۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۴۰

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

نگاه فراجناحی در ثبت اسناد تاریخ شفاهی ضروری است

نگاه فراجناحی در ثبت اسناد تاریخ شفاهی ضروری است

سردار بهمن کارگر در دومین همایش ملی تاریخ شفاهی گفت: باید در ثبت اسناد تاریخ شفاهی به صورت فراجناحی عمل کرد تا بتوانیم تاریخ دفاع مقدس را بدون تحریف حفظ کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین همایش ملی «تاریخ شفاهی» صبح امروز، ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۷ با حضور سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس، سردار غلامرضا علاماتی رئیس سازمان اسناد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و پژوهشگران و ناشران حوزه تاریخ شفاهی در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در این مراسم پس از ارائه گزارش سردار علاماتی، سردار بهمن کارگر در سخنانی گفت: با توجه به ضرورت پرداختن به موضوع تاریخ شفاهی از دیدگاه مقام معظم رهبری، از ۴ سال گذشته، سازمان اسناد دفاع‌مقدس بنیاد در مرکز اسناد کتابخانه ملی شروع به فعالیت کرد. سال گذشته که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان فرمودند «اگر ۳۰۰ سال دیگر نیز طول بکشد، باز هم جا دارد که در این زمینه کار کنیم».

وی ادامه داد: در گذشته وضعیت تاریخ شفاهی چندان مناسب نبود اما از چهار سال گذشته که مرکز اسناد راه‌اندازی شد، ما آئین‌نامه‌ای را برای حفظ و نگهداری اسناد ابلاغ و تصویب کردیم و در این زمینه سعی کردیم به صورت جناحی عمل نکنیم. بر این اساس ۱۰ میلیون سند و ۹۶۰۰ ساعت فیلم ثبت شد. همچنین اسناد بسیج و هلال‌احمر را اسکن و حفظ کردیم و ۳۰ هزار برگ سند از آرشیو خارجی در این زمینه گردآوری و ساماندهی شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار ادامه داد: هم‌اکنون ۵۰ هزار و ۶۰۰ ساعت مصاحبه تاریخ شفاهی پیاده‌سازی شده، ۱۸۰ عنوان کتاب چاپ شده در دست داریم که ۱۰۰ عنوان از این آثار رونمایی می‌شود. همچنین در طول این همایش کارگاه‌های آموزشی در حوزه تاریخ شفاهی برگزار خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: برای ثبت تاریخ شفاهی، نیاز است که همه دستگاه‌ها کمک کنند و نباید جهت‌گیری جناحی و سیاسی داشته باشند تا بتوانیم تاریخ دفاع مقدس را بدون تحریف، ثبت و ضبط کنیم.

تاریخ شفاهی کشور گنجینه‌ای است که باید پاس داشته شود

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد کتابخانه ملی، دیگر سخنران همایش تاریخ شفاهی و دفاع مقدس بود که خطاب به حضار گفت کسانی که اینجا هستند، یا در جنگ ایران وعراق نقش آفرین بودند و یا در انتقال این پیام به نسل آینده نقش آفرین خواهند بود.

وی به نقل از دکتر علی شریعتی گفت که هر انقلابی دو چهره دارد: خون و پیام.

این سخن بروجردی به دیدگاه دکتر شریعتی درباره واقعه عاشورا اشاره دارد که می‌گوید هر انسانی، همچون حسین در هر عصر و هر زمانه‌ای باید در مقابل ظلم ایستادگی کند و پیام آن انقلاب را به گوش جهانیان برساند.

بروجردی در خصوص اهمیت انتقال پیام به صحنه کربلا اشاره کرد و گفت: "کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود."

وی سپس افزود پیام هر عرصه‌ای باید به نسل بعد انتقال یابد تا آفریده‌های آن حفظ شده و به دست فراموشی سپرده نشود.

بروجردی همچنین به حافظه تاریخی انسان اشاره کرد و گفت: ممکن است حافظه تاریخی انسان دچار فراموشی شود و به همین خاطر باید در حفظ و نگهداری سرمایه‌های شنیداری و نوشتاری کوشید زیرا که آنها سرمایه جامعه هستند و باید از آنها استفاده برد و برای نسل آینده نگهداری کرد.

او از تاریخ شفاهی کشوربه عنوان گنجینه‌ای نام برد که باید از آن به خوبی نگهداری شود.

در پایان از نویسندگان، راویان و ناشران حوزه دفاع‌مقدس، قدردانی و ۱۰۰ عنوان کتاب دفاع‌مقدس رونمایی شد. بر این اساس، علی حسن فتحی‌پورر تدوینگر و موسی مرادی، راوی کتاب «فرجام شکیبایی» و زهراکردم‌زاده مسئول تاریخ شفاهی آذربایجان غربی، علی کاوه تدوینگر و رمضان‌علی صیدانلو راوی کتاب «هفتاد متر تا رهایی» و سید حسین ولی‌پور، مسئول تاریخ شفاهی استان مازندران، محمدعلی همتی تدوینگر، عبدالرسول میرفتاح راوی کتاب «سالهای بی‌ستاره» و داوود سیدمحسنی مسئول تاریخ شفاهی استان یزد، مهرداد رضایی فر تدوینگر، امیرمحمود بدری، راوی کتاب «حماسه بازی‌دراز» و زهرا باقری، مسئول تاریخ‌شفاهی استان کرمانشاه، بهرام مرادی تدوینگر، خلبان قاسم ژنده‌رزمی، راوی کتاب «حاج قاسم خلبان» و محمد تاجیک مسئول تاریخ شفاهی استان تهران، حمید دعایی تدوینگر کتاب «اسئوره‌های ماندگار» و حجت ترشیزی، مدیر کل ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی، قدردانی شدند.

همچنین «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» و «مدیر کل حفظ آثار وزارت جهاد کشاورزی» در این آئین تجلیل شدند.

کد خبر 4557654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha