۱۴ فروردین ۱۳۸۶، ۱۲:۲۳

مهمترین رویدادهای جهان در سال 1385 / گزارش خبری مهر

مهمترین رویدادهای جهان در سال 1385 / گزارش خبری مهر

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل : تشکیل دولت دائمی عراق به ریاست نوری المالکی، شکست خفت بار رژیم اسرائیل در جنگ 33 روزه علیه لبنان، اعدام صدام دیکتاتور سابق عراق، اولین آزمایش هسته ای کره شمالی و تشکیل دولت وحدت ملی فلسطین از مهمترین رویدادهای سال 85 به شمار می روند.

خبرگزاری مهر در گزارش زیر به بررسی رویدادهای مهم سال گذشته خورشیدی در سطح منطقه ای و بین المللی به ترتیب ماههای سال پرداخته است که  از نظر خوانندگان گرامی می گذرد:

- مهمترین تحولات فروردین ماه: 

* کنیست جدید (پارلمان) رژیم صهیونیستی آغاز به کار کرد.

شیمون پرز نخست وزیر 82 ساله رژیم صهیونیستی اولین نماینده راست افراطی بود که در حضور موشه کاتساو رئیس رژیم صهیونیستی سوگند یاد کرد.هفدهمین کنیست اسرائیل 11حزب دارد که بارزترین آن حزب کادیماست که ریاست آن را ایهود اولمرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی برعهده دارد.

* دولت آمریکا درادامه سنگ اندازی در مقابل منتخبان ملت فلسطین هر گونه دادو ستد و تجارت آمریکاییها با دولت جدید به رهبری حماس را ممنوع اعلام کرد.

* ایهود اولمرت کفیل نخست وزیری رژیم صهیونیستی رسما جانشین آریل شارون شد..

شارون 78 ساله از چهارم ماه ژانویه 2006 (14 دی ماه 84) پس از سکته مغزی به بیمارستان هداسا در قدس غربی بستری شد و در اولین روزهای ورودش به بیمارستان تحت چندین عمل جراحی قرار گرفت، اما هوشیاری اش بازنگشت.

* اعضای ائتلاف عراق یکپارچه، جواد المالکی معروف به نوری المالکی از اعضای حزب الدعوه را به عنوان نامزد رسمی تصدی پست نخست وزیری دولت آتی عراق اعلام کردند.

* دادگاه عالی ایتالیا اواخر فروردین پس از دو هفته کشمکش و بحث های داغ درباره احتمال تقلب در انتخابات که از سوی سیلویو برلوسکونی مطرح شد و سبب به دادگاه کشاندن این مسئله شد؛ پیروزی رومانو پرودی رئیس ائتلاف چپ ایتالیا را تایید کرد.

پس از اعلام ننتایج نهایی انتخابات ایتالیا ، ائتلاف راست ایتالیا به رهبری "سیلویو برلوسکونی" از دیوان عالی این کشور خواست که با دقت کامل به شمارش آراء بپردازند.

- مهمترین تحولات اردیبهشت ماه :

* پادشاه نپال پس از گذشت دو هفته درگیری و تنش در این کشور اعلام کرد که وی قدرت را به مردم واگذار خواهد کرد و از احزاب سیاسی برای تعیین نخست وزیر جدید دعوت به عمل آورد."گیلانندرا" پادشاه نپال در یک پیام تلویزیونی اعلام کرد: ما خواستار وحدت هفت حزب برای تعیین هرچه سریعتر نخست وزیر هستیم.

گیاندرا دولت منتخب نپال در اول فوریه سال 2005 میلادی از کار برکنار و دولتی تحت ریاست خود تشکیل داد.

* پارلمان وکمیسیون اروپا وهمچنین اتریش که ریاست دوره ای این اتحادیه را برعهده دارد؛ با بودجه 862 میلیارد یورویی (1.1 تریلیون دلاری) برای سالهای 2007 تا 2013 میلادی این اتحادیه موافقت کردند.

توافق بر سر این بودجه پس ازاینکه قانونگذاران اتحادیه اروپا در 4 آوریل سال جاری با 440 رای مثبت و 190 رای منفی  سبب مصالحه بین کمیسیون، پارلمان و دولت های عضو اتحادیه اروپا شدند ، صورت گرفت.

* وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) پس از سالها پنهانکاری اسامی بازداشت شدگان گوانتانامو،کشورهای موطن و همچنین سن تمام زندانیان و بازداشت شدگان فعلی و پیشین را منتشر کرد. آمریکا پس از 11 سپتامبر و در راستای مبارزه با تروریسم اقدام به حمله به افغانستان کرد و تعدادی از شهروندان کشورهای مختلف را به اتهام دست داشتن در اقدامات تروریستی به گوانتانامو منتقل و در آنجا در وضعیت غیر انسانی بازداشت کرد.

* مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آراء لایحه بودجه 9/512 میلیارد دلاری دفاعی این کشور در سال 2007 را که 50 میلیارد دلار آن به عملیات نظامی در عراق و افغانستان اختصاص داشت، تصویب کرد.

* سناتور "جیورجو ناپولیتانو" (Giorgio Napolitano) نامزد ریاست جمهوری ائتلاف چپ ایتالیا به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور برگزیده شد.

* قرارداد سه میلیارد دلاری بین ایران و اندونزی در بخش نفت در سفر احمدی نژاد به این کشور منعقد شد.

یک مقام اجرایی اندونزی اعلام کرد که  مؤسسه نفتی دولتی "پرتامینا" و شرکت ملی نفت ایران اقدام به ساخت یک پالایشگاه نفت  3 میلیارد دلاری با ظرفیت تولید 300 هزار بشکه در روز خواهند کرد.

* سید عبد العزیز حکیم رئیس فراکسیون ائتلاف عراق یکپارچه تاکید کرد که مجموعه ائتلاف متشکل از 130 نماینده با نامزدی  نوری المالکی برای پست نخست وزیری عراق و جانشین ابراهیم الجعفری موافقت کردند.

* شبکه "ای.بی.سی" آمریکا و تلویزیون عراق اعلام کردند که سرکرده شبکه القاعده در عراق در حمله هوایی ارتش آمریکا در بغداد به هلاکت رسید.

زرقاوی درطول دوران اشغال عراق ، با وجود رویه مبارزه جویانه اش با نیروهای خارجی، جنایات بی شماری بر ضد مردم بیگناه عراق به ویژه شیعیان در جهت شعله ور کردن آتش فتنه طایفه ای مرتکب شد؛ وی در یکی از نوارهای ویدئویی خود که معمولا شبکه الجزیره پخش می کرد؛ به حزب الله لبنان نیز حمله ور شد و آن را یک پوشش نگهدارنده برای اسرائیل توصیف کرد و دبیرکل آن را با الفاظ زشت و توهین آمیز مورد خطاب قرار داد.

متذکر می شود که مدتها ارتش آمریکا برای دستگیری زرقاوی 25 میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

- مهمترین تحولات خرداد ماه  :

* کره شمالی ضمن ابراز نگرانی از توسعه سپر دفاع موشکی در آمریکا، به این کشور پیشنهاد کرد درباره طرح های آزمایش موشکی گفتگوهایی صورت گیرد؛ دو دیپلمات در هیئت کره شمالی در سازمان ملل متحد اعلام کردند: پیونگ یانگ آماده گفتگو با واشنگتن است، زیرا گزارش هایی در دست است که نشان می دهند سپر دفاع موشکی آمریکا فعال شده است.

* رسانه های روسی از کشته شدن رهبر شورشیان چچن در عملیات ویژه نظامیان روسیه در شمال گروزنی خبر دادند.

* پنتاگون به نقض گسترده حقوق بشر در زندان های آمریکا اعتراف کرد.

طبق یک گزارش تحقیقاتی که از سوی پنتاگون منتشر شد؛ سربازان عملیات ویژه آمریکا تکنیک بازرسی جدید و غیر مجازی را بر ضد بازداشت شدگان عراقی در یک دوره 4 ماهه در سال 2004 به کار گرفته اند.

طبق این بررسی که از سوی ژنرال ریچارد فورمیکا صورت گرفت؛ به یکی از زندانی ها در طول 17 روز فقط کمی آب و نان داده شده بود. برخی دیگر از زندانی ها نیز برای چند روز متوالی در سلول هایی نگهداری شده بودند که نه می توانستند در آن بایستند و نه بخوابند. این در حالی است که در سلول های آنها موزیک هایی با صدای بلند پخش می شد تا آنها نتوانند بخوابند.

* "ژاک شیراک" رئیس جمهوری فرانسه در دیدار با اولمرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی؛ با طرح های یکجانبه اسرائیل مخالفت کرد.

* "ابوبکر بشیر" روحانی مسلمان اندونزیایی که در ارتباط با بمب گذاری سال 2002 میلادی در یک باشگاه شبانه در جزیره بالی اندونزی زندانی شده بود، پس از حدود 26 ماه حبس از زندان جاکارتا آزاد شد.

* وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: آمریکا به طور رسمی جمهوری مونته نگرو را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخت.

- مهمترین تحولات تیر ماه :

* "بارونس هیمن" به عنوان اولین رئیس زن مجلس اعیان انگلیس برگزیده شد.

* پارلمان اروپا مدت زمان تحقیق درباره عملکرد پنهانی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در کشورهای اروپایی را تا پایان سال 2006 میلادی تمدید کرد.

"هوبرت پیرکر" نماینده اتریشی پارلمان اروپا با اعلام این مطلب افزود : احزاب مختلف پارلمان اروپا به این نتیجه رسیده اند که زمان تحقیق درباره عملکرد پنهانی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) باید تا پایان سال 2006 میلادی افزایش پیدا کند .

* فنلاند برای یک دوره شش ماهه، امروز ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را از اتریش تحویل گرفت.

* کره شمالی همزمان با روز استقلال آمریکا، اقدام به آزمایش چند فروند موشک کرد که با واکنش کشورهای منطقه و جهان روبرو شد .

* ترکیه در راستای جلب نظر اتحادیه اروپا و به منظور پیوستن به این اتحادیه، قوانین ضد تروریسم خود را تشدید کرد.

* " هوگو چاوز" رئیس جمهوری ونزوئلا از کشورهای آفریقایی خواست برای مبارزه با تهدید هژمونی آمریکا با آمریکای لاتین ارتباط نزدیکتری داشته باشند.

* رئیس جدید اتحادیه اروپا به منظور آزادی عمل بیشتر در اتخاذ تصمیمات لازم برای این اتحادیه خواهان کسب حق وتو شد.

* " آلبرتو گونزالس" دادستان کل آمریکا با دفاع از شکنجه زندانیان دربازداشتگاه مخوف گوانتانامو، آمریکا را ناقض کنوانسیون منع شکنجه ندانست.

* صدراعظم آلمان با انتقاد از ادامه فعالیت زندان مخوف گوانتانامو، از مقام های آمریکایی خواست اقدامی فوری برای بسته شدن این بازداشتگاه انجام دهند.

* "یان پیتر بالکینند" نخست وزیر هلند رسما استعفای دولت خود را تقدیم "بئاتریکس" ملکه این کشور کرد.

* نیروی دریایی آمریکا که اطلاعات شخصی مربوط به 28 هزار دریانورد و خانواده آنها بر روی یک وب سایت اینترنتی منتشر شده است.

* شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اوضاع لبنان در مقر آن در نیویورک تشکیل جلسه داد.

* وزارت بهداشت اندونزی اعلام کرد که در حادثه وقوع سونامی در سواحل جنوبی جزیره جاوه در غرب این کشور دست کم 304 تن کشته و 430 تن مجروح شدند.

* رژیم صهیونیستی از چهارشنبه 21 تیر جنگ تمام عیار و بی رحمانه ای را بر ضد لبنان و مناطق مسکونی وتاسیسات و زیرساخت های این کشور به بهانه اسارت دو نظامی صهیونیست به دست رزمندگان حزب الله آغاز کرد که این جنگ نابرابر در پایان با شکست صهیونیستها به پایان رسید؛ در این جنگ دست کم 1300 لبنانی شهید شدند و 158 صهیونیست هم به هلاکت رسیدند.

* اجلاس سران گروه هشت پس از سه روز بحث و گفتگو درباره مسائل مختلف سیاسی ، اقتصادی و بین المللی در سنت پترزبورگ روسیه پایان یافت.

- مهمترین تحولات مرداد ماه :

* - فیلیپ کالدرون نامزدمحافظه کاران به عنوان پیروزانتخابات ریاست جمهوری مکزیک اعلام شد .

* - فیدل کاسترو پس از 47 سال رهبری کوبا به خاطر عمل جراحی، قدرت را به برادر خود رائول واگذار کرد.

* رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر قانون تمدید تحریم علیه ایران و لیبی را تمدید کرد.

* هفت شرکت بین ‌المللی متعلق به روسیه، هند، کوبا و کره‌ شمالی به علت آنچه واشنگتن فروش مواد ممنوعه به ایران می خواند، مشمول تحریم ‌های آمریکا قرار گرفتند.

* هند و پاکستان بر ادامه روند صلح میان خود توافق کردند.

* شبکه تلویزیونی بی بی سی گزارش داد که به علت اعتراضات مردم و کابینه انگلیس از ورود دو فروند هواپیمای آمریکایی حامل بمب برای اسرائیل به فرودگاه اسکاتلند جلوگیری شد.

* شورای امنیت سازمان ملل متحد سرانجام قطعنامه پیشنهادی آمریکا و فرانسه را که با هدف نجات رژیم صهیونیستی از باتلاق لبنان ارائه شده بود؛ تصویب کرد؛ قطعنامه 1701شورای امنیت با اجماع 15عضو این شورا تصویب شد که از حزب الله لبنان خواست همه حملات خود(دفاع در برابر تجاوزات وحشیانه اسرائیل) را متوقف کند و از اسرائیل نیزخواست به تجاوزات خود علیه لبنان پایان دهد.

این قطعنامه بر استقرار نیروهای لبنان و نیروهای سازمان ملل "یونیفل" با یکدیگر در جنوب لبنان و به موازات آن عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از منطقه یاد شده، تاکید دارد.

* کابینه رژیم صهیونیستی در نشستی در اواخر مرداد ماه در شهر بیت المقدس قطعنامه 1701شورای امنیت مبنی بر توقف جنگ افروزی در لبنان را پذیرفت.

- مهمترین تحولات شهریور ماه :

* رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر وضعیت فوق العاده را که پس از حادثه 11 سپتامبر در سال 2001 اعلام کرد، در آستانه پنجمین سالگرد این حادثه تمدید کرد.

* وزارت امور خارجه چین بار دیگر از اتحادیه اروپا خواست تا تحریم تسلیحاتی این کشور را لغو کند.

* دادگاه عالی جنایی عراق انجام تحقیقات درباره جنایاتی که طی یورش ارتش رژیم سابق عراق به سرکردگی صدام به کویت طی سالهای 1990 و 1991 صورت گرفت؛ بنا به درخواست مقامهای کویتی آغاز کرد.

* یک مقام ارشد دولت آمریکا، درخواست محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری  ایران برای مناظره با جرج بوش رئیس جمهور آمریکا را رد کرد.

* دولت عراق از سازمان ملل متحد درخواست کرد تا نشست آتی کشورهای همسایه در بغداد برگزار شود.

* "احمد ابوالغیط" وزیر امور خارجه مصر با اشاره به برگزاری نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه عراق در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک بر حمایت کشورش از دولت این کشور در راه برقراری آشتی ملی در عراق اشاره کرد.

*رئیس دادگاه محاکمه صدام که متهم به جانبداری از دیکتاتور سابق عراق شد؛ با موافقت دادگاه عالی جنایی عراق از کار برکنار شد.

* "جرج بوش" رئیس جمهوری آمریکا خواستار آغاز فوری گفتگوها درباره موضوع هسته ای ایران شد.

* سرانجام ارتش لبنان برای نخستین بار پس از 35 سال درروستاهای مرزی جنوب لبنان مستقر شد. واحدهای نظامی ارتش لبنان از لشگر ششم وارد شهرهای ناقوره و عیتا الشعب و قوزح و رامیا و الرمیش شدند درحالی که اولین واحد از لشگر دوازده ارتش به همراه شمارزیادی از خودروهای گشتی نیروهای یونیفل روز گذشته وارد شهر یارون در منطقه  بنت جبیل شده بودند و درامتداد خط آبی به عنوان خط مرزبین المللی مستقر شدند.

* رهبران هند و پاکستان در نشست پایانی سران کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها در هاوانا، با از سرگیری مذاکرات کشمیر و مبارزه مشترک با تروریسم موافقت کردند.

* نشست مقدماتی وزرای کشور همسایگان عراق با حضور نمایندگانی از این کشورها در قصر کنفرانس های جده برگزار شد.

* مجلس دومای روسیه، توافقنامه مسکو با تفلیس درباره برچیدن پایگاههای نظامی روسیه در گرجستان را تصویب کرد.

* مشاور ارشد "کارل رو" استراتژیست کاخ سفید پس از افشای این مسئله که وی ضمن در اختیار قرار دادن اطلاعات برای لابی گر آمریکایی هدایایی را از وی دریافت کرده ، استعفا داد.

* سخنگوی دولت آلمان با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر وجود زندانهای سیا در این کشور اظهار داشت: چنین پایگاههایی در آلمان وجود نداشته و ندارد.

- مهمترین تحولات مهر ماه :

* شبکه تلویزیونی "العربیه" اعلام کرد که "ابو ایوب المصری" رهبر جدید شاخه القاعده در عراق کشته شده است.

* با گذشت پنج سال از حادثه 11 سپتامبر یک نوار ویدئویی 1 ساعته از عاملان حادثه منتشر شد که در آن " محمد عطا " هدایت کننده اولین هواپیمایی را که به ساختمانهای تجارت جهانی نیویورک اصابت کرد، نشان می دهد.

* مجلس سنای آمریکا با طرح خصمانه تمدید تحریمها علیه ایران که تاریخ آن به پایان رسیده است، موافقت کرد.

* کنگره آمریکا لایحه بودجه نظامی 448 میلیارد دلاری سال مالی 2007 را برای صرف هزینه برنامه های تحقیقاتی ، تولید تسلیحات جدید و جنگ عراق و افغانستان تصویب کرد.

- مهمترین تحولات آبان ماه:

* دولت سودان در تصمیم اخیر خود نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد را از این کشور اخراج کرد که این امر واکنش های داخلی و خارجی را در پی داشت.

* جرج بوش" رئیس جمهوری آمریکا قانون بازپرسی از مظنونان به اقدام های تروریستی را امضا کرد.

* کره شمالی در اولین واکنش رسمی خود به تصویب قطعنامه علیه آزمایش هسته ای این کشور در شورای امنیت را اعلان جنگ خواند. کره شمالی هشدارداد که با هر کشوری که اعمال فشار براین کشور را تشدید کنند، مقابله خواهد کرد .

* نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی 10 فروند هواپیمای جاسوسی از آمریکا تحویل گرفت.

* آلمان پس از ایتالیا فرماندهی نیروهای نظامی سازمان ملل متحد در لبنان موسوم به یونیفل را به عهده گرفت.

* شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آراء، قطعنامه ای را که در آن تحریمهایی علیه کره شمالی اعمال شده است،تصویب کرد.

* رئیس جمهوری آمریکا، قانونی را به منظور اعمال تحریمها درباره هر طرف خارجی که فناوری تسلیحاتی دراختیار کره شمالی قرار دهد، امضاء کرد.

* وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی خبر داد که طی بیانیه ای که در وین منتشر شد؛ این کشور به اتفاق آراء به عنوان رئیس بعدی "گروه فراهم کنندگان هسته ای" (NSG) برای دوره 2007 تا 2008 انتخاب شد.

* مجمع عمومی سازمان ملل متحد "بان کی مون" وزیر امور خارجه کره جنوبی را به عنوان جانشین کوفی عنان معرفی کرد.

* پارلمان فرانسه لایحه مجازات انکار کشتار ارمنستانیها توسط حکومت عثمانی بین سالهای 1915تا 1917 میلادی را تصویب کرد.

* نمایندگان 13 کشور جهان از جمله هشت کشور صنعتی جهان در نشست مغرب با بیانیه رسمی، اصول مبارزه با تروریسم هسته ای موافقت کردند.

* کاخ سفید اعلام کرد که "جرج بوش" رئیس جمهوری آمریکا، تحریم ها علیه سودان را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

* سوئیس در راستای تصمیم شورای امنیت، صدور تسلیحات و تجهیزات جنگی به لبنان را ممنوع کرد.

* دادگاه عالی جنایی عراق در نشست رسیدگی به احکام متهمان پرونده دجیل، صدام دیکتاتور سابق این کشور را به اعدام با
طناب دار محکوم کرد.

* انتخابات میاندوره ای آمریکا (7 نوامبر برابر با 16 آبان ماه) در حالی برگزار شد که نظرسنجیها حکایت از پیروزی دموکراتها داشت.

* در پی تشدید ناآرامی ها در قرقیزستان "قورمن بیک باقیف" رئیس جمهور قرقیزستان، وزیر کشور را برکنار کرد.

* پیر جمیل از وزیران مسیحی کابینه فواد سنیوره و فرزند امیل جمیل رئیس جمهوری اسبق لبنان ترور شد.

* کمیسیون مرکزی انتخابات تاجیکستان با اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری این کشور، از پیروزی امامعلی رحمانف رئیس جمهوری کنونی خبر داد.

* کشورهای کویت و عراق توافقنامه ای را به امضا رساندند که به دولت کویت اجازه می دهد تا حصار امنیتی خود در طول مرز با عراق را تکمیل کند.

* وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، تحریم ازبکستان را تمدید کردند.

*روسیه و آمریکا توافقنامه دو جانبه پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی را در حاشیه اجلاس اپک در ویتنام امضاء کردند.

* منابع امنیتی از دستگیری معاون سرکرده گروه تروریستی القاعده در عراق خبر دادند.

- مهمترین تحولات آذر ماه :

* اعتصابات گروههای ملی و اسلامی لبنان از 10 آذر با هدف تشکیل دولت وحدت ملی در بیروت آغاز شد که همچنان ادامه دارد.

* 5 وزیر شیعه وابسته به جنبشهای حزب الله و امل لبنان، مشارکت خود را در دولت فواد سنیوره از 12 دسامبر(21 آذر) به حال تعلیق درآوردند، این تصمیم در اعتراض به درخواست تشکیل دادگاه بین المللی برای محاکمه متهمان ترور حریری و دیگرترورها گرفته شد.

* پارلمان فنلاند به عنوان کشوری که درحال حاضر ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد؛ با اکثریت آراء به قانون اساسی واحد رای داد.

* "نیکولا سارکوزی" وزیر کشور فرانسه کاندیداتوری خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2007 میلادی اعلام کرد.

* کمیته سرویسهای مسلح سنای آمریکا به اتفاق آرا " رابرت گیتس" کاندیدای پست وزارت دفاع این کشور را تایید کرد.

* "صفر مراد نیازوف" رئیس جمهوری ترکمنستان درگذشت.

* پیروزی حزب دموکرات آمریکا در انتخابات کنگره اعلام شد. 

* " دونالد رامسفلد " وزیر دفاع آمریکا از سمت خود استعفا کرد.

- مهمترین تحولات دی ماه :

*  جرج بوش، رئیس جدید سازمان اطلاعات ملی آمریکا را انتخاب و رئیس قبلی آن را به عنوان معاون وزیر امور خارجه آمریکا منصوب کرد .  

* صدام  دیکتاتور سابق عراق به سبب محکومیت در ارتکاب جنایت دجیل ( کشتار 148 شیعه در سال 1982) اعدام شد؛ وی در طول چهار دهه حکومت دیکتاتوری خود، مرتکب جنایات بی شماری بر ضد ملتهای عراق، ایران و کویت شد.

* روسیه همزمان با آغاز سال جدید میلادی ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده گرفت.

* آلمان همزمان با آغاز سال جدید میلادی، ریاست دوره ای اتحادیه اروپا و کشورهای گروه هشت را به عهده گرفت.

* کشورهای رومانی و بلغارستان رسما به عضویت اتحادیه اروپا درآمدند.

* جرالد فورد رئیس جمهوری اسبق آمریکا در سن 93 سالگی درگذشت.

* رئیس جمهوری آمریکا به علت دروغ هایی که در طی سال جاری میلادی در رسانه های عمومی بر زبان جاری کرد؛ عنوان دروغگوترین فرد سال 2006 را از آن خود کرد.

* بوش، قانون کنگره آمریکا را که در ماه دسامبر صادر شده و مربوط به تمدید تحریم مقامهای بلاروس بود، برای مدت 2 سال دیگر امضا کرد.

- مهمترین تحولات بهمن ماه :

* ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که تشکیل اوپک گازی با ایران و احتمالا دیگر تولیدکنندگان که معادل اوپک نفتی است ، ایده جالبی است.

* روسیه، هند را نامزد شایسته ای برای عضویت دائم شورای امنیت دانست.

* یک فروند هواپیمای مسافربری سودان ربوده و مجبور به تغییر مسیر اولیه خود به سوی پایتخت چاد شد.

* بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد دستور انجام تحقیقات کامل درباره برنامه توسعه سازمان ملل متحد در کره شمالی را صادر کرد.

* سه ایرانی به همراه یک عراقی در یک پست ایست و بازرسی در موصل واقع در استان نینوای عراق دستگیر شدند.

* ابومازن، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به علت ترس از اعتراض دولت فلسطین(به رهبری حماس) محمد دحلان را به عنوان مسئول دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان برگزید.

* مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه غیرالزامی مخالفت با استراتژی رئیس جمهوری این کشور مبنی بر اعزام 21 هزار و 500 نیروی کمکی آمریکا به عراق را تصویب کرد.

* "آناتولی سردیوکوف" به عنوان وزیر دفاع روسیه منصوب شد.

* "قربان محمدوف" کفیل ریاست جمهوری ترکمنستان با کسب حدود 90 درصد آراء انتخابات به عنوان جانشین صفر مراد نیازوف انتخاب شد.

* "طه یاسین رمضان" معاون صدام دیکتاتور پیشین عراق به اعدام محکوم شد.

* دبیرکل سازمان ملل متحد، سفیر آمریکا در اندونزی را به عنوان رئیس جدید دفتر امور خارجه سازمان ملل متحد انتخاب کرد.

* بان کی مون در ادامه اصلاحات خود در این سازمان، دستور تاسیس دفتر ویژه حافظ صلح را صادر کرد.

- مهمترین تحولات اسفند ماه:

* نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به همراه ارتش افغانستان بزرگترین عملیات نظامی علیه شورشیان طالبان را در جنوب این کشور انجام دادند.

* رومانو پرودی نخست وزیر ایتالیا پس از 9 ماه آغاز به کار ، از مقام خود استعفا کرد.

* قانونگذاران چچنی به اتفاق آراء "رمضان قدیراف" نامزد مورد نظر مسکو را به عنوان رئیس جمهوری خود تایید کردند.

* سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرد که مسکو خواستار پیوستن اسرائیل به "ان پی تی" به منظور عاری شدن خاورمیانه از سلاح های هسته ای است.

* عادل عبدالمهدی معاون رئیس جمهوری عراق به همراه وزیر مشاغل عمومی کابینه این کشور به دنبال انفجار بمبی در بغداد زخمی شدند.

* رئیس جمهوری ایتالیا با استعفای رومانو پرودی مخالفت کرد.

* توکیو چهارمین ماهواره جاسوسی خود را از جزیره ای در جنوب ژاپن به فضا پرتاب کرد.

* دولت وحدت ملی فلسطین به ریاست اسماعیل هنیه تشکیل شد.

* محبوبیت حزب کارگر حاکم انگلیس و در راس آن "گوردن براون" به کمترین میزان خود در سال های اخیر رسیده است.

* اسرائیل مدت انتصاب "میر داگان" رئیس موساد را که مسئول نظارت بر برنامه هسته ای ایران است تا سال 2008 میلادی تمدید کرد.

* به نوشته رسانه های روسی، سازمان کشورهای عمده صادر کننده گاز در جهان(اوجک) 9 آوریل در دوحه قطر ایجاد خواهد شد.

* طه یاسین رمضان اعدام شد.

* ژاک شیراک اعلام کرد که قصد نامزد شدن در انتخابات آتی ریاست جمهوری فرانسه را ندارد.

* اجلاس امنیتی بغداد با حضورنمایندگان کشورهای همسایه، اعضای دائم شورای امنیت، سازمان ملل متحد، سازمان کنفرانس اسلامی واتحادیه عرب  برگزار شد.

* "خالد شیخ محمد" رئیس سابق کمیته نظامی القاعده اعتراف کرد که مغز متفکر و طراح حملات 11 سپتامبر 2001 میلادی بوده است. 
-------------

گزارش از ابراهیم رئیسیان
کد خبر 465217

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha