تحلیلگر سوری:

حمله ترکیه سبب نزدیکی میان کردها و دمشق می‌شود

حمله ترکیه سبب نزدیکی میان کردها و دمشق می‌شود

یک تحلیلگر سوری با اشاره به حمله قریب الوقوع ترکیه به شمال سوریه آنرا دارای اهداف انتخاباتی برای اردوغان دانست و گفت: این سبب نزدیکی میان کردها و دمشق خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، طالب زیفا تحلیلگر سوری به حمله قریب الوقوع ترکیه به شمال سوریه واکنش نشان داد و گفت: آمریکا رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را با اجازه دادن به وی برای ورود به شمال سوری و مساحتی تقریبا اندازه مساحت لبنان، به ورطه کشانده است.

وی افزود: ورود ترکیه سبب نزدیکی میان دولت سوریه و کردها در شمال سوریه می شود و زمینه سازی ورود نیروهای ارتش سوریه به شمال است.

زیفا تاکید کرد: این حمله ترکیه دارای اهداف انتخاباتی برای تقویت جایگاه اردوغان در انتخابات است و مصرف داخلی دارد. جدای از آن اردوغان قصد دارد که از داعشی های بازداشت شده به عنوان اهرم فشاری علیه اروپا برای باج گیری مجدد استفاده کند.

این در حالی است که یکی از مسئولان کردهای سوری از احتمال ورود آنها به مذاکرات با دمشق و مسکو خبر داد.

بدران جیا کُرد یکی از مسئولان قسد اعلام کرد:  کردهای سوری احتمالا مذاکرات با دمشق  و مسکو را برای پر کردن خلع امنیتی یا مقابله با حمله ترکیه اگر نیروهای آمریکایی به طور کامل از منطقه مرزی با ترکیه عقب بنشینند، آغاز می کند.

وی افزود: اگر آمریکا منطقه را تخلیه کند به ویژه منطقه مرزی را؛ کردهای سوری حتما مجبور به بررسی همه گزینه های موجود خواهند شد.

این در حالی است که احمد الشریفی تحلیلگر امور راهبردی و نظامی عراقی با اشاره به بحث خروج آمریکا از سوریه گفت: به موضوع خروج آمریکا از سوریه نباید دیدگاه اطمینان بخش داشت زیرا هنگامی که آمریکا عقب می نشیند به متحد راهبردی خود یعنی اسرائیل فضای گسترده ای می دهد. از سویی نباید فراموش کرد که نیروهای آمریکا برای نیروهای سوریه دموکراتیک هنگام خروج سلاح زیادی برجای گذاشته اند و آموزش عالی به آنها داده اند.

وی افزود: آمریکا به دنبال کشاندن ترکیه به باتلاق سوریه شبیه باتلاقی که صدام معدوم در کویت و نیز  باتلاقی که اتحاد جماهیری شوری سابق در افغانستان به آن گرفتار شد، است. آمریکا از نقش فزاینده روسیه نگران است و فرصت مجانی به روسیه نمی دهد و سیاستگذاران روس از درک بالا برخورداند و این موضوع را به خوبی می دانند.

الشریفی تاکید کرد: خروج آمریکا زمینه را برای برخورد ترکی-کردی فراهم می آورد که نیروهای ترکیه ای را فرسوده می کند به ویژه با توجه به اوضاع نگران کننده داخلی ترکیه و توان اقتصادی آن و در صورت درگیری با کردها، جنگ اقتصادی علیه آن رخ می دهد که باقیمانده توان اقتصادی آن را نابود می کند و از سوی دیگر جنگ با کردها آنرا فرسوده خواهد کرد.

کد خبر 4741164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha