۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۲۵

مدیرکل ثبت احوال بوشهر:

جمعیت استان بوشهر در حال پیرتر شدن است/ ثبت ۳۲۶ کودک‌همسری

جمعیت استان بوشهر در حال پیرتر شدن است/ ثبت ۳۲۶ کودک‌همسری

بوشهر - مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر از ثبت ۳۲۶ مورد ازدواج در سن کمتر از ۱۴ سال در استان بوشهر خبر داد و گفت: استان بوشهر نسبت به متوسط کشور در حال پیرتر شدن است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسکندر پاسالار صبح سه‌شنبه در نشست شورای راهبردی جمعیت استان بوشهر اظهار داشت: این شورا بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی تشکیل شده است که از امروز در استان بوشهر فعال می‌شود.

وی اضافه کرد: شورای راهبردی جمعیت استان بوشهر مسائل مختلف جمعیتی استان بوشهر را بررسی کرده و با تصمیم گیری و برنامه‌ریزی، راهبردهای مناسب طراحی و تدوین و اجرایی خواهد شد.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با اشاره به تفاوت‌های برخی شاخص‌های جمعیتی استان بوشهر با متوسط کشوری بیان کرد: جمعیت کشوری طی ۱۰۰ سال اخیر ۱۰ برابر شده است و از هشت میلیون نفر به ۸۰ میلیون نفر رسیده است.

زنگ خطر جمعیت برای استان بوشهر

وی به شاخص پنجره طلایی جمعیت اشاره کرد و ادامه داد: پنجره طلایی جمعیت یعنی دو سوم جمعیت کشور در یک گروه سنی قرار بگیرند که بیشترین فعالیت را در حوزه اقتصادی و اجتماعی خواهند داشت.

پاسالار با اشاره به اینکه جمعیت ایران رو به پیری می‌رود، خاطرنشان کرد: بیشترین رشد جمعیت مربوط به سال ۶۵ بود که بعد از آن روند رشد جمعیت کاهش یافت.

وی به نتایج آخرین سرشماری اشاره کرد و افزود: در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال در استان بوشهر شاهد کاهش ۷.۵ درصدی بوده‌ایم و این زنگ خطری برای استان بوشهر است و نشان می‌دهد که استان بوشهر نسبت به متوسط کشور در حال پیرتر شدن است که اتفاق خوبی نیست.

کمترین تولد در عسلویه

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: در صورتی که این وضعیت در سال‌های آینده هم ادامه داشته باشد، جمعیت استان بوشهر بسیار پیر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان خام موالید مربوط به شهرستان دیر و کمترین میزان مربوط به شهرستان عسلویه است اضافه کرد: بیشترین میزان خام مرگ‌ومیر در تنگستان و کمترین میزان مرگ‌ومیر مربوط به عسلویه است.

پاسالار با اشاره به اینکه نرخ رشد طبیعی جمعیت استان بوشهر از سال ۹۰ تا ۹۵ دارای رشد بوده است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ شاهد کاهش نرخ رشد طبیعی جمعیت استان بوشهر هستیم.

بیشترین تراکم جمعیت در کنگان

وی با اشاره به اینکه بیشترین تراکم جمعیتی استان بوشهر را در شهرستان کنگان به خاطر حضور صنعت داریم، افزود: کمترین تراکم جمعیتی استان بوشهر مربوط به شهرستان دشتی است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر بیان کرد: در ۹ ماهه نخست سال جاری میزان نرخ ولادت استان بوشهر نسبت به سال قبل ۰.۹ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

وی از افزایش سن مادران در ولادت‌ها خبر داد و افزود: گروه سنی مادرانی که دارای فرزند می‌شوند در حال افزایش است و ۰.۱ درصد شامل ۱۱ واقعه تولدها مربوط به مادران کمتر از ۱۵ سال است و ۳۰ درصد ولادت‌ها مربوط به مادران ۱۵ تا ۲۹ سال هستند.

کاهش نرخ طلاق در استان

پاسالار با اشاره به اینکه کمترین مرگ‌ومیر در عسلویه و بیشترین مرگ‌ومیر در تنگستان بوده است خاطرنشان کرد: بیشترین عامل مرگ و میر استان بیماری‌های قلبی‌وعروقی با ۴۲ درصد است.

وی از کاهش شیب طلاق در استان بوشهر در سال‌های ۹۶ و ۹۷ خبر داد و بیان کرد: بیشترین میزان طلاق مربوط به شهرستان دیر و کمترین میزان طلاق مربوط به شهرستان دشتستان است.

ثبت ۳۲۶ کودک‌همسری

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر ادامه داد: میانگین سنی ازدواج در استان بوشهر برای مردان ۲۷.۳۶ سال و برای زنان ۲۲.۶۸ سال است. تعداد ازدواج زیر ۱۴ سال در استان بوشهر ۳۲۶ مورد است که رتبه استان در کشور ۲۶ است.

وی میزان تجرد قطعی در استان بوشهر را ۷.۹ درصد عنوان کرد و گفت: باید به این موضوع ورود شود چراکه میزان تجرد قطعی در سطح کشور ۴ درصد است و باید دلایل این موضوع به خوبی بررسی شود.

کد خبر 4552914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha