۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۰۶

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش:

تکالیف مهارت محور و طرح عید و داستان در سال ۹۸ پیگیری می شود

تکالیف مهارت محور و طرح عید و داستان در سال ۹۸ پیگیری می شود

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: پیگیر تکالیف مهارت محور، بازی و یادگیری و طرح عید و داستان برای سال ۹۸ هستیم و در گام بعد طرح خشونت زدایی همه جانبه از مدارس را تدوین خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی و پیش دبستانی آموزش و پرورش پیرامون برنامه های تعطیلات نوروزی دانش آموزان ابتدایی صبح امروز در ساختمان علاقبندان آموزش و پرورش برگزار شد.

حکیم زاده در این نشست با تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) روز زن و مادر و گفت: اگر به درستی نقش زنان در زندگی پیامبران را تبیین کنیم می بینیم آنها کنشگران فعالی بودند. اگر سیره عملی زنان صدر اسلام بازنگری شود شاهد فرصت بیشتر برای حضور زنان در اجتماع امروز خواهیم بود.

وی ادامه داد: با توجه به طرح هایی که در وزارتخانه برای اجرای سند تحول بنیادین اعلام شد از دو طریق پیگیری شد. یکی بازنگری در برنامه تدوین برای مدیریت مدارس در مقطع ابتدایی بود که تمام فعالیت هایی که مدیر در مدارس باید اجرا کند را بر اساس ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین ببیند.

وی اضافه کرد: روش دوم که پیگیری شد این بود که سعی کنیم نگرش های غلط را که در پیش دبستانی و دبستان شاهد هستیم سراغشان برویم و اصلاح و حذف برخی موارد آسیب رسان در کانون توجه ما قرار بگیرد.

حکیم زاده بیان کرد: اگر می خواهیم سند تحول بنیادین را اجرا کنیم چاره ای نداریم جز اینکه سراغ مدارس برویم. البته ما برای برنامه های تحولی خود شاهد مقاومت هایی خصوصا از جانب صاحبان منفعت مالی بودیم و البته نقدهای موثری نیز دریافت کرویم. خوشحالیم بعد از آنکه سال ها کودکان در مرکز توجهش نبوده اند، مساله تربیت دغدغه مهم شد و در کانون توجه قرار گرفت.

وی گفت: متناسب کردن تربیت در دوران کودکی و حذف فعالیت هایی که با یادگیرنده محوری سازگار نیست از برنامه های سال گدشته ما بود که به طور جدی پیگیری می کنیم و تلاشمان این است که گفتمانی حاکم کنیم که تعلیم و تربیت را به عنوان علم بشناسند.

وی در این نشست از پیگیری بحث تکالیف مهارت محور، بازی و یادگیری و حذف پیک نوروزی و جایگزینی طرح عید و داستان برای سال ۹۸ خبر داد و بیان کرد: تلاش ما این است در گام بعد بحث روانی اجتماعی دانش آموزان را مورد توجه قرار دهیم و طرح خشونت زدایی همه جانبه از مدارس را تهیه و تدوین کنیم. طرح عید و داستان را برای تقویت مهارت خواندن و نوشتن دانش آموزان طراحی کرده ایم و تاکید بر این است که هیچ مدرسه ای نباید پیک نوروزی یا چیزی شبیه این داشته باشد. برای همین امسال این طرح را بسیار زود ابلاغ کردیم. در گزارش ارزیابی عملکرد این طرح برای عید ۹۷، مشخص شد که ۸۶ درصد استان‌ها قانون را رعایت کردند و بیشترین چالش را با شهر تهران داشتیم.

معاون آموزش ابتدایی در توضیح بیشتر طرح خشنوت زدایی از مدارس گفت: دانش آموز نباید پیام‌هایی مبنی بر عدم موفقیت را در مدرسه دریافت کند یا چنین پیام هایی به خانواده ها ارسال شود. این اقدام چرخه خشونت خانواده علیه دانش آموز را هم افزایش می‌دهد. ضمن اینکه ما نباید نگاهمان به خشونت تنها معطوف به خشونت فیزیکی باشد چرا که خشونت های کلامی اتفاقا اهمیت بیشتر و تاثیر نامطلوب تری دارد. 

معاون آموزش ابتدایی درباره دانش آموزان بازمانده از تحصیل گفت: جلسه‌ای را با سازمان‌های متولی برگزار کردیم که به شناسایی، جذب و نگهداشت دانش آموزان کمک کنند، همچنین روی تقسیم کار ملی توافق کردیم تا فقط وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار مشغول نباشند. سهم هر دستگاه در هر مرحله مشخص است، مثلاً اینکه دانش آموز شناسایی شود و جذب آن بر عهده کدام مدرسه است و آموزش بر عهده کدام بخش آموزش و پرورش باشد و برای نگهداشت دانش آموز و اینکه به چرخه ترک تحصیل برنگردد، هم توافق داشتیم.

رضوان حکیم زاده در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص طرح آموزش فراگیر مخصوص کودکان استثنایی در مدارس عادی و مشکلاتی که در این خصوص به وجود می آید از جمله عدم پذیرش خانواده های عادی برای حضور این کودکان در مدارس و نبود آموزش های لازم برای معلمان این مدارس در برخورد با چنین کودکانی در کنار کودکان عادی، گفت: طرح آموزش فراگیر، طرحی مترقی است و بنا به یک نگاه انسانی به کودکان با هر توانایی یا هر نوع ناتوانی که دارند در دنیا دنبال می شود. طبق این طرح باید به کودکان عادی یاد داد که چگونه با کسانی که دارای نیازهای خاص هستند در تعامل باشند چرا که در جامعه فردا همه ما قرار است کنار یکدیگر زندگی کنیم.

وی ادامه داد: طراحی و مبنای فلسفی ایده آموزش فراگیر بسیار مترقی است و در دنیا نیز مدارس به این سمت حرکت می کنند اما برای اینکه به اهداف این طرح برسیم نیاز به زیرساخت هایی داریم. از جمله این زیرساخت ها آگاه سازی والدین کودکان عادی و توانمندسازی مربیان مدارسی است که در این طرح شرکت می کنند.

حکیم زاده در ادامه در تکمیل توضیحات خود در خصوص طرح عید و داستان بیان کرد: هدف وزارتخانه از این طرح یک کار نمایشی نیست بلکه می خواهیم آموزش را از حافظه محوری به سمت مهارت محوری ببریم. تولیدات و دستاوردهای این طرح برایمان اهمیت دارد. برای همین دستورالعمل را هم امسال ساده تر کردیم. قرار است نمایشگاهی از آثار و دست نوشته های بچه ها در نمایشگاهی سال آینده دیده شود و همچنین معلمان استعدادهای درخشان در این حوزه را تشویق کنند. 

وی در ادامه در خصوص بازتاب اجرای طرح بازی و یادگیری در مدارس غیردولتی در رسانه ها و فضای مجازی و کم امکانات بودن مدارس دولتی برای چنین طرح هایی نیز گفت: نکته ای که تاکید می کنم این است که الان لیستی در اختیار من است که نشان می دهد در ۱۰ استانی که این طرح اجرا شده است و در هر استان، ۱۰۰ مدرسه، ۱۰ الی ۱۵ درصد مدارس غیردولتی بوده اند و باقی مدارس درگیر طرح دولتی هستند. اصلا اینطور نیست که هدف ما در اجرای طرح ها مدارس غیردولتی باشد اما اصرار داریم طرح های مهارت محور ما در مدارس غیردولتی هم حتما اجرا شود. 

حکیم زاده بیان کرد: ما هر ایده و طرحی که به دستمان می رسد ابتدا این حساسیت را داریم که با توجه به بحث های بودجه ای در مدارس دولتی ما قابل اجرا هست یا نه. در واقع محور ما اجرای طرح ها در مدارس دولتی است. 

کد خبر 4553881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha