۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۷:۴۵

در هفته پایانی ماه صفر؛

دارالعباده در سوگ نبی مکرم اسلام/حسینیه ایران سیاه‌پوش است

دارالعباده در سوگ نبی مکرم اسلام/حسینیه ایران سیاه‌پوش است

یزد ـ دارالعباده یزد در ایام حزن و اندوه اهل بیت(ع) غرق در ماتم و عزاست و در سالروز رحلت نبی مکرم اسلام، حضرت محمد (ص) و شهادت امام حسن(ع) آیین‌های عزاداری در سراسر استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دارالعباده یزد که به حسینیه ایران شهرت دارد، امروز هم‌نوا با مسلمانان جهان در سوگ و ماتم رسول خدا (ص) و امام حسن مجتبی (ع) است و به همین مناسبت آیین های عزاداری در سراسر استان به ویژه روستاها و حسینیه های قدیمی در حال برگزاری است.

در بسیاری از حسینیه ها مراسم عزاداری از صبح آغاز شده و هیئت های عزاداری در حسینیه ها به نوحه خوانی، مرثیه سرایی و سینه زنی پرداخته اند.

در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه نیز مراسم ویژه عزاداری برپاست که عمده این برنامه ها از عصر امروز آغاز شده است.

در بسیاری از روستاهای استان نیز مراسم و آیین های ویژه سنتی با قدمت ۱۵۰ سال برگزار می شود که از جمله آنها می توان به تعزیه خوانی روستای توت، نخل برداری روستای هنزا و بسیاری از مراسم های دیگر اشاره کرد.

در حسینیه های مرکز استان یزد نیز عزاداران به برگزاری مراسم نخل برداری پرداختند.

در بسیاری از مناطق استان نیز مردم اقدام به طبخ نذورات خود کرده اند ضمن اینکه صدای روضه خوانی های خانگی نیز از هر کوی و برزنی به گوش می رسد.

بازار سنتی یزد نیز به همین مناسبت سیاهپوش و تعطیل شده و شهر یکپارچه در سوگ رسول مکرم اسلام است.

اما در این بین حضور گردشگران خارجی نیز جالب توجه است.

مسئول دبیرخانه بین المللی یزد حسینیه ایران در این باره در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: گردشگران خارجی به ویژه از کشورهای اروپایی، چند سالی است که برای تماشا و شرکت در برنامه های عزاداری یزد به این استان سفر می کنند و تلاش ما نیز این بوده که این گردشگران را به سفیران فرهنگی تبدیل کنیم.

سیدحسن حسینی عنوان کرد: در ایام محرم امسال صدها گردشگر خارجی از کشورهای مختلف به استان یزد سفر کردند و بر اساس یک برنامه سازماندهی شده، ترتیب حضور و شرکت آنها در آیین های ویژه و سنتی عزاداری یزدی ها داده شد.

وی افزود: در ایام پایانی ماه صفر نیز تعداد زیادی از گردشگران خارجی به استان یزد سفر کرده اند که تعدادی از آنها برای شرکت در مراسم عزاداری و تعزیه خوانی روستای توت به شهرستان اردکان سفر کرده اند.

حسینی با بیان اینکه در سراسر استان یزد آیین های سنتی و با اصالت بسیاری برگزار می شود، عنوان کرد: ترتیب حضور این گردشگران به برنامه های عزاداری مختلف داده شده است.

کد خبر 4757147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha