۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۵۴

مهر گزارش می‌دهد؛

واگذاری مدیریت تالاب «بیشه دالان» به محیط‌زیست

واگذاری مدیریت تالاب «بیشه دالان» به محیط‌زیست

بروجرد- واگذاری مدیریت تالاب «بیشه دالان» به اداره کل حفاظت محیط زیست، راهکار جدید حفاظت و احیای این تالاب است که در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، تالاب «بیشه دالان» بروجرد با مساحت ۹۱۳ هکتار در سال‌های گذشته مامن پرندگان و آبزیان کمیاب بوده است که به دلایل مختلف به ویژه تغییر کاربری به کشاورزی امروزه به حدود ۴۳۰ هکتار کاهش یافته است.

اهمیت تالاب «بیشه دالان» بروجرد به عنوان مهمترین تالاب‌های غرب کشور و چاره اندیشی برای برون رفت از خطر نابودی کامل آن پس از سال‌ها پی گیری و ارائه گزارشات متعدد، موجب شد مسئولان و مدیران کل دستگاه‌های مربوطه نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده و در یک بازدید میدانی از این تالاب به بررسی مشکلات پیش روی آن بپردازند.

توسعه باغات و کشاورزی و افزایش برداشت آب از چالش‌های اصلی تالاب بیشه دالان

امیر زند رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست لرستان در رابطه با مهمترین مشکلات تالاب «بیشه دالان» بروجرد گفت: توسعه باغات بالادست در محدوده ونایی، توسعه کشاورزی محصولات پر آب‌بر، تخلیه و برداشت آب‌های ورودی از طریق زهکشی‌ها و پمپاژهای غیرقانونی، تغییر اقلیم و کاهش دبی آب، لایروبی و تعمیق بستر رودخانه و افزایش برداشت‌ها توسط روستاهای اطراف و بالادست و نقش آن در کاهش آورد رودخانه از چالش‌های تالاب است.

وی با بیان اینکه ورود فاضلاب‌ها، زباله‌ها و فضولات دامی به تالاب به تهدیدی برای حیات آن تبدیل شده است، افزود: همچنین آتش‌سوزی‌های پایان فصل خشک توسط کشاورزان آسیب‌های قابل توجهی را به درختچه‌ها، درخت‌ها و نیزارهای تالاب وارد کرده است.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست لرستان تصریح کرد: ترجیح عمومی اهالی حاشیه تالاب خشکاندن و تبدیل آن به اراضی کشاورزی است.

اعتبار اجرای برنامه مدیریت زیست بومی ابلاغ شد

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان نیز گفت: دو تالاب بیشه دالان بروجرد و گری‌بلمک پل‌دختر در بین ۱۱ تالاب کشور قرار دارند که اعتباری به منظور اجرای برنامه مدیریت زیست بومی آن‌ها ابلاغ شده است.

وی در خصوص واگذاری تولی‌گری تالاب «بیشه دالان» بروجرد از منابع طبیعی به محیط زیست لرستان، بیان کرد: همه برنامه‌هایمان را با اولویت حفظ منافع جوامع محلی اجرایی می‌کنیم.

در کنار احیای تالاب‌ها، با اجرای برنامه‌های مشارکتی تلاش می‌کنیم منافع بیشتری را برای مردم منطقه تأمین کنیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان ادامه داد: بر این اساس در کنار احیای تالاب‌ها، با اجرای برنامه‌های مشارکتی تلاش می‌کنیم منافع بیشتری را برای مردم منطقه تأمین کنیم، تا این تصور وجود نداشته باشد که احیای تالاب به معنای به خطر افتادن منافع مردم همجوار آن است.

فتحی بیرانوند تاکید کرد: انجام یک کار علمی و اجرایی در قالب حوزه‌هایی مانند اکوتوریسم، پرورش‌ماهی و گردشگری به منظور تأمین منافع همسایگان تالاب‌ها از برنامه‌های محیط زیست لرستان است.
 

آمادگی برای واگذاری مدیریت تالاب بیشه دالان به محیط زیست

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز در ادامه اظهار داشت: واگذاری مدیریت تالاب بیشه دالان به معنای انتقال مالکیت نیست، چرا که مالکیت آن همچنان در اختیار منابع طبیعی خواهد بود.

وی گفت: از مجموع ۹۱۳ هکتار مساحت اولیه تالاب هم اکنون غیر از اراضی واگذار شده به روستاییان، بخش‌هایی در تصرف محیط زیست و اراضی تصرف شده قریب ۶۴۳ هکتار باقی مانده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان تاکید کرد: منابع طبیعی لرستان برای واگذاری مدیریت تالاب بیشه دالان به محیط زیست لرستان آمادگی کامل را دارد.

محیط زیست باید تضمین بدهد طرح مورد نظر برای این تالاب را ظرف سه ماه آینده تصویب و اجرایی کند

گودرز امیری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز در این رابطه گفت: با واگذاری مدیریت بیشه دالان، محیط زیست مسئولیت حفاظت، نگهداری و احیا تالاب و برخورد با متصرفین غیر قانونی را بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: از مجموع اراضی تالاب به استثنای ۱۱۶ هکتار که در گذشته به مردم واگذار شده و ۷۷ هکتار دیگر از طریق منابع طبیعی باید تعیین تکلیف شود، مابقی اراضی تحویل اداره‌کل محیط زیست لرستان خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان افزود: محیط زیست باید تضمین بدهد طرح مورد نظر برای این تالاب را ظرف سه ماه آینده تصویب و اجرایی کند.

امیری یادآور شد: امید است با پی گیری های لازم در سطح استان بتوانیم اعتبارات کافی برای احیا و زنده نگه داشتن این تالاب را جذب کنیم زیرا احیای تالاب بیشه دالان بروجرد کمک به معیشت مردم همجوار و توسعه اکوتوریسم طبیعی و گردشگری زیست محیطی خواهد بود.

به هر روی، احیای تالاب بیشه دالان موضوعی است که نیازمند همکاری همه دستگاه‌های ذی ربط از جمله منابع طبیعی، محیط زیست، نهادهای قضائی و… است و هر یک از این دستگاه‌ها وظیفه ذاتی برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی دارند.

کد خبر 4615894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha