به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر برشی از کتاب «عالیترین مکتب تربیت و اخلاق یا ماه مبارک رمضان» اثر آیت الله صافی گلپایگانی است که در ادامه میخوانید؛
اشاره
بشر دنیای مادّی، انسان عصر فضا، جهان طغیان غرایز حیوانی، بشر سرکش و رها شده از التزامات اخلاقی، جوامع ماشینی و اجتماعات سرمایهداری که شب و روز از زحمت و تلاش و کار و کوشش برای یک زندگی پر از حرارت مادی آرام نمیگیرند؛ اجتماعاتی که رهبران آنها در بند مادیات گرفتارند و فرصت ندارند که امور جهان را از منظر فضیلت و انسانیت بنگرند و با عینک تقوا و شرف، اوضاع به هم پیچیده و دشوار آن را مطالعه نمایند؛ جوامعی که در آن رشتههای محکم و استوار فضیلت، پاکدامنی و عفاف یکی پس از دیگری گسسته میشود، هر روز ناراحتیهای روحی و فکری و بیاعتمادی تازهای بر سرشان سایه میافکند.
مللی که در زور و قدرت مافوق دیگرانند و مللی که ضعیف و خودباخته و غارت زده هستند، و بالاخره تمام انسانهای عصر ما، برای رسیدن به یک حال معتدل، و توازن روحی و برای رفع این همه نگرانیها و تأمین زندگی آرام بخش و محیط اعتماد و سکون و ثبات روحی به برنامههایی مانند برنامههای اطمینان بخش ماه رمضان بیش از انسانهای سالها و قرون پیش نیاز دارند.
در آبادترین و آزادترین نقاط این دنیای به اصطلاح متمدّن و در مجامع بزرگ جهانی، جهت دستیابی به مقام، استثمار ملل و گسترش نفوذ، توسعه تجارت و بازرگانی، غارت کردن اموال، معادن و دست رنج ملل فقیر و کارگران بیچاره چه خیانتهایی که نمیشود! کمپانیهای صنعتی و بازرگانی برای سبقت از هم و زمین زدن حریف و از میدان بیرون راندن او میلیونها دلار صرف میکنند. از این رو، شرق و غرب همواره یکدیگر را متّهم کرده و از هم شاکیاند!
با نگاهی به بودجههای تسلیحاتی، سازمانهای جاسوسی و کارآگاهی- که خواب و اطمینان را از همه ربودهاند- به یک باره از بشریت ناامید شده و گمان میرود که انسان محکوم به بدبختی و زندگی توأم با ناراحتی است و نباید جز شرّ و فساد از او انتظار دیگری داشت.
خیانت و شهوترانی به سر حدّ افراط رسیده است؛ به گونهای که تاریخ بشر مانند آن را به خود ندیده است.
وضع واقعی زنان در آخرین مرتبه انحطاط و پستی و سقوط قرار گرفته و شرافت و عفاف آنها لکّهدار شده و بلکه از میان رفته است؛ چرا که خوش بختترین آنان در منطق و مکتب مادّیگری، کسی است که در کابارهها و اجتماعات شهوترانی، و در بین مردان پست و کثیف بیشتر و برهنهتر، آشکار شود و با بوالهوسان هم پیاله گردد و از این رهگذر و از طفیل این روابط به ظواهر زندگی خود سر و سامان داده و شکم خود را سیر سازد.
سرمایهداران خون آشام هزاران نفر از آنها را به نام کارگر در اختیار خود گرفته و در حالی که میلیونها جوان بیهمسر، تحت فشار غریزه جنسی، نظم اجتماع را به هم میزنند و متعرّض بانوان و دوشیزگان میشوند، آن را در انحصار خود قرار داده، به شهوترانی و هوس پرستی سرگرم هستند.
در پارهای از نقاط، وضع به طوری است که زن بدبخت، خواه و ناخواه باید خود را تسلیم امیال حیوانی مردان متجاوز سازد.
و اگر این موازین اخلاقی که هنوز پرتو ضعیفی از آن، بر دلها میافتد از میان برود و این نور خفیف عفّت و پاکدامنی و احترام به ناموس و زن و التزام به انجام غریزه جنسی از طریق ازدواج مشروع- چنان چه دورنمای آینده و تشویق زنان بیعفّت و خودفروش نشان میدهد- از بین برود و اگر یک برنامه تربیتی اسلامی همه جانبه که رهبر و راهنمای بانوان به عفاف و پاکدامنی، تعدیل غریزه جنسی، حفظ موجودیت و شخصیت ارجمند زن موجود نباشد و یا به اجرا در نیاید، زن هیچگونه استقلالی نیافته و برای جلوگیری از تجاوز به او هیچ قانونی و قدرتی دست به اصلاح نخواهد زد و باید به حکم اجبار، به هر پستی و ننگی تن در دهد و خود را برای پذیرایی از هر مرد جلّاد و زورمندی آماده سازد و هیچ پناهگاهی برای دفع ظلم از او- حتّی به طوری که در دوران جاهلیت رسم بود- پیدا نخواهد شد.
تصوّر مفاسدی که از تعقیب روش «اختلاط زن و مرد» در اجتماع کنونی پدید میآید، واقعاً سرسام آور است.
مهر و عطوفت و بشر دوستی، و الفاظی از این قبیل به صورت تشریفاتی درآمده و بیاعتبار میشود. و اگر مؤسّسات عمومی که به طور ماشینی و برای مقاصد خاصّی به ضعفا کمک میکنند و اغلب اغراض سیاسی را از کمک به مستمندان و آسیب دیدگان و بازماندگان اجتماع دنبال مینمایند، وجود نداشتند، هیچ کس به فریاد نیازمندان و دردمندان پاسخ نمیداد.
بیشک آرامش و آسایش مصنوعی- که با سرگرمیها، شب نشینیها، پارتیها و مواد تخدیرکننده قوای عقلی و روحی فراهم میشود- نمیتواند بشر را سیر و قانع سازد. و افرادی که بدین ابزار متوسّل میشوند از بهتر زیستن واقعی که با آرامش و سکون روحی و اطمینان قلبی توأم باشد، دورتر میشوند.
در چنین جهانی که تشریح ناکامیهای آن در این مجال ممکن نیست و آن چه میشنویم و میبینیم گوشهای از بدبختیهای جهان انسانی است، و در این جهانی که به علّت رواج خیانت، جنایت، بیعفّتی، پست همّتی، بیغیرتی، پرستش مادّیات و شهوات، دشواریها روز افزون است، یگانه راه علاج برای آرام کردن روح بشر، توسّل به نیروی ایمان، تقوا، تقویت قوای اخلاقی و کنترل غرایز حیوانی است.
خدایی که این بشر را آفریده و این غرایز را در نهاد او گذارده، میدانسته است که اگر این حرص و آز، خودخواهی و تکبّر، استبداد و جاهطلبی و شهوات بر این بشر مسلّط شود، دیگر نه تنها خودش، بلکه دیگران هم آرامش نخواهند داشت. و اگر مادّیات، معشوق و محبوب و معبود او شد، در هیچ حد و اندازه و مقداری قانع نمیشود. و اگر تمام کهکشانها را مالک شود، حرص و آزش پایان نمیپذیرد؛ و اگر میلیونها انسان را برای منافع پلید شخصی و جاه طلبی استثمار کند یا به کشتن بدهد، آن را ناچیز شمرده و به حساب نمیآورد.
خدای متعال میدانست که اگر این بشر راهنمایی نشود، برای خودش و از جنس خودش خدایانی میسازد و بشر پرستی را در صُور مختلف، ذلیلانه میپذیرد و در برابر اقویا و استعمارگران به خاک میافتد و آنها را از یک انسان عادی، برتر میشمارد و برای آن که به اخذ مقام و درجهای نایل آید، به هر پستی و تملّقی متوسّل میشود.
خدایی که این انسان را میشناخت، او را راهنمایی کرد تا هم به وسیله عقل و خرد و چراغ بینشی که در نهاد او روشن کرده و هم توسّط پیامبران و راهنمایان حقیقی، راه سعادت و نیک بختی را بیابد.
راهی که به عنوان یگانه راه، به تمام مقاصد شریفه و هدفهای ارزشمند انسانی ختم میشود و وسیله آرامش روحی، اطمینان قلب، رفع بیم و هراس و نگرانی و وسواس است.
تمام برنامههای دینی برای تکمیل و ترقّی انسانیت و تقویت اراده پیریزی شده و حبّ فضیلت، بشردوستی و راهنمایی به سوی اهداف عالیتر از اهداف مادّی را مدّ نظر دارد.
برنامه عبادی رمضان
یکی از برنامهها، همین برنامه «روزه ماه رمضان» است.
آیا میدانید و هیچ فکر کردهاید که اجرای این برنامه در هر سال تا چه حد انسان را به خود باز میگرداند و ضمیر فرد را آگاه و شعورش را بیدار میسازد؟!
آیا اندیشیدهاید که اجرای برنامه ماه رمضان توسّط انسانهایی که در عصر ما گرفتار مسایل مادّی وحیوانی، مسابقات بیهوده، شهوترانیهای بینهایت کثیف و شرمآور، شرکت در مجالس لهو و لعب و رقص و قمار، میگساری و صدها آفت دیگر شدهاند، چه آثار نیک و سودمندی دارد و چگونه آنان را از منجلاب این پلیدیها نجات میدهد؟
کسانی که در طول سال به واسطه اشتغالات مادّی حتّی برای لحظهای فرصت توجّه به امور روحانی را نداشتهاند و از وجدان انسانی خود جدا شده و موج اجتماع، آنان را از این سو به آن سو پرتاب کرده و پناهگاه و آسایشگاهی نیافتهاند، اکنون در پناه ماه رمضان میآرمند و در لذایذ روحانی و معنوی غرق میشوند؛ با خدا مناجات کرده و دعا میخوانند:
اللُهَّم انّی اسئَلُکَ ایماناً تُباشِرُ بِه قَلبِی...
گریه کرده و اشک میریزند؛ و با روحی سرشار از امیدواری عرض امید نموده و دعای:
الهِی لَوقَرَنتَنِی فِی الاصفاد، وَمَنعَتَنِی سَیبَکَ بَینَ الاشهاد، وَدَلَلتَ عَلی فَضائِحِی عُیونَ العِباد ما قطعت رجائی منک، وما صرفت تأمیلی للعفو عنک انا لاانسی ایادیک عندی
را زمزمه میکنند که دین، منبع امید و خدا مصدر تمام خیرات است و غیر از این مادّیات، غیر از جنگها و مسابقهها، خیانتها و جنایتها، استثمارها، پرده دریها و بیغیرتیها، غیر از این مجالس هرزهگی و دانسها و رقصها، سینماها و کابارهها- که خستهکننده روح و تاریک کننده باطن و باعث تضعیف اعصاب و پرده خرد و بینش و کشنده غیرت و مردانگی و شخصیت است عالم دیگر و لذّتهای بهتری وجود دارد.
میفهمند که آدمیزاد میتواند به مادّیات بیاعتنا باشد. و در مقابل شهوات، امیال تشنگی و گرسنگی، زبان، چشمچرانی و … سر خم نکند.
میفهمند که آرامش واقعی روح، در یاد خداست و در عالم فضایل انسانی صفاتی مانند: راستی و درستی، شکیبایی، بشر دوستی، خدمت به هم نوع، دانش پژوهی، نیکوکاری، فروتنی و دادگری وجود دارد؛ و مزاحمت، دشمنی و کینه، جنگ، بیخانمان کردن و صفاتی از این قبیل در آن راه ندارد.
عالم فضایل عالمی است که هر چه بشر، عالی همّت و بلندنظر باشد، زودتر در آن به مقصد میرسد.
راستی، کدام مدرسه و چه مکتبی برای تربیت این بشر، بهتر از ماه رمضان است؟
در ماه رمضان شعائر اسلام- که شعائر انسانیت و فضیلت است- زنده میشود. نماز جماعتها رونق یافته و در آن مساوات اسلامی و حسّ هم ردیفی و هم قدمی آشکار میشود.
همه میفهمند که بنده یک خدا هستند و این امتیازات مادّی بیارزش است. و کسی که به خدا نزدیکتر و خلوصش بیشتر باشد- سلطان یا رعیت، کارفرما یا کارگر، فرمانده یا سرباز ساده- محترمتر است.
غرورها، خودخواهیها، کبرها و طمعها و حسدها همه در ماه رمضان ضمن اجرای برنامههایی از قبیل: ادعیه، مجالس وعظ و خطابه و … به اندازه قابل توجّه ضعیف یا نابود میشود.
اگر کسانی که مادّیات، چشم بصیرت آنان را کور کرده، این برنامههای اسلامی را انجام دهند و از لذایذ مادّی کنارهگیری نموده و به حال معنوی خود برسند، در یازده ماه دیگر سال نیز از حدود اعتدال، چندان تجاوز نمیکنند.
ادعیهای که در ماه رمضان میخوانیم، هر یک درسی آموزنده و راهنمایی برای توجّه به مصالح عموم و آسایش همگان است.
این جملهها، گویای احساسات و خواستههای روزهدار است:
اللّهُمَّ ادْخِلْ عَلی اهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورِ. الّلهُمَّ اغْنِ کُلَّ فَقیر الّلهُمَّ اشْبِعْ کُلَّ جائِع...
هر یک از دعاهایی که خوانده میشوند، نردبان ترقّی و تکمیل خداشناسی و خداپرستی و آموزنده معارف اسلام و مبین ارتباط بنده با خدای جهان و محکمکننده ارکان ایمان است.
ما باید از ماه رمضان حداکثر استفاده را برده و شکر این خوان گسترده و نعمت بیدریغ را به جای آوریم و از موائد و غذاهای روحی آن بهرهمند گردیم.
اتّحاد اسلامی
روزه دار عزیز! توجّه داشته باش که مسلمانان در تمام نقاط دنیا با شادی و احترام فراوان از ماه مبارک رمضان استقبال میکنند و تو در این مراسم و در ادای وظایفی که بر عهدهداری و در این عالیترین مدرسه تربیتی و کلاس آدم سازی تنها نیستی؛ چرا که صدها میلیون همکلاس و همشاگرد داری و همه با تو در ادای تکلیف روزه، قرائت قرآن و دعا، و مناجات با خدا همگام هستند.
چنان بیندیش که باید با تمام این صدها میلیون همکلاس، آشنایی و دوستی داشته باشی و خیر و سعادت آنها و هدایت همه بشر را از خدا بخواهی!
متوجّه باش که چگونه اسلام تو را و آنها را با هم مرتبط کرده، و از این همه ملیتهای گوناگون و نژادهای مختلف، یک امّت بزرگ به نام «امّت اسلام»، «امّت توحید» و یا «امّت قرآن» ساخته است.
پس تو یک فرد از افراد این امّت و یک عضو از اعضای این جامعه هستی و با آنها اهل یک ملّت میباشی. از این رو باید به سهم خود، با این پیکری که تو عضوی از اعضای آن هستی، همکاری کنی، و معنی حدیث شریف نبوی صلّیالله علیه وآله وسلّم:
مَثَلُ المُؤمِنِین فِی تَوادهِم، وَترِاحُمِهم مَثَلُ الجَسد اذَا اشتَکی مِنهُ عُضوٌ تَداعی له سائِرهُ بِالحمی والسَهر را آشکار سازی.
متوجّه باش که تو مسلمانی و باید اسلام را مافوق هر چیز و هر کس بدانی. ملیت، قانون، فکر و عقیده و همه چیز تو اسلام است. آن مسلمانی که در دورترین نقاط دنیا و در بین صدها هزار بیگانه اکنون روزهدار است، هموطن واقعی تو است و تو باید به فکر مصالح و سعادت او باشی! او هم باید به فکر تو باشد و هر دو، برای خیر بشریت قدم بردارید.
در ماه رمضان متوجّه میشویم که مرزهای جغرافیایی، سازمانهای حکومتی و … میان مسلمانان فاصلهای ایجاد نمیکند و این اصطلاحات و تقسیمات هیچ اثری در همبستگی قوای مسلمین ندارد.
مسلمانان باید با التزام به احکام قرآن، دیگربار سر بلند کرده و امّت اسلام را قوّت و نشاط بخشند، و فاصلهها را شکسته و با آنان که قومیتهای خاصّی را ترویج میکنند و میکوشند که میان مسلمانان فاصله اندازند، مبارزه نمایند و اموری را که خارج از اسلام و مخالف با دعوت اسلام است، سبب امتیاز و جدایی از دیگر مسلمانها نسازند.
قانون و احکام روزه و نماز و دیگر تکالیف و احکام اسلامی، در همه جا یکسان است و مرزبندیهای جغرافیایی، و عوامل دیگر سبب تغییر قوانین و یا چندگانگی نمیشود.
روزهدار عزیز! در این ماه تأمّل و اندیشه کن. به وضع اسلامی خود و جامعهات رسیدگی کن. تا آنجا که در توان داری به اسلام و توسعه قلمرو آن، به دفاع از احکام الهی، به حفظ ملّیت خود و سایر مسلمانان خدمت کن؛ که اگر بتوانی و از آن دریغ کنی، مسؤول هستی و در سرای دیگر باید جوابگو باشی.
ماه رمضان ماه تربیت است؛ ماه تعویض حال و روش و ماه تصمیم و عزم و همّت است.
در طول این ماه به قضایای اسلامی، به نقشههای خائنانه دشمنان اسلام، به میزان آمادگی خود برای دفاع از اسلام، به آینده اسلام، به یافتن بهترین راه برای تبلیغ اسلام، به اتّحاد مسلمین، و به مسایل دیگر فکر کنید و از دانشمندان و متفکّرین اسلامی استمداد نمایید تا شما را در درک صحیح مسایل و موضوعات راهنمایی کنند؛ تا دریابید که مسایل و قضایای اسلامی در اجتماعات ما فراموش شده و اگر به هوش نیاییم و بیدار نشویم، در یک چنین اجتماع ناهنجار و مسخ شدهای همه چیز خود را خواهیم باخت.
پس برای یاری دین خدا بکوشید و برای نگاهداری پرچم اسلام، با مال و جان فداکاری نمایید.
وَلاتَهِنُوْا وَلاتَحْزَنُوْا وَأَنتُمُ الاعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ
نظر شما