۲۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۲۳

در چهارمحال و بختیاری؛

تپه باستانی جمالو در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

تپه باستانی جمالو در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

شهرکرد- مسئول مناطق تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: تپه باستانی جمالو این استان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری: واحد جولایی تأکید کرد: تپه باستانی جمالو واقع در روستای حیدری از توابع بخش شیدا شهرستان بن چهارمحال و بختیاری پس از بررسی‌های کارشناسی و سپری شدن روند قانونی به شماره 32144 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

وی افزود: تپه باستانی جمالو یکی از مهمترین محوطه‌های تاریخی چهارمحال و بختیاری بوده که آثاری از دوران نوسنگی، مس سنگی، تاریخی و اسلامی را در بردارد که می‌تواند بیان‌گر توالی فرهنگی این استان است.

جولایی تصریح کرد: محوطه تاریخی تپه باستانی جمالو در سال گذشته با همکاری گروه باستان‌شناسی دانشگاه شهرکرد تعیین عرصه و حریم شد.

وی بیان داشت: به همین منظور برنامه پژوهش‌های باستان‌شناسی در محوطه تاریخی تپه باستانی جمالو در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

تپه تاریخی روستای جمالو قدیم از توابع شهرستان بن چهارمحال و بختیاری بعد از آبگیری سد زاینده رود در سال 1349 هجری خورشیدی به زیر آب رفته بود که پس از خشکسالی های دهه اخیر و افت شدید دریاچه سد، این روستا پدیدار شد.

کد خبر 4722084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha