۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۲:۲۹

امیر خجسته در گفتگو با مهر:

کمیسیون اصل نود از قاچاق چوب و جنگل سوزی به مجلس گزارش می دهد

کمیسیون اصل نود از قاچاق چوب و جنگل سوزی به مجلس گزارش می دهد

عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: گزارش هایی از قاچاق چوب، جنگل سوزی عمدی برای تهیه ذغال، تغییر کاربری جنگل ها تهیه شده و در صحن علنی قرائت خواهد شد.

امیر خجسته در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص جلسه امروز کمیسیون اصل نود قانون اساسی که با حضور رئیس سازمان محیط زیست، رئیس سازمان جنگل‌ها، معاون دادستان و رئیس ستاد بحران پیرامون وضعیت جنگل‌ها برگزار شد، گفت: کمیسیون به دنبال موضوع کاهش تعداد جنگل‌ها و تخریب آنها است، در این جلسه گزارشی درباره عدم کنترل آتش سوزی در جنگل‌ها از سوی سازمان جنگل‌ها و دادستانی تهران ارائه شد.

نماینده مردم همدان در مجلس افزود: شکایات متعددی از تخریب جنگل‌ها به دست کمیسیون رسید که از جنگل‌ها به درستی حراست نمی‌شود و تعداد جنگل‌ها رو به کاهش است.

وی تاکید کرد: بسیاری از اشکالات ناشی از سیاست‌های اجرایی ۲۰ سال گذشته و مربوط به زمانی است که اجازه دادیم جنگل‌ها به زمین زراعی تبدیل شود.

خجسته در ادامه به قانونی اشاره کرد که اجازه اجاره یا واگذاری جنگل‌ها برای بهره برداری از چوب را می‌داد و یادآور شد: بر این اساس مجلس در سال ۹۶ قانون موقتی تصویب کرد که به موجب آن بهره برداری از جنگل ممنوع باشد و همین قانون باعث شد جنگل‌ها اندکی نفس بکشند.

این نماینده مردم در مجلس به اظهارات رئیس سازمان جنگل‌ها در این جلسه اشاره و بیان کرد: از آنجایی که جنگل‌ها ضعیف شده اند برخی انواع قارچ‌ها و باکتری‌ها در جنگل رشد کرده و همچنین به دلیل کمبود آب و خاک مناسب جنگل‌ها رو به خشکی رفته اند.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح کاداستر که باعث ثبت محدوده جنگل‌ها می‌شود، می‌تواند در راستای صیانت از جنگل‌ها مثمر ثمر باشد، عنوان کرد: طبق آمار ارائه شده در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۵۰ درصد کاهش آتش سوزی و نسبت به ۱۲ سال گذشته ۷۰ درصد کاهش آتش سوزی داشته ایم ضمن اینکه در مهار آتش سوزی‌ها از نیروهای نظامی نیز کمک گرفته ایم که البته باید مطالبات آنها را نیز پرداخت کنیم.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس در ادامه با تأکید بر تقویت سمن‌ها و اجازه ورود مردم به صیانت از جنگل‌ها، اظهار داشت: گزارش‌هایی از قاچاق چوب، جنگل سوزی عمدی برای تهیه ذغال، تغییر کاربری جنگل‌ها و منابع طبیعی به صورت مبسوط در کمیسیون تهیه شده و در نهایت در صحن علنی قرائت خواهد شد.

عضو کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: قرار است لایحه‌ای درباره حفاظت از جنگل‌ها به مجلس بیاید که مسائل مربوط به حمایت از حافظان جنگل نیز در آن مطرح خواهد شد.

کد خبر 4609309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha