۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۵۶

رئیس کل دادگستری استان قزوین:

طرح طلایه داران صلح و سازش در استان قزوین اجرایی می شود

طرح طلایه داران صلح و سازش در استان قزوین اجرایی می شود

قزوین-رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت:در راستای کاهش ورودی پرونده به محاکم و حل دعاوی با روش کدخدامنشی بزودی طرح طلایه داران صلح و سازش با استفاده از ظرفیت مردمی و دستگاهها عملیاتی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام روح الله قدرتی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان به سوالات مختلف خبرنگاران در خصوص اطاله دادرسی، افزایش ورودی پرونده ها به محاکم، برخورد با فساد، وضعیت رسیدگی به پرونده موسوم به هفت سنگان، پاسخ گفت.

قدرتی در ابتدا با گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس اظهارداشت: با ترویج فرهنگ شهدا باید از ارزشها دفاع کنیم و اعتقاد داشته باشیم علیرغم همه سختی ها و کمبودهایی می توانیم امیدوار باشیم که با ایستادگی ملت قادریم از مشکلات با وحدت و همدلی عبور کنیم.

وی بیان کرد: با انتصاب آقای رئیسی به ریاست قوه قضاییه بارقه امیدی در مردم در مبارزه با فساد ایجاد شده که امیدواریم همچنان قوه قضاییه به عنوان پناهگاه مردم بتواند به رسالت مهم خود عمل کند.

قدرتی تصریح کرد: البته رسانه ها در اطلاع رسانی به مردم و مبارزه با فساد نقش مهمی دارند و با آگاهی بخشی می توانند از بروز فساد جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: باور داریم که انحراف از قانون عامل فساد است لذا باید در مبارزه با فساد بر اساس قانون عمل کنیم تا حق کسی ضایع نشده و بی نظمی هم حاکم نشود و بر این اساس دستگاه قضایی استان هم تلاش دارد در مسیر قانون گام بردارد.

اطاله دادرسی از مهمترین مشکلات دستگاه قضایی

وی با اشاره به افزایش ورودی پرونده ها اظهارداشت: اطاله دادرسی از مشکلات مهمی است که دلایل زیادی دارد که کمبود قاضی و افزایش ورودی از آن جمله است که در این راستا در سال گذشته ۲۰ درصد و نیمه اول امسال ۱۰ درصد فزایش ورودی پرونده داشتیم.

رئیس کل دادگستری استان قزوین اظهارداشت: درنیمه اول امسال متاسفانه شاهد افزایش ۱۰ درصدی ورودی هستیم به طوری که در سال قبل ۱۶۰ هزارپرونده و امسال ۱۷۵ هزار پرونده وارده داشتیم.

وی اضافه کرد: کاهش ورودی پرونده ها نیازمند سوق دادن مردم به سمت صلح و سازش با فرهنگ سازی است که با کمک رسانه ها، ائمه جمعه و جماعات، نهادها و تشکل های فرهنگی، باید این مهم محقق شود.

قدرتی اظهارداشت: البته درصددیم بسیاری از پرونده ها را تا سه برابر از محاکم به شوراها ارجاع دهیم تا دعاوی با صلح و سازش حل شود به طوری که پرونده های جدید به شوراها داده می شود.

وی گفت: برخی قوانین هم موجب اطاله دادرسی شده و اگر قوانین در مجلس اصلاح شود می توان به کاهش ورودی پرونده ها کمک کرد، البته نباید هر موضوعی فوری حالت قضایی بگیرد بلکه با کدخدا منشی می توان از تشکیل پرونده ها در دستگاه قضا جلوگیری کرد.
 
رئیس کل دادگستری استان قزوین یادآورشد: کمبود قاضی هم موجب شده گاهی یک نفر در ماه باید ۳۰۰ پرونده را رسیدگی کند که بسیار سنگین است لذا باید مردم به شوراها مراجعه کنند.

کاهش اطاله دادرسی در استان

وی اظهارداشت: با اقدامات انجام شده متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها در محاکم قضایی استان قزوین از ۱۱۶ روز به ۱۰۹ روز رسیده و پرونده های مسن هم ۴۰ درصد کاهش یافته و تا پایان امسال این میزان بازهم کمتر خواهد شد هر چند برخی پرونده هایی هم داریم که بیش از ۵ سال است طول کشیده که آنها ویژه است.

اجرای طرح طلایه داران صلح و سازی در قزوین

حجت الاسلام قدرتی در ادامه از اجرای طرح جدیدی در استان خبرداد و یادآورشد: بزودی طرح «طلایه داران صلح و سازش» را با همکاری مردم و دستگاههای اداری در راستای گسترش فرهنگ صلح و سازش اجرا می کنیم تا از ورودی پرونده ها به محاکم کاسته شود.

وی اضافه کرد: با تشکیل گروه همیاران صلح و سازش در ادارات، نهادها، اصناف و صنایع، تلاش می کنیم در کنار شوراهای حل اختلاف بتوانیم هر دعوایی که مطرح می شود بر اساس موضوع به شورای همان نهاد ارجاع دهیم تا با کدخدا منشی و رویکرد سازش کارانه به صلح منجر شود.

کد خبر 4731950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha