۲۲ دی ۱۳۹۷، ۸:۵۶

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی خبر داد؛

پایش مستمر پارک ملی تندوره درگز به لحاظ وجود بیماری خاص جانوری

پایش مستمر پارک ملی تندوره درگز به لحاظ وجود بیماری خاص جانوری

مشهد- مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پارک ملی تندوره درگز برای بررسی دقیق تر وجود احتمالی بیماری و یا ناهنجاری های خاص جانوری مورد پایش مستمر قرار دارد.

به گزارش خبرنگارمهر، تورج همتی صبح شنبه در گفتگو با مهر اظهار کرد:پارک ملی تندوره درگز به عنوان تنها پارک ملی استان به بهشت پلنگهای ایرانی شهرت دارد و در آخرین سرشماری صورت گرفته بیشترین جمعیت علفخواران استان را بخود اختصاص داده است.

وی افزود:در پی مشاهده یک قلاده پلنگ ۴ ساله در پارک ملی تندوره که بواسطه بیماری و ضعف حواس ششگانه به مشهد منتقل و تحت درمان قرار گرفته است، تیمی از کارشناسان و محیط بانان این منطقه را برای بررسی دقیق تر وجود احتمالی بیماری و یا ناهنجاری های خاص جانوری مورد پایش قرار دادند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد:طی این پایش میدانی، هیچگونه ناهنجاری و یا بیماری ظاهری و تلفاتی در پارک ملی مشاهده نشده است و در سه روز نخست این پایش مستمر نه تنها  ناهنجاری و تلفاتی در پارک گزارش نشده است بلکه مشاهده ی ۸ قلاده پلنگ  با شرایط فیزیولوژیکی بسیار مطلوب نیز به فهرست دسته های قوچ و میش و کل و بز وحشی  اضافه شده است.

وی گفت:طی این بررسی سه روزه، گونه های گربه وحشی، گربه جنگلی و سمور سنگی نیز برای چندمین بار حضورشان دراین منطقه مستند سازی شد.

همتی تصریح کرد:به منظور اقدامات احتمالی پیشگیرانه، این رصد و پایش طبق برنامه ریزی و به صورت جدی و مستمر صورت می پذیرد تا در صورت مشاهده مورد مشابه و یا هرگونه بیماری دیگر و نیز تلفات اقدامات لازم جهت درمان انجام شود.   

وی تاکید کرد:در حین بازدید نیز مشاهده و ثبت یک صحنه بی نظیر از هجوم یکی از پلنگهای مشاهده شده در ارتفاعات شکراب به همراه ماده پلنگ و توله به یک دسته قوچ و میش نشان دهنده  تلاش برای حفظ قلمرو این حیوانات بود.

کد خبر 4510137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha