۲۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۰

در گفتگو با مهر مطرح شد:

کاهش تیراژ کتاب نتیجه گرانی کاغذ/ نگاه ویژه نهادهای فرهنگی به نشر

کاهش تیراژ کتاب نتیجه گرانی کاغذ/ نگاه ویژه نهادهای فرهنگی به نشر

رشت- نویسنده کتاب کودک و نوجوان با اشاره به اینکه کاهش تیراژ کتاب نتیجه گرانی کاغذ است، گفت: نهادهای فرهنگی باید به حوزه نشر نگاه‌ ویژه ای داشته باشند.

حمید اباذری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیت یک دهه‌ای خود در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، اظهار کرد: تاکنون شش کتاب در حوزه بزرگسالان، کودکان و نوجوان منتشر کرده است و نوشتن کتاب برای کودکان نسبت به نوجوان و کتاب‌های نوجوانان نسبت به نوشتن کتاب‌های بزرگسالان سخت‌تر است.

نویسنده کتاب‌های کودکان و نوجوانان به برگزاری چهارمین کارگاه آموزشی جام باشگاه‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان استان گیلان اشاره کرد و گفت: جام باشگاه‌های کتابخوانی به صنعت نشر از مخاطب تا ناشر کمک می‌کند.

وی آشتی کودکان و نوجوانان با کتاب و کتابخوانی و دسترسی آسان به کتاب با تخفیف برخی از اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی است، افزود: این جام یک فعالیت گروهی است و بچه‌ها به گروه‌های ۱۰ تا ۱۲ نفره تقسیم می‌شوند و به صورت مشارکتی درباره کتاب صحبت و نقد می‌شود.

جام باشگاه‌های کتابخوانی یک روش مردمی و خودجوش

اباذری با بیان اینکه کارگاه آموزشی جام باشگاه‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان یک روش بسیار منعطف و فعالیت مردمی و خودجوش بوده و به کمک‌های دولتی چندان وابسته نیست، ادامه داد: آمارها نشاندهنده عملکرد موفق در سال‌های اخیر بوده که مورد استقبال و توجه کودکان و خانواده‌ها قرار گرفته است.

ناشر کتاب‌های کودکان و نوجوانان با تأکید بر ترویج فرهنگ کتابخوانی از طریق برگزاری جشنواره‌ها و کارگاه‌های کتاب خوانی، گفت: کودکانی که اهل مطالعه هستند در دروس ریاضی و علمی هوش و دقت بیشتری نسبت به سایر کودکان دارند.

اباذری با بیان اینکه هدف از ترویج فرهنگ کتابخوانی تنها تربیت و آموزش مستقیم نیست، ادامه داد: مهم‌ترین هدف ما این است که کودکان با مراجعه به کتاب در کنار تفریحات دیگری همانند موبایل و تبلت لذت ببرند.

وی با اشاره به گرانی کاغذ و مشکلات ناشی از آن برای ناشران، افزود: کاهش تیراژها کتاب سبب افزایش قیمت کتاب شد که نتیجه آن خرید کمتر کتاب و مطالعه است.

افزایش کتاب به صورت فایل‌های pdf از اثرات گرانی کاغذ

اباذری در ادامه به افزایش کتاب‌ها به صورت pdf نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل مشکلات چاپ و کم بودن یارانه کاغذ چندین سال است که کتاب‌ها به صورت pdf و به شکل مجازی و کتابخانه های الکترونیکی عرضه می‌شود ولی پس از مدتی مخاطبان مجدداً به سمت خریدن کتاب بر می‌گردند.

وی با بیان اینکه کتاب‌های pdf بیشتر برای مطالعه کتاب‌های فنی و آموزشی مناسب است و مخاطبان برای مطالعه کتاب‌های مرجع، رمان، کتاب‌های کودک و نوجوان به خود کتاب رجوع می‌کنند، اظهار کرد: وقتی کتابی برای کودکان و نوجوانان به صورت pdf ارائه می‌شود باید به این نکته هم توجه کرد که برای مطالعه pdf باید یک وسیله الکترونیکی در اختیار کودکان قرار گیرد و این امر نیازمند نظارت والدین است که گاهاً سبب ایجاد آسیب می‌شود.

نویسنده کتاب کودک و نوجوان با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم در بخش‌های مختلف و بالا رفتن قیمت کتاب، تأکید کرد: در سایر کشورها نیز قیمت کتاب افزایش یافته اما نهادهای مربوطه آنها به اهمیت و نقش مطالعه و کتاب آگاه هستند و حمایت‌های لازم را انجام می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه نهادهای فرهنگی و سازمان‌های مربوطه نباید نقش فرهنگ مطالعه را نادیده بگیرند، ادامه داد: در نظر گرفتن بودجه و سوبسید برای تهیه کتاب و واردات کاغذ و تعیین قیمت واقعی چاپ از جمله اقداماتی است که این نهادهای فرهنگی می‌توانند در شرایط موجود انجام دهند.

کد خبر 4669660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha