تهیه آن‌ها از گوشت قرمز استفاده می‌کردم را تغییر دادم و به‌ناچار مصرف گوشت سفید جایگزین آن شد.

وی بابیان اینکه وضعیت پیش‌آمده کم‌کم سفره‌ها را کوچک می‌کند، ادامه داد: مسئولان باید برای وضعیت پیش‌آمده چاره‌اندیشی کنند.

مونسی بابیان اینکه وقتی به گذشته نگاه می‌کنم حتی میهمانی‌ها و دورهمی های ساده نیز کم‌کم در حال جمع شدن است، گفت: یک میهمانی ساده خرج سنگینی روی دست می‌گذارد و با شرایط به وجود آمده و افزایش بی‌اندازه قیمت کالاها دیگر توان برگزاری میهمانی خانوادگی هم وجود ندارد.

احتمال کاهش قیمت مرغ در روزهای آینده

رئیس اتحادیه مرغ فروشان همدان نیز در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ برای مصرف‌کننده در بازار همدان ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در روزهای آینده قیمت مرغ کاهش یابد.

جواد عاشوری بابیان اینکه قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده در مرغداری به‌مراتب کمتر از قیمت گوشت مرغ در بازار است، عنوان کرد: نباید قیمت مرغ زنده را مدنظر قرارداد و بر اساس آن قضاوت کرد چراکه از زمانی که مرغ در مرغداری قرار دارد تا زمانی که به دست مردم عرضه شود چندین هزینه‌بر آن تحمیل می‌شود.

عاشوری از عرضه مرغ منجمد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای همدان خبر داد و گفت: روزانه چند تن مرغ منجمد در فروشگاه‌ها به مردم عرضه می‌شود.

وی در توضیح اینکه طبق اعلام ستاد مرکزی تنظیم بازار قیمت مرغ باید ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان باشد و فروش بیش از این مبلغ تخلف است اما در همدان قیمت بالاتر است و علت این موضوع چیست، گفت: بنده در جریان چنین موضوعی نیستم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان نیز در این خصوص بابیان اینکه طبق اعلام ستاد مرکزی تنظیم بازار قیمت مرغ باید ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان باشد اما در همدان از ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسد، گفت: به سازمان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان اعلام کرده‌ایم که در این خصوص بررسی‌ها صورت گیرد و تدابیر لازم اندیشیده شود.

دو مرجع رسمی در استان همدان برای قیمت‌گذاری وجود دارد

علیرضا حسن‌پور با تأکید بر اینکه در استان همدان دو مرجع رسمی برای قیمت‌گذاری وجود دارد که اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت هستند، گفت: قیمت رسمی هر کیلوگرم گوشت مرغ در استان همدان ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین‌شده است و تا زمانی که ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت رسمی اعلام‌شده نمی‌توانیم به دلیل عرضه نکردن مرغ به قیمت هر کیلو ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان با فروشنده برخورد کنیم.

حسن‌پور با اشاره به اختلاف بین رقم عنوان‌شده در همدان با ستاد مرکزی تنظیم بازار اضافه کرد: این موضوع ارتباطی به تعزیرات ندارد و ملاک قیمتی است که مراجع قیمت‌گذاری اعلام می‌کنند.

قیمت مرغ گرم هم شامل مرغ همای مهاباد و هم مرغ‌های دیگر می‌شود

وی بابیان اینکه اگر فروشندگان مرغ را باقیمتی بالاتر از هر کیلو ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه کنند با آن‌ها برخورد می‌شود، گفت: قیمت مرغ گرم هم شامل مرغ همای مهاباد و هم مرغ‌های دیگر می‌شود و اختلاف قیمت نباید در بازار مرغ ایجاد شود

بر اساس این گزارش، پیامد تمام افزایش قیمتها در اقلام مختلف حذف آن از زندگی مردم است، در این میان با توجه به نیاز مردم به مواد پروتیئنی و غذایی مناسب، افزایش قیمت این اقلام جایز نیست چرا که سفره مردم بر اثر افزایش قیمتها روز به روز کوچکتر میشود و این امر در شأن یک ایرانی نیست و هرگز نخواهد بود.

کد خبر 4504342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha