۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۵۷

یک‌هفته با کتاب؛

خبرهایی از کاغذ و سرقت سردیس قیصر امین‌پور

خبرهایی از کاغذ و سرقت سردیس قیصر امین‌پور

هفته‌ای که گذشت، از منظر خبرهای ادبیات و نشر؛ حاوی اخبار مهمی در زمینه کاغذ تحریر و نشر و همچنین سرقت سردیس قیصر امین‌پور از محله سعادت‌آباد تهران بود.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: ظاهرا شروع شهریور امسال با کم‌خبری حوزه ادبیات و نشر مصادف شده‌ است. گزارش «یک‌هفته با کتاب» هفته گذشته دارای 10 خبر برگزیده بود و گزارش خبرهای برگزیده کتاب و نشرِ این‌هفته‌، که اولین هفته شهریور 98 است، با افزایش تنها یک خبر، 12 رویداد مهم را در این‌زمینه شامل می‌شود.

البته تفاوت دیگر گزارش این‌هفته و هفته گذشته، تنها افزایش دوخبر به آمار نیست. هفته گذشته هیچ خبر بین‌المللی مهمی برای مرور در گزارش نداشتیم. در حالی‌که این‌هفته 4 خبر خارجی و بین‌المللی در گزارش داریم که مرورشان کنیم.

گزارش این‌هفته با دو خبر مهم درباره کاغذ، ترخیص محموله‌هایش از گمرک و هیات رسیدگی به تخلفات آن آغاز می‌شود. سومین خبر، درباره سرقت سردیس قیصر امین‌پور و خبرهای چهارم و پنجم درباره فعالیت‌های موسسه خانه کتاب هستند. خبر بازگشایی کتابخانه مرکزی پارک شهر و اختتامیه دو جایزه ادبی هدهد سفید و شهید اندرزگو هم در ادامه مرور می‌شوند.

اخبار بین‌المللی گزارش پیش‌رو هم رویدادهای از کشورهای چین، روسیه، فیلیپین و بلغارستان را شامل می‌شوند.

در ادامه مشروح گزارش «یک‌هفته با کتاب» اولین هفته شهریور را از نظر می‌گذرانیم؛

انتشار آمار ترخیص کاغذ از گمرک از ابتدای امسال

جدیدترین جداول به روز شده کارگروه ساماندهی کاغذ، روز شنبه این‌هفته توسط دبیرخانه این کارگروه منتشر و مشخص شد بیش از ۴۶۰۰ تن کاغذ تحریر و روزنامه از ابتدای امسال از گمرک ترخیص شده است.  این جداول با عنوان گزارش مدیریتی مدیریتی واردات کاغذ (بخش فرهنگ) در سال ٩٨ و وضعیت متقاضیان تایید شده واردات کاغذ با ارز دولتی در سال ٩٨ منتشر شده است.

آغاز فعالیت هیات رسیدگی تخلفات کاغذ نشر

خبر دیگری که این‌هفته منتشر شد و مربوط به بحث کاغذ می‌شد، آغاز فعالیت هیات رسیدگی تخلفات کاغذ نشر بود که انتشارش روز سه‌شنبه 5 شهریور بود. طبق اطلاعات خبرنگار مهر، روز دوشنبه این‌هفته، جلسه هماهنگی میان مدیران صنف و معاون فرهنگی وزیر ارشاد به منظور آغاز به کار این هیات تازه در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار، و مقرر شده تا دبیرخانه این کمیته در معاونت فرهنگی ایجاد شود و پیشنهاداتی نیز برای اعضای آن به معاون فرهنگی ارائه شده تا درباره آنها تصمیم‌گیری شود و در ادامه این اعضا شیوه نامه فعالیت این هیات را تدوین کنند.

سرقت سردیس قیصر امین‌پور

سردیس زنده‌یاد قیصر امین‌پور شاعر فقید کشور روز یکشنبه 3 شهریور در بلوار سعادت‌آباد تهران به سرقت رفت که واکنش‌های مختلفی را در رسانه‌های رسمی و فضای مجازی به دنبال داشت. این سردیس مهرماه سال گذشته در محل میدان قیصر امین‌پور در سعادت‌آباد تهران رونمایی شد.

امضای تفاهمنامه خانه کتاب و انجمن سینمای جوانان ایران

موسسه خانه کتاب و انجمن سینمای جوانان ایران روز دوشنبه این‌هفته به‌مناسبت برگزاری سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم‌نامه با هدف استقبال جوانان علاقه‌مند به کتاب و سینما، رشد کمی و کیفی فیلم‌های اقتباسی، آموزش و ایجاد امکان تولید آثار مشترک، شناسایی فیلم‌سازان جوان، تشویق و ترغیب فیلم‌سازان به بهره‌برداری از ادبیات غنی فارسی، تهیه و تولید فیلم اقتباسی با هدف رشد و بالندگی فرهنگ، هنر و ادب ایران زمین امضاء شد.

تجلیل از مفاخر ادبی آذربایجان شرقی در چهارمین عصر کتاب استانی

دومین خبر مهمی هم که این‌هفته از موسسه خانه کتاب منتشر شد، برگزاری آیین بزرگداشت بهروز عزبدفتری، خلیل سلطان القرایی و حسین دوستی در قالب چهارمین برنامه «عصر کتاب استانی» بود که روز سه‌شنبه 5 شهریور در تالار خاقانی شهر تبریز برگزار شد. 

بازگشایی کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران

کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران که سه‌سال بود بسته و در دست تعمیر بود، سه‌شنبه این‌هفته با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بازگشایی شد. این‌کتابخانه یکی از کتابخانه‌های قدیمی شهر تهران است که تاسیس آن مربوط به دهه 1340 است.

اختتامیه جشنواره هدهد سفید

خبر دیگری که مربوط به وزیر ارشاد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابخانه پارک شهر می‌شد، برگزاری مراسم اختتامیه جایزه بزرگ خوانندگان کودک و نوجوان عضو کتابخانه‌های عمومی کشور با عنوان «نشان هدهد سفید» بود که دیروز چهارشنبه 6 شهریور در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد. این‌مراسم هم با حضور وزیر ارشاد و دبیرکل نهادکتابخانه‌ها همراه بود.

اختتامیه جایزه ادبی شهید اندرزگو

مراسم اهدای جایزه و تقدیر از آثار چاپ شده ادبی  با درون مایه بیان حقیقت و روشنگری با عنوان جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو عصر روز یکشنبه سوم شهریور همزمان با روز شهادت علی اندرزگو در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد و برگزیدگان این جایزه ادبی تقدیر شدند.

پایان کار نمایشگاه کتاب پکن

اولین خبر بین‌المللی گزارش درباره یک نمایشگاه کتاب خارجی است. بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن که هفته گذشته خبر آغاز به کارش را زده بودیم، یکشنبه این‌هفته به کار خود پایان داد. این‌نمایشگاه از ۳۰ مرداد تا ۳ شهریور در فضایی به وسعت ۱۰۶ هزار و ۸۰۰ متر مربع و با حضور بیش از دو هزار و ۶۰۰ انتشارات از ۹۵ کشور برگزار شد.

به‌کارگیری فناوری جدید در کتابخانه‌های روسیه

سرگئی شاکریل مسئول طرح‌های IT فرهنگی دپارتمان فناوری‌های اطلاعاتی شهرداری مسکو، این‌هفته از مجهز شدن کتابخانه‌های روسیه به قفسه هوشمند خبر داد. با استفاده از فناوری قفسه هوشمند می‌توان مستقلا کتاب را انتخاب کرد و گرفت و بدون کارت کتابخانه، آنرا باز گرداند. برای این هدف تنها کافی است که کتاب را در قفسه با علامت RFID قرار بدهند. نخستین قفسه هوشمند در اوایل سال ۲۰۲۰ در کتابخانه مرکزی شماره ۱۹۷ «احمدووا» به منصه ظهور خواهد رسید که شامل ۴۰۰ کتاب از مولفان مختلف است.

رونمایی پنج کتاب کودک در فیلیپین

خبر بعدی از کشور فیلیپین و مربوط به سی‌وششمین سالگرد روز کتاب کودک در این کشور است. به‌این‌ترتیب گروه «نوشته‌های روشنگرانه - ۲۰۱۸ میلادی» نسبت به ارائه کلکسیونی از کتب کودکان در سالن کوچک تئاتر مرکز فرهنگی فیلیپین (C.C.P) اقدام کرده و این مراسم را با هدف احترام به تفاوت‌های عقیدتی، تساوی جنسیت، هویت جنسی و ابراز علاقه به دیگران برگزار کردند.

سخنران نویسنده ایرانی در بلغارستان درباره ترامپ و سیاست

فرید قدمی نویسنده ایرانی که این‌هفته مهمان خانه ادبیات صوفیا در بلغارستان بود و چاپ دوم کتاب «سیاست ادبیات»‌اش به‌تازگی در ایران عرضه شده، در نشستی که اول شهریور در پایتخت بلغارستان برگزار شد، به سخنرانی پرداخت که بخشی از سخنانش درباره ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بود.

او در این نشست گفت: در آخرین انتخابات برگزار شده در آمریکا دموکرات‌­ها و روشنفکران ترامپ را مردی زن باره، ضد زن، نژادپرست و حتی فاشیست معرفی کردند، اما همه اینها برای او تبلیغ به حساب می‌آمد، چرا که فرهنگ جهانی امروز، که من آن را تثلیث نامقدس پاپ و پورن و پاپ کورن می‌­نامم، چنین موجودی را قهرمان خودش می‌­داند. اگر ما می­‌خواهیم موجوداتی مانند ترامپ را از صحنه سیاست و قدرت دور کنیم، باید این فرهنگ را عوض کنیم و راه مبارزه با آن ادبیات است، چرا که ادبیات همواره ضدفرهنگ است.

کد خبر 4704674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha